صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۴۱
  • يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Sunday 21 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 17
کد خبر: ۱۸۴۶۳۸

استقبال بن‌فرحان و ابوالغیط از حضور مقامات دمشق در نشست جده

«فیصل بن فرحان»، وزیر امورخارجه عربستان سعودی امروز (چهارشنبه، ۱۷می) با استقبال از حضور سوریه در نشست جده، بر ضرورت همکاری و همگرایی بین کشورهای عربی برای مقابله با چالش‌های متعدد پیش‌رو تاکید.

به گزارش راهبرد معاصر؛ طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «العربیه»، وزیر خارجه سعودی در آغاز نشست مقدماتی وزرای خارجه عرب تصریح کرد جهان با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است و همکاری‌های مشترک و وسیع کشورهای عربی برای تقابل با این چالش‌ها، ضروری است.

بن‌فرحان در ابتدای این نشست با خوش‌آمدگویی و استقبال از حضور هیأت سیاسی شرکت‌کننده از سوریه در اجلاس امروز، خواستار ایجاد سازوکارهای جدید و تلاش مشترک کشورهای عرب برای مقابله با چالش‌های سخت و فراوان پیش‌رو شد.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی هم به نوبه خود گفت: امیدواریم بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب مقدمه‌ای برای پایان بحران و بازگرداندن حضور این کشور در فعالیت‌های این اتحادیه باشد.

دبیرکل اتحادیه عرب در نشست مقدماتی جده همچنین تاکید کرد که امیدواریم توافق عربستان و ایران گامی در جهت حل و فصل اختلافات منطقه ای به صورت دیپلماتیک باشد.

ابوالغیط به مسئله فسطین هم اشاره داشت و خاطرنشان کرد: اوضاع در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی به مرحله انفجار نزدیک می‌شود. دولت اسرائیل را مسئول وخامت اوضاع میدانیم و تأکید می‌کنیم که این رویکرد افراطی در نحوه برخورد کشورهای عربی با تل‌آویو نمود پیدا خواهد کرد.

«ایمن سوسان»، دستیار وزیر امور خارجه سوریه امروز و ساعاتی قبل، در گفت‌وگوی اختصاصی با «الشرق الاوسط»، اعلام کرده بود که «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در نشست جده که پس‌فردا جمعه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

مقامات دولت سوریه از جمله «فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه این کشور امروز در جلسات مقدماتی نشست سران کشورهای عربی که پس از ۱۲ سال غیبت دمشق برنامه‌ریزی شده است، حضور دارند.

هفتم ماه می بود که وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب در نشستی فوق العاده، تصمیم خود برای رفع تعلیق عضویت دمشق در این نهاد منطقه‌ای یا به عبارتی بازگشت سوریه به اتحادیه را اعلام کردند. بعد از آن رسانه‌های جهان به نقل از مقامات دیپلماتیک کشورهای عربی گزارش می‌دادند که بشار اسد، در اولین نشست سران کشورهای عربی، بعد از این تصمیم شرکت خواهد کرد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: