صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 22
کد خبر: ۱۶۹۶۰۰

یونان: با ترکیه وارد جنگ نخواهیم شد

نخست وزیر یونان در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی اظهار داشت که این کشور در پی جنگ با ترکیه نیست.

به گزارش راهبرد معاصر به نوشته وبگاه «پروتوثیما» «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در گفت‌و گو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «با ترکیه وارد جنگ نخواهیم شد، اما در سه سال گذشته تنش‌های زیادی را تجربه کرده‌ایم. ما باید بتوانیم منطقی با ترکیه بنشینیم و در مورد موضوع فلات قاره و مناطق دریایی در دریای اژه بحث کنیم.»

وی گفت: «ما با ایتالیا و مصر این کار را با موفقیت انجام دادیم، با آلبانی موضوع را به لاهه ارجاع می‌دهیم و آنجا تصمیم می‌گیرد.»

وی نسبت به کاهش تنش با ترکیه به دنبال برگزاری انتخابات در دو کشور یونان و ترکیه ابراز امیدواری کرد.

این دو کشور همسایه در زمینه اکتشافات انرژی ، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و موضع پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقویت نظامی همدیگر را به شدت زیر نظر دارند. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه بر این، آنکارا و آتن نمی‌توانند درباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند.

در روزهای گذشته، معاون وزارت دفاع یونان با اشاره به افزایش قدرت نیروهای مسلح این کشور گفت که آتن برای هر سناریویی مقابل ترکیه آماده است. «نیکاس هاردالیاس» معاون وزارت دفاع یونان چهارشنبه گذشته به لفاظی‌های ترکیه و سرمایه گذاری دولت یونان در زمینه نظامی اشاره کرد.

هاردالیاس اظهار داشت که ماموریت «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان ساخت قوی‌ترین نیروهای مسلح در تاریخ دولت یونان بوده است. وی از خرید سه ناوچه و ۲۴ فروند جنگنده «رافال» از فرانسه اشاره کرد و افزود که یونان در سال ۲۰۲۳، ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶» نیروی هوایی خود را ارتقا می‌دهد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: