صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 02
کد خبر: ۲۱۱۴۴

روسیه: اقدامات ایران برای ما قابل درک است

سرگی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با ظریف ضمن انتقاد به مواضع آمریکا و دفاع از رویکرد جمهوری اسلامی اظهار داشت که اقدامات ایران که از سر اجبار و برای دفاع از خویش صورت می‌پذیرد برای روسیه قابل درک است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سفر همزمان محمد جواد ظریف به مسکو و عباس عراقچی به پاریس را می توان در ادامه رایزنی های دیپلماتیک جمهوری اسلامی پیش از آغاز احتمالی دور جدیدی از کاهش تعهدهای هسته‌ای کشورمان قلمداد نمود. ظریف در این سفر با مقامات روس به گفتگو نشسته و تلاش نموده تا نظر مساعد کرملین را در حمایت از تهران در برابر فشارهای ایالات متحده جلب نماید.

 

محمد جواد وزیر خارجه ایران در گفت وگو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرده که تهران هیچ مذاکره ای برای بازنگری در برجام انجام نخواهد داد.

 

سرگی لاوروف نیز در کنفرانس خبری‌اش با ظریف اظهارداشت است که از گامها و اقدامات برای خارج کردن وضعیت برجام از بن بست استقبال می کنیم.

 

وی با بیان اینکه امروز گفت‌وگوهای مهمی با ظریف داشته است، اظهار داشت: ما در خصوص مسائلی که در دستور کار ایران و روسیه قرار دارد، تبادل نظر کردیم چرا که هر دو طرف برای تقویت همکاری در زمینه‌ های مختلف، تمایل زیادی دارند.

 

لاوروف گفت: از سویی تهران و مسکو هر دو با افزایش فشارهای واشنگتن روبرو هستند که با هدف مسدود کردن تجارت خارجی ایران صورت می گیرد.

 

وی بار دیگر با اشاره به افزایش تراز تجاری دو کشور بر خلاف میل آمریکا، اظهار داشت: ما به دنبال بهبود همکاری های خود هستیم.

 

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: آمریکایی ها با وجودی که از برجام خارج شده اند مدعی هستند که ایران باید به تعهدات خود در این توافق عمل کند حال آنکه این روند از نگاه روسیه درست نیست.

 

وی توضیح داد: ما اقداماتی که ایران به ناچار برای دفاع از خود انجام می دهد را درک می کنیم و آن را نتیجه اقدامات خودسرانه آمریکا می دانیم و مشخص است که آمریکا به دنبال تحریک ایران برای خروج از برجام است تا ایران قطعنامه های شورای امنیت را نقض کند تا آمریکا بهانه لازم علیه این کشور را بدست آورد.

 

وی در ادامه گفت: شرکای ایرانی ما تا امروز بسیار صبورانه اقدام کرده اند و با شکیبایی نقشه ها علیه ایران را ناکام گذاشته اند.

 

وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد: تراز تجاری ایران و روسیه درشش ماه نخست سال گذشته میلادی ۱۷ درصد رشد کرده است.

 

ظریف در رابطه با هدفش از سفر به روسیه اظهار داشت: بنده هم علاوه بر بحث های دوجانبه‌ای که درباره همکاری‌های دوجانبه داریم، درباره مسائل منطقه‌ای گفتگو خواهم کرد. بحث سوریه را داریم و در آستانه اجلاس آستانه در ترکیه هستیم و نیاز است در این خصوص هماهنگی شود، درباره بحث یمن و تجاوزات رژیم صهیونیستی در منطقه و تحولات جدی که در افغانستان در جریان است نیز نیاز است گفتگو داشته باشیم.

نظر شما