صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۲۲
  • سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
  • Tuesday 06 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 08
کد خبر: ۱۷۸۸۷۲

تظاهرات در برلین علیه ارسال سلاح به اوکراین

در آستانه عید پاک کاتولیک‌ها، چندین هزار نفر در «برلین» پایتخت آلمان تجمع کردند تا علیه ارسال سلاح به کی‌یف برای نبرد با روسیه تظاهرات برپا کنند و خواهان مذاکرات صلح در خصوص مسئله اوکراین شدند.

به گزارش راهبرد معاصر بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، آلمان این هفته میزبان «راهپیمایی‌های سالانه عیدپاک» است و شهروندان آلمانی در بیش از ۱۲۰ شهر این کشور اروپایی از طرح‌های مختلف صلح حمایت می‌کنند و علیه ارسال تسلیحات به کی‌یف تظاهرات برپا می‌کنند و خواهان راه‌حل صلح‌آمیز برای جنگ اوکراین هستند.

بنا بر گفته انجمن «همکاری صلح‌آمیز آلمان» که اعتراضات در سراسر شهرهای آلمان را سازماندهی و هماهنگ می‌کند، دست‌کم سه هزار نفر در حال حاضر در راهپیمایی ضدجنگ برلین مشارکت کرده‌اند. این اعتراضات در میدان «ودینگ» آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، تظاهرات‌کنندگان پرچم‌هایی با تصویر «کبوتر صلح» و همچنین پارچه نوشته‌هایی با این مضامین» «آمریکا و ناتو-از اوکراین بیرون بروید»، «دیپلماسی، نه به تسلیحات»، «همین حالاً علیه تحریم‌های بی‌معنا و انرژی ارزان بپاخیزید»، «تانک‌ها هرگز صلح نمی‌آورند» «نه به وابستگی اروا به سیاست آمریکا» حمل می‌کنند.

قبل از آغاز تظاهرات ضدجنگ، هنرمندی از یک صحنه سیار، آهنگ «بگذارید همیشه آفتاب باشد» را به زبان روسی، آلمانی و یدیش را خواند و سخنرانان نیز خواستار مذاکرات صلح درباره اوکراین شدند.

یکی از سخنرانان تصریح کرد: «ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کنید. این تنها به تشدید و طولانی شدن این جنگ منجر ی‌شود. احترام به منافع امنیتی روسیه با توجه به تسلیح و گسترش ناتو تا مرزهای روسیه ضروری است».

از طرف دیگر، فعالان حامی اوکراین نیز تلاش داشتند تا در برگزاری تظاهرات ضدجنگ در برلین مانع ایجاد کنند اما از آن‌جایی که تعداد آن‌ها چندان زیاد نبود، موفق به انجام این کار نشدند.

بر اساس گزارش ریانووستی، سازمان‌دهندگان این راهپیمایی‌ها، در اعلامیه اقدام خود خواهان توقف ارسال تسلیحات آلمان به کی‌یف و توقف استقرار تسلیحات اتمی در رامشتاین آلمان و متوقف شدن تحریم روسیه شدند و تأکید کردند که این اقدامات در وهله اول به آلمان ضربه می‌زند. آن‌ها همچنین از مقام‌های آلمانی درخواست کردند تا مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین را تسهیل کنند.

تظاهرات علیه ارسال تسلیحات به اوکراین در حالی برگزار می‌شو که بنا بر گزارش یورونیوز، مدت اندکی است که آلمان علی‌رغم مخالفت‌های اولیه متقاعد شده است که می‌بایست همچون دیگر متحدان اروپایی و غربی خود با ارسال تسلیحات نظامی از جمله تانک از اوکراین حمایت کند با این‌حال اعلام کرده که در حال حاضر امکان ارسال تانک به کی‌یف را ندارد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: