صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 07
کد خبر: ۱۶۷۲۲۳

وبگاه عبری: غزه بشکه‌‌ی باروت است

گزارشگر نظامی وبگاه عبری «واللا» می‌گوید که نوار غزه به مثابه «بشکه باروتی» است که هر لحظه ممکن است منفجر شود.

به گزارش راهبرد معاصر «امیر بوحبوط» در گزارشی که وبگاه فلسطینی «شهاب» آن را به عربی ترجمه کرده، تصریح کرد: «گردان‌های وابسته به "لشکر غزه" در ارتش "اسرائیل" در حال آموزش‌هایی برای مقابله با چندین سناریو در مقابل غزه از جمله حمله زمینی و دریایی هستند.

بر اساس این گزارش، این رزمایش‌ها و آموزش‌ها بر اساس هشدارهای سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی مبنی بر احتمال «مقابله با غزه، علی‌رغم آرامش کنونی» در حال انجام است.

به گفته این گزارشگر صهیونیست، یکی از سناریوهایی که در این آموزش‌ها گنجانده شده بود این بود که شش نفر از نیروهای یگان کماندوهای نیروی دریایی ارتش از طریق دریا تا ساحل زیکیم نفوذ کردند و برج دیدبانی در پایگاه دریایی اشدود توانست آنها را شناسایی و بلافاصله با  فرماندهی گردان ۷۴ به منظور بر عهده گرفتن ماموریت خنثی کردن عملیات و جلوگیری از پیشروی اعضای این باند تماس برقرار کند و در نهایت این پیشروی متوقف شد.

بنا بر این گزارش، سرهنگ دوم «عوفر تخروش» از فرماندهان حاضر در اتاق عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در خصوص عملیات زمینی علیه نوار غزه می‌گوید که لشکر غزه، توجه زیادی به حفاظت از موانع زمینی دارد و تمرینات ویژه‌ای را برای جلوگیری از حملات مرزی حماس انجام می‌دهد.

وی با این ادعا که، حماس همچنان در حال حفر تونل‌ها است تا اعضای خود را قادر سازد به «موانع زمینی» برسند و آن را از طریق مواد منفجره از بین‌ ببرند و به مرزها حمله کنند، تصریح کرد: «حماس از طریق نقاط نظارتی و گشت‌زنی در حال جمع‌آوری اطلاعات است و  این کار را از طریق گروهی تحت پوشش شکارچی پرندگان انجام می‌دهد.

«یوسف سفاح» از افسران نظامی ارتش رژیم صهیونیستی نیز می‌گوید که چالش‌های فراروی ازتش در غزه با چالش‌های فراروی ارتش در کرانه باختری متفاوت است. وی مقاومت در غزه را «دشمنی واقعی و باهوش» توصیف کرد که همیشه به فکر توسعه توانمندی‌های خود و حمله به مانع زمینی است.

سناریوهای رویارویی

بنا بر این گزارش، منابع نظامی صهیونیست بر این باورند که «وضعیت آرامش کنونی تضمینی برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی در مقابل غزه در هر لحظه نیست». به گفته این منابع « اگر اتوبوسی در تل‌آویو یا قدس منفجر شود و پنج یا ده اسرائیلی کشته شوند، دولت اسرائیل موظف به پاسخگویی است و همانطور که باید در صورت اقدام حماس در ربودن افراد یا حمله به مرزها، اقدام کند».

این منابع رویارویی جدید در نوار غزه به دلیل تحولات کرانه باختری یا قدس اشغالی را نیز بعید نمی‌دانند. 

در سایه تعرض‌های مستمر شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی و یورش‌های نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری، حماس همواره هشدار داده و بر ضرورت تشدید رویارویی و درگیری با اشغالگران صهیونیست و به شکست کشاندن طرح‌های شوم آنها به ویژه طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی تاکید می‌کند.

آخرین هشدار حماس به هفته پیش و قصد «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت قومی کابینه افراطی «بنیامیین نتانیاهو» برای تعرض به مسجدالاقصی باز می‌گردد. به اذعان رسانه‌های عبری، این جنبش از طریق میانجیگر مصری، پیام هشدار شدیداللحنی را به رژیم صهیونیستی داد و اعلام کرد که تعرض بن‌گویر به مسجد الاقصی موجب خواهد شد  وضعیت آرامش نسبی حاکم بر نوار غزه از بین رفته و تا فرودگاه بن گوریون در اللد، خبری از امنیت و آرام‌سازی اوضاع نخواهد بود./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: