صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 30
کد خبر: ۱۷۸۷۱

امارات در لیبی به دنبال چیست؟

امارات متحده عربی در لیبی برای تثبیت وضعیت ژنرال خلیفه حفتر تلاش می‌کند تا بتواند طرابلس را اشغال کند؛ زیرا امارات تشکیل دولت دموکراتیک و نزدیک به اخوان‌المسلمین در لیبی را به منزله تهدیدی برای رژیم‌ خود می‌پندارد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مصطفی المجعی سخنگوی عملیات «برکان الغضب» وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس در 27 ژوئیه گفت: پایگاه اماراتی «الخروبه» به هدفی مشروع برای نیروهای آن تبدیل شده است. المجعی در مصاحبه با وبگاه الخلیج اونلاین افزود که «پس از پایان نبرد با خلیفه حفتر، کسانی که توافقنامه ایجاد پایگاه اماراتی در کشورمان را امضا کرده‌اند، بازخواست خواهند شد.» وی نیز تصریح کرد که روابط کشورش با «امارات هرگز به دوره قبل باز نخواهد گشت.»

 

پیرامون دخالت امارات در لیبی و نقش این کشور در حمایت از ژنرال خلیفه حفتر تاکنون گزارش‌های متعددی منتشر شده است. حضور امارات در لیبی این پرسش را به ذهن متبادر می سازد که ابوظبی در بحران لیبی به دنبال چیست؟ پرسش مهم دیگر این است که حمایت امارات از خلیفه حفتر در لیبی چه تبعات و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟

 

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین در سال 2011 بر اثر اختلافات میان احزاب و گروه‌ها، به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است؛ پارلمان طبرق در شرق و پارلمان طرابلس در پایتخت لیبی. پارلمان طبرق از ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر حمایت می‌کند و دولت وفاق ملی به نخست‌وزیری فایز السراج که نماینده رسمی لیبی در مجامع بین‌المللی است، در شهر طرابلس مستقر است.

 

خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی از 4 آوریل 2019 به طرابلس، پایتخت این کشور حمله کرده و درگیری‌های جدیدی در لیبی میان دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج و دولت طبرق در شرق این کشور که حفتر از آن حمایت می کند رخ داده است.

 

از زمان آغاز عملیات اشغال شهر طرابلس بین محورهای حامی طرف‌های درگیر در لیبی رقابت سختی بر سر حمایت از طرف‌های متخاصم شدت گرفته است. محور به رهبری عربستان و امارات و محور ترکیه – قطر هر دو تلاش دارند تا پیروز میدان نبرد باشند؛ بنابراین از هم‌پیمانان خود برای یاری رساندن به طرفی که تمایل دارند استفاده می‌کنند.

 

در حالی که خلیفه حفتر، ترکیه و قطر را متهم می‌کند که از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند؛ دولت فایز السراج، عربستان، امارات و مصر را حامی دولت حفتر معرفی می‌کند. تاکنون گزارش‌های متعددی درباره حمایت امارات از اقدام خلیفه حفتر منتشر شده است. در واقع دلیل اصلی آغاز جنگ طرابلس چراغ سبز عربستان و امارات به خلیفه حفتر بود تا با لشکرکشی به طرابلس و تصرف پایتخت لیبی یک حاکمیت جدید نظامی ایجاد کند. زیرا کشورهای عضو محور سعودی تشکیل دولت باثبات و دموکراتیک در لیبی را به منزله تهدیدی برای رژیم‌های خود می‌پندارند.

 

از همین رو امارات در لیبی برای تثبیت وضعیت خلیفه حفتر تلاش می‌کند تا بتواند طرابلس را اشغال کند. به طوری که در حال حاضر مشاوران نظامی اماراتی در کنار او هستند. امارات با هدف حمایت از نیروهای همسو با خود در جنگ طرابلس کمک‌های نظامی گسترده‌ای را از خلیفه حفتر کرده‌ است به طوری که روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داده است که برخی از حملات هوایی که پایتخت لیبی را هدف قرار داده از سوی پهپادهای اماراتی صورت گرفته است. حمایت نظامی و سیاسی از سوی امارات از حفتر و نیروهای آن با وجود انتقادات متعدد هیچ‌گاه متوقف نشده است و اماراتی ها با تجهیزات نظامی شامل تانک‌ها، خودروهای زرهی، تجهیزات پیشرفته نظامی و کمک‌های مالی میلیارد دلاری از وی حمایت می‌کنند.

 

نیروهای ارتش دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج اخیراً در پیشروی‌های خود در شهر غریان در نزدیکی طرابلس تسلیحات اماراتی ازجمله موشک هدایت شونده ضدتانک «جاولین» ساخت آمریکا که ابوظبی از واشنگتن خریداری کرده را از مناطق تحت اشغال نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به غنیمت گرفتند.  از این رو سناتور رابرت منندز، در نامه‌ای به وزارت خارجه آمریکا خواستار تحقیق در قرارداد تسلیحاتی بین آمریکا و امارات شد. یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفته است که کشورش ادعاها درباره سوء استفاده امارات از سلاح آمریکایی در لیبی را به صورت جدی بررسی خواهد کرد.

 

نیروهای مسلح امارات از پایگاه نظامی الخروبه واقع در فاصله حدود ۱۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس برای انتقال سلاح، کارشناسان نظامی و افسران حامی حفتر به جنگ در شهرهای لیبی استفاده می‌کنند. پیش از این خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی، امارات را به انجام اقداماتی برای جلوگیری از تحقق دموکراسی در کشورهای عربی متهم کرده بود.

 

ژنرال خلیفه حفتر که از آوریل 2019 عملیات گسترده برای تصرف طرابلس را آغاز کرده است و با وجود برخورداری از حمایت‌های امارات و عربستان سعودی، نیروهای آن تا کنون در ورود به طرابلس ناکام مانده‌اند.

 

در پایان این نکته لازم به ذکر است که حمایت امارات از خلیفه حفتر ضمن پیچیدگی بحران لیبی به طولانی شدن و قطب‌بندی آن منجر می‌گردد. تشدید و پیچیدگی بحران در لیبی احتمال آغاز درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها میان امارات و سایر بازیگران نقش آفرین در لیبی نظیر: ترکیه و قطر را نیز در پی خواهد داشت.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: