صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۵۸
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 22
کد خبر: ۱۸۵۵۷۴

شرط اتحادیه اروپا برای الحاق بانک اصلی روسیه به سوئیفت

یک مقام اتحادیه اروپا شرط پیوستن دوباره بانک مهمی در روسیه به سوئیفت را پایان جنگ در اوکراین دانست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشریه ایزوستیا امروز (دوشنبه) به نقل از «پیتر استانو» سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا، نوشت که این اتحادیه «راسل خوزبانک» (Rosselkhozbank)، بانک کشاورزی روسیه که بانکی کلیدی در وام‌دهی این کشور است، را تنها در صورت پایان درگیری در اوکراین دوباره به سیستم پرداخت سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) متصل خواهد کرد.

استانو به این خبرگزاری گفت: «بروکسل ممکن است تنها زمانی که درگیری در اوکراین به پایان برسد، اقدام به کاهش یا رفع محدودیت‌های اعمال شده بر بانک کند. درباره حذف بانک‌های روسیه از سوئیفت این بخشی از تحریم‌هایی است که اتحادیه اروپا و سایر کشور‌ها در پاسخ به عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعمال کرده‌اند.»

سوئیفت در ژوئن سال گذشته سرویس تراکنش‌های راسل خوزبانک را متوقف کرد. اتصال مجدد این بانک به سیستم سوئیفت یکی از شرایطی است که مسکو برای تسهیل طرح دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه درخواست کرده است و شامل دو بخش است: «یکی تضمین صادرات ایمن غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، و دومی که رفع موانع بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی روسیه».

روسیه بار‌ها اعلام کرده است که بخش دوم توافق در حال حاضر اجرایی نمی‌شود و هشدار داده است که در صورت تغییر نکردن شرایط، می‌تواند از توافق خارج شود. اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که در حال بررسی امکان اتصال مجدد این بانک روسیه به سوئیفت است، اما وضعیت تغییر نکرده است. در ماه مارس هم بروکسل پیشنهاد کرد که بانک روسیه می‌تواند از فکس و ایمیل برای انجام تراکنش‌ها استفاده کند./باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
نظر شما