صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 17
کد خبر: ۱۷۳۴۹۵

سفر تنش‌زای مقام ارشد پنتاگون به تایوان

منابع مطلع خبر دادند که «مایکل چِیس» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین، برای سفری کاری به تایوان رفته است.

به گزارش راهبرد معاصر، علی‌رغم هشدارهای مکرر درباره تعامل مستقیم کشورهای دیگر با تایوان و سفر مقام‌های آنها به این جزیره، یک مقام ارشد پنتاگون به تایپه رفت.

 

منابع مطلع خبر دادند که «مایکل چِیس» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین امروز (جمعه) در سفری کاری به تایوان رفته است.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارتخانه‌های دفاع و خارجه تایوان هنوز به سوالات درباره این سفر، که می‌تواند دور جدیدی از تنش‌ها بین پکن و واشنگتن را دامن بزند، پاسخ نداده‌اند.

 

پیش از این «چیو کوچنگ» وزیر دفاع تایوان بامداد جمعه گفته بود که اطلاع دقیقی درباره گزارش‌ها مبنی بر احتمال سفر مقام ارشد پنتاگون به این جزیره ندارد.

 

به نوشته رویترز، چیس اولین مقام عالی‌رتبه نظامی آمریکا است که از زمان سال ۲۰۱۹ به تایوان سفر کرده است.

 

امروز همچنین «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این سفر گفت: «ما قاطعانه با تعاملات سیاسی و روابط نظامی بین ایالات متحده و تایوان مخالفیم. تایوان موضوع داخلی چین است و ایالات متحده باید ایجاد تنش‌های جدید در این موضوع را متوقف کند».

 

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

 

پنتاگون همچنین در مراحل اولیه برنامه‌ریزی برای یک تور سفرهای «کوین مک‌کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شرق آسیا از جمله سفر به تایوان است. در حالی که «نانسی پلوسی»، رئیس قبلی مجلس نمایندگان آمریکا ماه اوت چین را به چالش کشید و به سفر خصمانه به تایوان رفت، پنتاگون برای تکرار این سفر از سوی مک‌کارتی، در حال کار به روی لجستیک امنیتی این سفر و پاسخ مورد انتظار پکن که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، است./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: