صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۴۹
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 30
کد خبر: ۲۳۶۳۱

نزول چهار پله ای رتبه ایران در شاخص فضای کسب و کار

‎وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان اظهار داشت: پارسال رتبه ایران در شاخص فضای کسب و کار چهار پله نزول داشت، اما شاخص تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود داشت و حاکی از موثر بودن اقدام های انجام شده در این حوزه است.

به گزارش راهبرد معاصر؛‌ «رضا رحمانی»‌ امروز دوشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال «سید فرید موسوی» نماینده تهران، ری، اسلامشهر و پردیس درخصوص مهمترین اقدام های انجام شده در خصوص بهبود فضای کسب و کار افزود: فضای کسب و کار به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های جدی و نیازهای اساسی در جهت رونق تولید است و بی تردید در همه جای جهان از مهمترین عوامل تعیین کننده وضعیت اقتصادی است.

 

وی بیان داشت: مسئولیت این پروژه در وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شده و مرکز پایش کسب و کار به طور دائم آن را پیگیری می کند.

 

رحمانی یادآور شد:‌ این مهم به عنوان یکی از محورهای هفتگانه اعلامی وزارتخانه در سال ۹۸ همراه با نهضت ساخت داخل، انقلاب معدنی، توسعه صادرات، ارتقای فناوری و تنظیم بازار بوده است.

 

وی ادامه داد: در این راستا ۱۰ سرفصل از جمله شروع کسب و کار، شرایط و مقررات اخذ مجوز ساخت، دسترسی به برق، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاران خرد، سهولت پرداخت مالیات ها و تجارت فرامرزی تعریف شد که تنها مورد آخر آن در حوزه مستقیم کاری وزرات صنعت است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد:‌ یکی از گلایه های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تا پارسال، تعدد و تکثر بخشنامه ها و تغییر مداوم مقررات و رویه ها بود، اما در دوره ۱۱ ماهه مسولیت اینجانب در وزارت صنعت به حداقل رسیده است.

 

وی بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون کمترین تغییرات را در مقررات و بخشنامه ها داشتیم و شاید فقط در برخی موارد به دلیل تحریم ها تصمیماتی اخذ شد.

 

رحمانی خاطرنشان کرد:‌در نتیجه این اقدام ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی وزارت اقتصاد و همچنین هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار به عنوان دستگاه برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

 

این مقام مسئول، همچنین به حضور وزارت صنعت در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در همه استان ها و حضور چهار رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، صنایع و معادن، کشاورزی و امور اقتصادی در این شورا به عنوان اقدامی در جهت بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد.

 

وی گفت:‌در مورد سامانه ها نیز اقدام های خوبی برای اصلاح فرآیندها آغاز شد، به طوری که سامانه جامع تجارت فعال شد، سامانه بهین یاب به روز رسانی شد و در مواردی که نیاز بود این سامانه ها به سایر دستگاه ها از جمله توانیر، امور مالیاتی، سازمان راهداری و غیره متصل شدند که اقدامی در جهت روانسازی و اصلاح امور و جلوگیری از رانت و فساد بود.

 

وزیر صنعت همچنین به سامانه های جامع انبارها، یکپارچه مجوزها، اعتبار سنجی و رتبه بندی، شناسه کالا، رهگیری و کاداستر معدنی اشاره کرد و گفت: مهمترین اقدامی که می توان در راستای جلوگیری از رانت و فساد انجام داد، پیگیری همین موارد است.

 

وی از سامانه جامع تدارکات الکترونیکی دولت یاد کرد که تاکنون ۵۰۰ دستگاه اجرایی و بیش از ۱۲ هزار تامین کننده وارد آن شده اند.

 

نزول ۴ پله ای رتبه ایران در شاخص فضای کسب و کار

وزیر صنعت یادآور شد:‌پارسال رتبه ایران در شاخص فضای کسب و کار چهار پله نزول داشت، اما شاخص تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود داشت و حاکی از موثر بودن اقدام های انجام شده در این حوزه است.

 

وی خاطرنشان کرد:‌در سایر موارد از جمله اصلاح فرآیندها و ارتباط با بخش خصوصی و تشکل ها اقدام هایی آغاز شده است.

 

رحمانی توضیح داد:‌در بحث آیین نامه ها، در سه مورد تدوین آیین نامه بر عهده این وزارتخانه قرار داده شد، در حالی که موضوع ثبت مالکیت و ورشکستگی و پرداخت دیون مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک و موضوع اجرای قراردادها مربوط به قوه قضائیه است و طی مکاتبات و مذاکرات با وزارت اقتصاد، بی اختیار بودن وزارت صنعت در این موارد را یادآور شدیم.

 

پس از پایان توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید فرید موسوی نماینده تهران، ری، اسلامشهر و پردیس اعلام کرد که در صورت ارائه برنامه عملیاتی برای بهبود فضای کسب و کار، از پاسخ وزیر صنعت، معدن و تجارت قانع شده است.

 

در جلسه علنی امروز سوال فرید موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس از رضا رحمانی، وزیر صنعت و معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت.

 

سوال این بود که مهمترین اقدامات وزارت صمت در خصوص تکالیف مندرج در بندهای 7 تا 11 هیات وزیران برای بهبود فضای کسب و کار چیست؟ و مهمترین موانع عدم عملیاتی شدن اقدامات چه بوده و برنامه‌های آن وزارت خانه برای اصلاح رویه جاری چیست؟

 

بعد از توضیحات وزیر، موسوی گفت که اگر وزیر مجلس قول دهد تا برنامه‌ی عملیاتی به مجلس درباره‌ی زمان بندی جهت انجام اقداماتی برای بهبود فضای کسب و کار ارائه دهد سوال را به رای نمی‌گذارد.

 

لاریجانی رئیس مجلس به نقل از وزیر گفت که برنامه عملیاتی به کمیسیون‌ها داده خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: