صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۵۳
  • يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
  • Sunday 26 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 08
کد خبر: ۱۷۲۳۰۲

عوامل تشدید کشتار‌ها و ویرانی‌های زلزله ترکیه و سوریه

دانشمندان معتقدند عوامل مختلفی در تشدید تلفات و ویرانی‌های زلزله اخیر در ترکیه و سوریه نقش داشته اند.

به گزارش راهبرد معاصر، دانشمندان معتقدند عوامل مختلفی در تشدید تلفات و ویرانی های زلزله اخیر در ترکیه و سوریه نقش داشته اند و احتمالا انرژی زیادی در گسل جنوب آناتولی جمع شده است.

 

براساس گزارش ویون، زلزله ویرانگر ۷ درجه ریشتری که ترکیه و سوریه و شماری از کشور‌های همجوار آن‌ها را روز دوشنبه لرزاند احتمالا یکی از مرگبارترین زمین لرزه‌های جهان در دهه گذشته خواهد بود. این زمین لرزه شدیدترین زمین لرزه‌ای است که از ۱۹۳۹ تاکنون در ترکیه به وقوع پیوسته است.

 

به گفته دانشمندان مجموعه‌ای از عوامل از جمله زمان وقوع زمین لرزه، محل وقوع آن، نزدیک بودن به گسل‌های زلزله و ضعیف بودن ساخت و ساز‌ها ویرانی‌ها ناشی از زمین لرزه اخیر را در دو کشور ترکیه و سوریه تشدید کرده اند. قدرت زمین لرزه صرفنظر از این که در منطقه‌ای پرجمعیت به وقوع پیوسته است باعث شده است که ویرانی‌های ناشی از آن تشدید بشود. براساس گزارش، ترکیه یکی از زلزله خیزترین کشور‌ها در جهان است.

 

یک زلزله شناس بنام «استیفین هیکس» گفته است زنجیره زمین لرزه‌های روز دوشنبه در مناطقی به وقوع پیوستند که به گسل زلزله شرق آناتولی نزدیک هستند. زمین لرزه ویرانگر در گذشته در مناطق شمالی آناتولی به وقوع پیوسته و اکنون مرکز وقوع زمین لرزه در ترکیه تغیر کرده است. این گسل در جنوب ترکیه هرگز شاهد زلزله‌ای به این قدرت نبوده است و در سال‌های اخیر این گسل زلزله در ترکیه به فراموشی سپرده شده بود. دانشمندان می‌گویند احتمالا انرژی بسیار زیادی در این گسل زمین جمع شده است./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: