صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۵۹
  • چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 24 May 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 28
کد خبر: ۱۸۱۴۹۰

انتقاد مسکو از توافق اتمی آمریکا و کره جنوبی

وزارت خارجه روسیه توافق اخیر آمریکا و کره جنوبی برای استقرار زیردریاییهای اتمی در شبه جزیره کره را عاملی بی ثبات کننده برای امنیت منطقه و جهان خواند.

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت خارجه روسیه در واکنش به توافق جدید آمریکا و کره جنوبی در زمینه استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای در شبه جزیره کره، این طرح اتمی مشترک را بی ثبات کننده خواند و تاکید کرد که این تحرکات عواقب خطرناکی برا امنیت منطقه‌ای و ثبات جهانی در پی خواهد داشت.

 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که روی وبسایت این وزارتخانه منتشر شده گفت: ما گزارشهایی درباره توافق بین واشنگتن و سئول درباره طرحهای مشترک با تمرکز بر استفاده از تسلیحات اتمی مشاهده کرده ایم.‌این چرخش آشکار ماهیتا بی ثبات کنند است و عواقب منفی جدی برای حفاظت از امنیت منطقه‌ای و ثبات بین‌المللی دارد.

 

ایالات متحده برای اولین بار در چند دهه اخیر قصد دارد در کره جنوبی زیردریایی‌های هسته‌ای مستقر کند.

 

این بخشی از توافق جدید میان آمریکا و کره جنوبی است که طبق آن، واشنگتن متعهد شده از سئول در برابر هر گونه تهدید هسته‌ای از جانب همسایه شمالی آن کشور حمایت کند، مشروط بر آنکه سئول اقدام به توسعه سلاح‌های هسته‌ای نکند.

 

این برای نخستین بار از دهه ۱۹۸۰به این سو است که آمریکا در کره جنوبی زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالیستیک مستقر می‌کند.

 

به گفته زاخارووا، آمریکا و متحدانش در منطقه شمال شرق آسیا به طور آشکار حرکتی به سمت تکرار «الگوهای مخرب برای امنیت بین‌المللی برداشته است.

 

وی تاکید کرد، ما مطمئن هستیم که گسترش بیشتر چنین اقداماتی از سوی غرب چیزی جز افزایش تنشها، ایجاد بحرانها در حوزه امنیتی و برانگیختن مسابقه تسلیحاتی در برنخواهد داشت.

 

مقام‌های آمریکایی این توافق را به همکاری‌های میان متحدان اروپایی در هنگام تهدیدها در دوران جنگ سرد شبیه می‌دانند.

 

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است؛ ما از آمریکا و متحدانش که به دنبال برتری نظامی قطعی هستند می‌خواهیم که از چنین برنامه‌های نظامی که ثبات استراتژیک جهانی را تضعیف می‌کند دست بردارند و اقداماتی که به طور کلی سطح امنیتی برای همه کشورها را تضعیف می‌کند متوقف کنند.

 

کره شمالی در واکنش به توافق اتمی سئول و واشنگتن گفته، تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: