صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۲
  • چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Wednesday 17 May 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 10
کد خبر: ۱۸۳۵۲۱

اردوغان به وعده‌های انتخاباتی خود عمل می‌کند؟

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که یکی از اولویت‌های او در صورت انتخاب مجدد، تهیه پیش نویس قانون اساسی مدنی جدید است.

به گزارش راهبرد معاصر از روزنامه «حریت» اردوغان اظهار داشت: «ما خواهان یک قانون اساسی مدنی و آزادیخواه هستیم که با اراده ملی برای   ترکیه نوشته شود. در صورت تحقق، این یکی از مهمترین اهداف چشم انداز قرن ترکیه خواهد بود.»

اردوغان گفت که دولت او بلافاصله پس از انتخابات این موضوع را در اولویت قرار خواهد داد و پیش نویس آن به پارلمان ارائه خواهد شد.

«کمال قلیچدار اوغلو» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و از رقبای جدی اردوغان نیز گفته است ، در صورتی که در انتخابات آتی این کشور پیروز شود دموکراسی و آزادی را برای ترکیه به ارمغان خواهد آورد.

وی در زمینه سیاست خارجی ترکیه نیز گفت: «روابط با غرب، ما در سال ۱۹۶۳ اعلام کردیم که می‌خواهیم به اتحادیه اروپا بپیوندیم. ما می‌خواهیم بخشی از جهان متمدن باشیم اما اردوغان اینگونه فکر نمی‌کند و مخالف آن باقی مانده است. وی می‌خواهد بیشتر دیکتاتور باشد. ما خواستار رسانه‌های آزاد و سیستم قضایی مستقل هستیم»(جزئیات بیشتر)

ترکیه در رای گیری یکشنبه هفته آینده رئیس جمهور و نمایندنگان پارلمان این کشوربا ۶۰۰ کرسی را انتخاب خواهد کرد. برای تغییر قانون اساسی ترکیه چهارصد رای لازم است. «حزب عدالت و توسعه» اردوغان مدت‌هاست که روی قانون اساسی جدید کار می‌کند، اما به دلیل نداشتن اکثریت، نتوانست آن را به پارلمان ارائه کند.

به نوشته روزنامه حریت، اردوغان خواستار مشارکت قوه قضائیه در قانون اساسی جدید شد.

اردوغان و کمال قلیچداراوغلو دو نامزد اصلی انتخابات ترکیه هستند که برای پیروزی در دور اول انتخابات، باید بالای ۵۰ درصد آرا را کسب کنند. بسیاری از کارشناسان چنین نتیجه‌ای را غیرمحتمل می‌دانند. در این صورت، دور دوم انتخابات ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد و نامزدی که آرای بیشتری کسب کند، پیروز خواهد بود./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: