صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۵۳ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 04
کد خبر: ۱۹۲۸۰۲

چین خواستار مقابله کشور‌ها در برابر انقلاب‌های رنگی غرب شد

رئیس‌جمهور چین در سخنرانی خود در سازمان همکاری شانگ‌های خواستار مقابله کشور‌ها در مقابل انقلاب‌های رنگی کشور‌های غربی شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین امروز سه‌شنبه در نشست مجازی سازمان همکاری شانگ‌های خواستار ایستادگی کشور‌ها در مقابل انقلاب‌های رنگی کشور‌های غربی شد.

سازمان همکاری شانگ‌های یک سازمان سیاسی، اقتصادی و امنیتی است که چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان در آن حضور دارند.

این سازمان در جهان حاضر بزرگترین سازمان منطقه‌ای از حیث جمعیت و وسعت جغرافیایی است. این سازمان امروز با اضافه شدن ایران گسترش پیدا کرد.

رئیس‌جمهور چین گفت: «ضروری است با هر گونه تلاش برای دخالت از بیرون و ایجاد انقلاب‌های رنگی به هر بهانه‌ای از اساس مخالفت شود.»

رئیس‌جمهور چین پیش از این هم بار‌ها در مذمت «انقلاب‌های غربی» صحبت کرده است. او اواخر سال گذشته میلادی هم گفته بود چین با هر گونه تلاش برای بر هم زدن آرامش مردم زیر پوشش «حقوق بشر» مخالف است.

از اصطلاح «انقلاب رنگی» اولین بار برای توصیف براندازی در کشور‌های جداشده از شوروی استفاده شد، اما امروزه این اصطلاح برای تلاش‌های آمریکا برای براندازی تمامی حکومت‌های مخالف با منافع آمریکا و متحدانش استفاده می‌شود.

اکثر انقلاب‌های موسوم به «انقلاب‌های رنگی» با حمایت زیاد سازمان‌های اصطلاحاً مردم‌نهاد آمریکا که زیر نظر سازمان‌های اطلاعاتی این کشور کار می‌کنند انجام شده‌اند.

«انقلاب رز» در گرجستان در سال ۲۰۰۳ و انقلاب نارنجی در اوکراین در سال ۲۰۰۴ دو نمونه از چنین انقلاب‌های آمریکایی هستند.

شی جین پینگ در جریان این سخنرانی همچنین از اعمال تحریم‌های یکجانبه توسط کشور‌ها بدون مجوز سازمان ملل متحد هم انتقاد کرد و از اعضای سازمان همکاری شانگ‌های خواست تجارت با ارز‌های ملی را افزایش دهند.

چین در کنار ایران، روسیه و برخی از کشور‌های دیگر از مخالفان نظام تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اعمال آن علیه طرف‌ها و کشور‌های ثالث است. پکن این تحریم‌ها را به عنوان «دست‌درازی‌های قضائی» توصیف کرده است.

پکن، علاوه بر این، در کنار ایران و روسیه تلاش‌هایی را هم برای پایان دادن به سلطه دلار در مبادلات اقتصادی جهان آغاز کرده است. ماه پیش «میخائیل میشوستین»، نخست وزیر روسیه در جریان گفتگو با «لی کیانگ»، نخست وزیر چین در پکن گفت که نزدیک به سه چهارم معاملات بین مسکو و پکن در حال حاضر به روبل یا یوان انجام می‌شود.

مسکو نیز همانند چین بار‌ها اعلام کرده است که دلار و یورو را غیرقابل اعتماد می‌داند، زیرا استفاده از آن‌ها در معاملات برون‌مرزی این کشور به دلیل تحریم‌های غرب بر سر درگیری در اوکراین امن محسوب نمی‌شود.

سیاست‌گذاران هندی هم در ماه‌های اخیر گام‌هایی در جهت گذار از دلار به روبل و روپیه در تجارت دوجانبه با مسکو برداشته‌اند.

ایالات متحده آمریکا از آغاز قرن بیست و یکم با شور و شوق بیشتری از سلطه‌اش بر نظام مالی دنیا جهت جنگ‌افروزی اقتصادی علیه کشور‌های مخالف خود استفاده کرده.

دو دانشمند علوم سیاسی آمریکا به نام‌های «ایان برمر» و «کلیف کوپچان» مفهومی به نام «سلاح‌انگاری امور مالی» (Weaponization of Finance) را برای اشاره به سیاست‌های برخی کشور‌ها در استفاده از نظام‌های مالی به عنوان ابزار‌هایی برای اعمال دیپلماسی زورمندانه علیه کشور‌های مخالف ابداع کرده‌اند.

به باور این دو دانشمند، ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به جای توسل به مولفه‌هایِ سنتیِ برتریِ امنیتی خود-شامل ائئلاف‌هایی مانند ناتو و نهاد‌های چندجانبه مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول- به استفاده از نظام مالی به عنوان سلاح‌هایی برای پیشبرد سیاست خارجی و امنیتی خود رو آورده و از تهدیدِ قطع دسترسی به بازار‌ها و بانک‌های این کشور به عنوان اهرم فشار علیه کشور‌های مخالف خود استفاده می‌کند.

اما کارشناسان می‌گویند طی سال‌های اخیر، توسل مفرط آمریکا به تحریم‌ها بدون توجه به اصل حاکمیت مستقل کشور‌های دیگر، نشانه‌هایی را پدید آورده مبنی بر اینکه این سلاح دائماً در دستان آمریکا نخواهد بود. / فارس

مطالب مرتبط
نظر شما