صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۳۳
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 29
کد خبر: ۲۰۶۵۸

هشدار اردوغان به آمریکا

رئیس‌جمهوری ترکیه ضمن استقبال از پیشرفت در ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه و محل حضور شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه، گفته هیچ تاخیری را در توافقات صورت‌گرفته با آمریکا نمی‌پذیرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نیروهای شبه نظامی کُرد مستقر در شمال سوریه از عقب نشینی‌شان از مناطقی که پیشتر در تصرف داشته و در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارند، خبر داده‌اند. رخدادی که به باور تحلیلگران ناشی از توافق واشنگتن و آنکارا برای ایجاد منطقه‌ای حائل در مرزهای سوریه و ترکیه می‌باشد.

 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه ضمن استقبال از پیشرفت در ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه و محل حضور شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه، گفته هیچ تاخیری را در توافقات صورت‌گرفته با آمریکا نمی‌پذیرد.

 

ترکیه و آمریکا در ۱۶ مرداد گفتند در مورد ایجاد یک مرکز عملیات مشترک برای هماهنگی در رابطه با ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند.

 

وزیر دفاع ترکیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد گشت‌زنی مشترک نیروهای ترک و آمریکایی در منطقه حائل به‌زودی آغاز خواهد شد.

 

رجب طیب اردوغان که برای گفت‌وگو در مورد حملات اخیر دولت سوریه به ادلب و مسائل دیگر به روسیه رفته بود، در بازگشت از مسکو، در جمع خبرنگاران از پیشرفت در توافقات با آمریکا، استقبال کرد.

 

او گفته است «توافقی که ما و آمریکا به آن دست یافتیم، گامی درست برای ایجاد مناطق امن و خارج کردن یگان‌ها مدافع خلق از شرق رود فرات است».

 

او اما افزوده ترکیه هیچ تاخیری را در اجرای این توافق‌ها نمی‌پذیرد: «ما اجازه نمی‌دهیم آن‌چه در منبج رخ داد، دوباره تکرار شود. روند عمل [به توافقات بر سر ایجاد منطقه حائل] باید فورا پیشرفت کند».

 

رئیس جمهور ترکیه افزود: تمامی نیروها و نفربرها در مرزها هستند و ما در وضعیتی قرار داریم که می‌توانیم در هر لحظه هر کاری انجام دهیم.

 

پنجم شهریور ماه نیز دولت محلی تحت رهبری کردها در شمال سوریه اعلام کرد «یگان‌های مدافع خلق»، عقب‌نشینی نیروها و ادوات سنگین خود از دو شهر مرزی تل‌ابیض و راس‌العین را آغاز کرده‌اند.

 

اختلافات میان آمریکا و ترکیه به برنامه‌ها در این منطقه مربوط می‌شود، یگان‌های مدافع خلق کرد بخش مهمی از نیروهای تحت حمایت آمریکا هستند که ادعا می‌شود با گروه تروریستی داعش مبارزه می‌کنند و ترکیه آنها را سازمانی تروریستی می‌داند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: