صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۱۲
  • سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
  • Tuesday 06 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 07
کد خبر: ۱۸۲۹۴۱

راه‌آهن شلمچه _ بصره تا ۲ سال آینده به بهره برداری می‌رسد

مدیرعامل راه‌آهن گفت: در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، در ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش راهبرد معاصر، سید میعاد صالحی درباره آخرین وضعیت خط‌آهن شلمچه-بصره اظهار داشت: هیئت عراقی با حضور در ایران، بازدید از پروژه ریلی شلمچه- بصره را در دستور کار قرار داد، این هیئت فنی‌، سیاسی و نظامی ایرانی و عراقی و مسئولان راه آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروند رود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: این بازدید ۴ ساعت به طول انجامید و پس از آن هم جلسه ۶ ساعته با هیات عراقی برگزار و طی آن نقشه های تفصیلی از سوی طرف عراقی ارائه شده است.

این مقام مسئول در تشریح زمان اتمام پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره گفت: در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، در ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پل واقع شده در مسیر نیازمند یک دهانه بازشو برای فراهم شدن امکان تردد کشتی است لذا ساخت آن دانش ویژه‌ای می‌طلبد و توسط مهندسان ایرانی ساخته خواهد شد.

صالحی در بیان مذاکره با طرف عراقی گفت: در مذاکره با طرف عراقی که تا پاسی از شب ادامه داشت نقشه‌های فنی طرف عراقی به ایران نشان داده شد و صورت جلسه آن به امضا رسید و همه جزئیات آن مشخص شد، این خط ریلی بعد از عبور از بصره‌، اروند رود  به سند باد و ایستگاه جدید در بصره  خواهد رسید که به عنوان نقشه نهایی امضا می‌شود.

صالحی در تشریح  صورتجلسه شب گذشته طرفین عراقی و ایرانی گفت: بر اساس سند امضاشده دو طرف ایرانی و عراقی، بحث تحویل گرفتن پایه‌های پل ذکر شده که در قسمت جنوب غربی این رود ظرف ۲ ماه تحویل داده خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن در بیان جزئیات مین روبی مسیر گفت: مقرر شده است طرف عراقی ۱۶ کیلومتر زمین برای مین روبی را ظرف یک هفته آینده تحویل دهد.

* اعلام آمادگی ایران و عراق برای تکمیل خط‌آهن شلمچه بصره

بنابراین گزارش در جریان سفر و بازدید مدیر عامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل و مسئولان ارشد راه آهن های ایران و عراق و همچنین مقامات سیاسی در کنسولگری ایران در بصره تشکیل شد، به امضای طرفین رسید.

در جریان این سفر که در راستای تفاهم ماه گذشته بین وزرای راه و شهرسازی و حمل نقل دو کشور انجام شد، پس از برگزاری جلسه مشترک با تیم‌های فنی و سیاسی طرفین در مرز شلمچه، مدیران عامل به همراه تیم فنی راه‌آهن بازدید از مسیر را آغاز کردند.

در این بازدید، مسئولان راه آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروند رود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.

به گزارش شرکت راه‌آهن، در ادامه پس از مذاکراتی که در کنسولگری ایران در بصره برگزار شد و حدود ۶ ساعت به طول انجامید، طرفین در خصوص مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار مربوطه، زمانبندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه بصره از جمله زمانبندی انجام عملیات مین‌روبی، زمان‌بندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط العرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و غیره تفاهم کردند.

‌در جریان برگزاری کمیسیون مشترک ایران و عراق در اسفندماه تفاهماتی میان دو کشور در حوزه ریلی به ویژه تسریع در احداث راه‌آهن شلمچه_بصره و همچنین اعلام آمادگی دو طرف برای اتصال ریلی از مرز خسروی انجام شده بود و دو کشور در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا هم تفاهم کردند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: