صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۰۸
  • پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 15 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 08
کد خبر: ۱۸۳۰۶۴

گسترش تحرکات نظامی آمریکا در مرز عراق-سوریه

منابع عراقی از گسترش تحرکات نظامی نیروهای آمریکایی در مرز این کشور با سوریه و عربستان خبر دادند.

به گزارش راهبرد معاصر، «کریم علیوی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق به دولت و نیروهای امنیتی این کشور درباره گسترش تحرکات نیروهای آمریکایی در مرزهای عراق با سوریه و عربستان هشدار داد.

 

وی افزود: در برهه اخیر شاهد اطلاعاتی درباره تحرکات نیروهای آمریکایی در داخل مرزهای عراق و خارج از آن در سمت سوریه و عربستان بودیم. تحرکات نظامیان آمریکا روز به روز در این مناطق بیشتر می‌شود. دولت، نیروهای امنیتی و به ویژه اطلاعاتی درباره این تحرکات برحذر باشند و آنرا دنبال کنند.

 

علیوی تاکید کرد: اطلاعات تایید نشده به ما رسیده که حکایت از فرود هواپیماهای نظامی آمریکایی در منطقه «الطیب» در استان میسان دارد.

 

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در استان الانبار هم از تحرکات گسترده شناسایی هوایی آمریکا در مرز عراق با سوریه خبر داد.

 

این منبع گفت: پهپاد و بالگردهای آمریکایی دست به تحرکات گسترده در مناطق مرزی عراق با سوریه در استان الانبار زده و علت آن مشخص نیست.

 

منبع مذکور افزود: نیروهای حشد شعبی در مناطق مورد نظر اقدامات امنیتی لازم را به عمل آورده‌اند.

 

این منبع به پرواز بالگردها و هواپیماهای آمریکایی بر فراز عین الاسد تا نوار مرزی اشاره و از بی اطلاعی فرماندهان امنیتی در مناطق غربی از دلایل این تحرکات نظامیان آمریکایی سخن گفت.

 

این در حالی است که روز گذشته هم «عقیل الطائی» کارشناس امنیتی عراقی تاکید کرد که دولت این کشور باید نسبت به تحرکات نظامیان آمریکایی در مرزهای مشترک عراق و سوریه طی دوره کنونی هوشیار باشد و چشم پوشی دولت بغداد نسبت به تحرکات آمریکا در این منطقه نادرست است.

 

وی افزود: باید امنیت مرزهای عراق و سوریه تقویت شده تا سناریوی بازگشت داعش به این مناطق به ویژه استان‌های نینوا و الانبار تکرار نشود.

 

الطائی بیان کرد: ما شاهد استقرار گروهک‌های تروریستی در این مناطق هستیم. دولت باید این گروهک‌ها را از مرزهای عراق دور کند، چرا که برخی طرف‌ها از این مناطق برای اجرای طرح‌های تروریستی خود سوء استفاده می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: ما همواره شاهد آن بوده‌ایم که بعد از اکثر تحرکات مشکوک آمریکا یک خطری متوجه عراق بوده است. آمریکایی‌ها به بهانه استقرار در مرزهای مشترک عراق و سوریه، از گروهک‌های تروریستی استفاده کرده و بر تمام عملیات مشکوک نظامی یا اقتصادی نظارت دارند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: