صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۴:۳۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 11
کد خبر: ۲۱۹۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش ظریف به اخراج جان بولتون

محمد جواد ظریف که همواره از جان بولتون به عنوان یک ضلع از چهارضلعی تیم ب نام می برد به خبر اخراج بولتون واکنش نشان داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ جنجالی ترین خبر شب گذشته در رسانه های بین المللی به اخراج جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا توسط دونالد ترامپ اختصاص یافت، خبری که بلافاصله با واکنش های متعددی از سوی مسئولین و رسانه های جهانی روبرو شد.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که همواره از بولتون به عنوان ضلعی از اضلاع چهارگانه تیم ب نام می برد، به خبر اخراج او واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در توئیتی نوشت: دکتر ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهار نظر درباره اخراج جان بولتون شده بود، گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظری نمی‌کنیم.

 

رییس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر در توئیتی از برکناری مشاور امنیت ملی این کشور خبر داد. ترامپ در صفحه توئیتر خود درباره برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور نوشت:‌ شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که خدمات او در کاخ سفید دیگر مورد نیاز نیست. من و دیگر افراد در دولت با بسیاری از پیشنهادهای او به شدت مخالفت داشتیم و از این رو، از جان خواستم استعفا دهد که او امروز صبح استعفایش را به من داد.

 

جان بولتون لحظاتی بعد از این توئیت روایت جدیدی از این استعفا مطرح کرد. او در توئیترش نوشت: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.»

 

زمزمه‌های تضعیف موقعیت بولتون در کاخ سفید و احتمال اخراج او از زمانی که ترامپ در برخی مسائل امنیتی در حال عبور از نقش وی به عنوان مشاور عالی امنیت ملی در ایالات متحده بود، شدت گرفت.

 

واشنگتن پست این هفته گزارش داد در حالیکه دستیاران ارشد رئیس جمهوری در اوایل ماه جاری خود را برای شرکت در یک نشست در مورد آینده افغانستان آماده می کردند، یک مقام ارشد در لیست اصلی دعوت ها نبود: جان بولتون، مشاور امنیت ملی.

 

به نوشته واشنگتن پست، کنار گذاشتن بولتون پرسش‌هایی پیرامون میزان حقیقی نفوذ او در دولتی که به دنبال خروج نیرو از افغانستان، انعقاد یک توافق هسته ای بلندپروازانه با کره شمالی و نیز تعامل احتمالی با ایران است، مطرح کرده است.

 

به گفته مقام‌های آمریکایی، بولتون مخالف این تلاش ها است. یک مقام ارشد ایالات متحده گفت: اکنون مشاور امنیت ملی در سطوح مختلفی از تصمیم گیری ها دخالت داده نمی‌شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا کیانفر
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
محمدجواد وزیر خارجه درمورد اخراج بولتون گفت: ما درباره امور داخلی آمریکا اظهارنظری نمی‌کنیم.

آقای ظریف،
اظهارنظر در باره همه چیز مجاز است تنها شرطش رعایت ادب و نزاکت و احترام می‌باشد آنچه مجاز نیست دخالت در امور دیگران است که متأسفانه جمهوری اسلامی از این لحاظ پرونده سنگینی دارد.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،