صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 26
کد خبر: ۲۰۳۱۸

روس‌ها آب پاکی روی دست اردوغان ریختند

در حالی که اردوغان فردا عازم مسکو است، تا روس‌ها را به جلوگیری از پیشروی‌های نیروهای دولتی سوریه تشویق نماید، لاوروف پیشاپشی رئیس جمهور ترکیه را ناامید کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ منطقه ادلب از معدود مناطقی است که همچنان از کنترل دولت مرکزی سوریه خارج بوده و نیروهای دولتی با اقداماتی پراکنده در طول هفته‌های اخیر، به موفقیت‌های چشمگیری در عقب زدن تروریست‌ها دست یافته‌اند.

 

آزادسازی ادلب به عنوان آخرین منطقه‌ی تحت کنترل تروریست‌های سوریه که در مناطق مرزی با ترکیه قرار گرفته است، اردوغان را بر آن داشته تا با اعمال فشار بر روسیه تحت عنوان حفاظت از توافق آتش بس پیشین، مانع از پیشروی نیروهای دولتی سوریه گردد.

 

از همین رو رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه فردا سه شنبه ۵ شهریور ماه در سفر یک روزه به مسکو پایتخت روسیه با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود دیدار و بر اساس گزارش رسانه های ترکیه آخرین تحولات در شمال سوریه را بررسی خواهد کرد.

 

دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری ترکیه در خبر خود به اهداف اردوغان در سفر به روسیه اشاره مستقیم نکرده، ولی با توجه به وضعیت جنوب شرق ترکیه و شمال سوریه به خصوص درگیری ها در استان "ادلب" را باید یکی از محورهای اصلی و اساسی این سفر ذکر کرد.

 

با این حال و پیش از آغاز سفر اردوغان، به نظر می‌رسد که روس‌ها او را ناامید کرده و از موضع دولت سوریه دفاع نموده‌اند. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با وزیر خارجه جمهوری آنگولا، تاکید کرده است که آزادسازی مناطق سوریه توسط ارتش این کشور به منزله نقض توافقنامه‌های آستانه و سوچی نیست.

 

لاوروف گفته: «توافقنامه‌ها شامل حال گروه‌هایی که شورای امنیت آنها را تروریستی دانسته است، نمی‌شوند.» وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرده: «عملیات‌های نظامی در ادلب هیچ توافقی با ترکیه را نقض نمی‌کند.»

 

وی افزود: روسیه با شرکای ترکیه‌ای خود درباره لزوم ایجاد محدوده‌ای عاری از سلاح در منطقه ادلب جهت تضمین سلامت جان غیرنظامیان و جلوگیری از حملات علیه پایگاه‌های ارتش سوریه و نیروهای روس مستقر در حمیمیم بحث و گفتگو کرده است.

 

لاوروف در پایان با اشاره به اینکه حملات گروه‌های تروریستی از فراز ایست‌های بازرسی نیروهای ترکیه عبور کرده است، از رسانه‌ها و جامعه جهانی خواست به واقعیت‌های موجود اعتماد کنند و نه آنچه کلاه‌سفیدها منتشر می‌کنند.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین درباره حضور پوتین در نشست بعدی گروه ۷ و بازگشت روسیه به این گروه گفت: مسکو هرگز از هیچ کسی برای بازگشت به این گروه درخواست نکرده است.

 

او تصریح کرد: طی این سال‌ها ما اصلا در تماس‌هایمان هرگز مساله گروه ۸ را مطرح نکرده و درباره‌اش صحبتی نداشته‌ایم.، رک بگویم، ما هرگز در این باره حتی فکر نکردیم که این موضوع را در طرح‌های سیاست خارجی خود قرار دهیم.

 

وزیرخارجه روسیه درباره اوکراین نیز تاکید کرد که ما باید بدانیم دولت اوکراین درخصوص روند مینسک چه موضعی دارد و بعد از آن درباره تماس‌ها برای فرمت نرماندی طرح‌ریزی کنیم. 

 

در همین حال، کرملین امروز اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فردا (سه‌شنبه) طی مذاکراتی اوضاع در ادلب را مورد بررسی قرار خواهند داد.

 

کرملین تاکید کرد که پوتین نگرانی‌های اردوغان در مورد ادلب را درک می‌کند، اما وی همچنین نسبت به افزایش حملات افراد مسلح نگران است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: