صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۰۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۶۸۷

ممانعت از ورود هواپیمای نخست وزیر هند بر فراز آسمان پاکستان

در ادامه تنش ها میان هند و پاکستان بر سر منطقه مورد منازعه کشمیر، پاکستان اجازه ورود هواپیمای حامل نارندا مودی به آسمان پاکستان را نداد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ یک ماه پس از اشغال منطقه کشمیر توسط نظامیان هندی و زیر پا گذاردن قانون اساسی این کشور که به کشمیر خودمختاری اعتنا نموده بود، جدال میان هند و پاکستان که هر دو بر سر این منطقه اختلاف نظر دارند، تداوم یافته است.
در جدیدترین رخداد و در حالی که فرمانده ارتش پاکستان به منطقه مرزی کشمیر رفته است، پاکستان اجازه ورود هواپیمای حامل نارندا مودی نخست وزیر هند به حریم هوایی پاکستان را نداد.


شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، روز شنبه به تلویزیون دولتی گفت که این تصمیم به دلیل «اقدامات هند در کشمیر» گرفته شد و به تایید عمران خان، نخست وزیر این کشور، رسید.

 

هند هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است اما رام نات کاویند، رئیس جمهوری این کشور، قرار است روز دوشنبه سفر به سه کشور ایسلند، سوئیس و اسلوونی را آغاز کند.

 

همزمان با افزایش تنش‌ها میان هند و پاکستان، دو همسایه هسته‌ای در پی لغو خودمختاری اقلیم کشمیر از سوی دهلی نو در بخش تحت کنترل هند از 5 اوت سال جاری تاکنون، چندین تن در تبادل آتش میان دو طرف کشته شدند. پاکستان چند روز پس از لغو خودمختاری اقلیم جامو و کشمیر، سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرده و تجارت دو جانبه با همسایه هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد.

 

طبق فرمان اخیر نارندرا مودی نخست وزیر این کشور، خودمختاری ایالت جامو و کشمیر مسلمان‌نشین در شمال که پیشتر در ماده 370 قانون اساسی این کشور تضمین شده بود، از این پس اعتبار نخواهد داشت.

 

بنابر قانون پیشین، دولت هند نوعی جایگاه ویژه برای این ایالت کشمیر قائل بود و به جز در امور دفاعی، امور خارجی و همچنین ارتباطات منطقه‌ای مابقی اختیارات حکمرانی را به یک نهاد قانونگذاری محلی تفویض کرده بود.

 

دولت هند روز دوشنبه 5 اوت 2019، رسما اعلام کرد که خودمختاری قانونی کشمیر را ملغی می‌کند.

 

کشمیر از زمان استقلال هند و پاکستان در سال 1947 میان این دو کشور تقسیم شده و دو بار باعث جنگ بین دو طرف شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: