صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 24
کد خبر: ۲۵۸۸۱

روس ها با کُردهای سوریه به توافق رسیدند

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه ای از توافق مسکو با کُردهای سوری خبر داده است

به گزارش راهبرد معاصر؛ 24 ساعت پس از توافق روسیه با ترکیه بر سر تحولات حاکم بر شمال سوریه، مقامات کاخ کرملین از توافق میان مسکو و شبه نظامیان کُرد سوریه خبر داده اند.

 

توافقات وزیر دفاع روسیه و فرمانده نیروهای دموکرات کرد سوریه

 

مذاکرات ویدئو کنفرانس وزیر دفاع روسیه سرگی شایگو و فرمانده نیروهای دموکرات سوریه مظلوم عبدو عصر روز چهارشنبه انجام شد.وزارت دفاع روسیه در این خصوص اطلاع داد.

 

در این اطلاعیه آمده است: « در این مذاکرات همچنین رئیس ستاد کل ، معاون اول وزیر دفاع روسیه ژنرال ارتش والری گراسیموف نیز حضور داشت. وزیر دفاع روسیه سرگی شایگو با مظلوم عبدو جریان اجرای اقدامات طرف کرد در چارچوب توافق بدست آمده روسای جمهور روسیه و ترکیه در تاریخ ۲۲ اکتبر در سوچی بحث و گفتگو کرد.» سرگی شایگو در این گفتگو بیان داشت که پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه امنیت افراد غیر مسلح در ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه و سوریه را تامین می کنند.

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: « سرگی شایگو تاکید نمود که ساکنین غیر مسلح مناطق مسکونی واقع در ۳۰ کیلومتری از طرف مرز ترکیه سوریه لزومی برای ترک خانه های خود ندارند.» در این اطلاعیه همچنین آمده است: « ضمانت امنیت آنها توسط بخش پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه تامین می شود.»

 

عبدو به نوبه خود از روسیه و رئیس کشور ولادیمیر پوتین به منظور حفظ امنیت ملت کرد و برداشتن گام هایی برای خاتمه اقدامات نظامی تشکر کرد.

 

به گفته فرمانده کرد، پلیس نظامی روسیه و ارتش سوریه اکنون در مناطق زیادی مستقر شده اند. عبدو بیان داشت: « ما به آنها هر کمک و حمایتی را ارائه می دهیم. یکبار دیگر می خواهم از ولادیمیر پوتین، وزیر دفاع روسیه و تمامی کسانی که برای رسیدن به این توافق تلاش کردند، تشکر کنم.»

 

عبور پلیس نظامی روسیه از رود فرات در مرز ترکیه و سوریه

 

در این اطلاعیه آمده است: پلیس نظامی روسیه در نظر دارد به اجرای توافق صورت گرفته میان «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» کمک کند از این رو این حرکت در مرز سوریه و ترکیه با هدف تضمین امنیت عمومی و جان مردم ادامه دارد ضمن اینکه گشت مستمر در مناطق مشخص شده و همچنین تسهیل در خروج شبه نظامین کرد تا عمق ۳۰ کیلومتری سوریه در کنار مرز ترکیه در دستور کار این نیروهاست.

 

روسیه و ترکیه درجریان مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان که بیش از شش ساعت و نیم به طول انجامید به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن عنوان شده است.

 

این توافقنامه امروز آغاز شد و براساس آنچه اعلام شده تا پنج روز باید اجرا شود.

 

سرگئ لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در اظهار نظر های جداگانه ای اعلام کرده اند که کردهای شمال سوریه باید به این توافق عمل کنند در غیر اینصورت دربرابر ماشین جنگی ترکیه قرار خواهند گرفت.

 

میخائیل باگدانف نماینده پوتین در امور خاورمیانه و شمال آفریقا هم در اظهار نظری دیگر گفته است که پس از استقرار دولت قانونی سوریه در شمال این کشور، مناطق نفت خیز نیز باید در اختیار دمشق قرار گیرد.

 

جنگ داخلی در سوریه نزدیک به هشت سال پیش آغاز شد و با دخالت غرب به رهبری آمریکا به بهانه استقرار دمکراسی در این کشور عربی، به جنگی خانمان سوز تبدیل شد چرا که جهان شاهد بوجود آمدن گروه های تروریستی تندرو از جمله داعش شد که خیلی زود اروپا نیز طعم تلخ اقدامات انتحاری آنان را چشید.

 

ایران و روسیه برای کمک به دولت قانونی سوریه و جلوگیری از گسترش داعش که ادعای ایجاد خلافت اسلامی در منطقه داشت، به کمک سوریه شتافتند اما نیروهای آمریکایی هم بدون مجوز دولت قانونی سوریه در برخی مناطق از جمله شرق فرات مستقر شدند تا اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی دستور پایان اشغالگری آمریکا در سوریه را صادر کرد از این رو برای نخستین بار است که نیروهای روسیه در طی جنگ هشت ساله در سوریه، به این منطقه از رود فرات پا می‌گذارند.

 

مسکو: آمریکا به کُردها خیانت کرد

 

کمتر از ۲۴ ساعت پس از توافق روسیه و ترکیه بر سر تحولات حاکم بر شمال سوریه، نیروهای نظامی روس در برخی مناطق همجوار با مرزهای ترکیه مستقر شده اند. منابع محلی از استقرار نظامیان روسیه و سوریه در شهر استراتژیک کوبانی خبر داده اند.

 

دمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه در تشریح توافق یاد شده و وضع منطقه اظهارداشت: ایالات متحده در نهایت کردهای سوری را به حال خود رها کرد و همینک نیز ترجیح می‌دهد کردها را در مرز سوریه نگه دارد تا مجبور به جنگیدن با ترکیه شوند.

 

سخنگوی کاخ کرملین اظهار داشت که دولت آمریکا به کردهای سوریه خیانت کرده است و اگر نیروهای کرد سوری از منطقه امنیتی مورد توافق مسکو و آنکارا به سرعت خارج نشوند ارتش ترکیه با شدت بیشتر حملات خود را علیه آنان از سر خواهد گرفت. در این حال، دولت ترکیه اعلام کرد که این کشور اعتماد چندانی به رژیم دمشق ندارد و تنها بر اراده‌ی روسیه برای اجرای توافق صورت گرفته حساب می کند.

 

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، در پایان مذاکرات شان در شهر "سوچی" بر سر خروج نیروهای کرد سوریه از منطقۀ امنیتی تعریف شده توسط آنکارا و کنترل مشترک بخش مهمی از نوار مرزی سوریه و ترکیه با یکدیگر توافق کردند.

 

به موجب این توافق ارتش ترکیه در کنترل این نوار مرزی به طول ١۲٠ کیلومتر و عمق ٣۲ کیلومتر بین دو شهر تل ابیض که هم اکنون در کنترل ترکیه است و "رأس العین" دست بالا را خواهد داشت.

 

توافق صورت گرفته هیچ تاریخی برای خروج نیروهای ترکیه از این منطقه تعیین نکرده است. دولت ترکیه متعهد شده که حملات خود را در شمال سوریه از سر نگیرد مشروط به اینکه واحدهای مسلح نیروهای کرد سوریه در مهلتی ١۵٠ ساعته از منطقۀ امنیتی شمال سوریه خارج شوند.

 

نیروهای نظامی روسیه و مرزبانان باید خروج نیروهای کرد از این منطقه را تسهیل سازند از جمله از شهر منبج که در آن قوای روسیه و سوریه مستقر شده اند. در پایان این مهلت نیروهای ترکیه و روسیه مشترکاً گشت زنی در نوار مرزی به عمق ده کیلومتر در خاک سوریه را برعهده خواهند گرفت.

 

آمریکا و متحدانش از سال ۲۰۱۴ در فرمت ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی در سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش حضور داشتند و عملیات نظامی اجرا می‌کردند.

 

فعالیت این ائتلاف در سوریه غیرقانونی است و دولت این کشور بارها خواستار خروج نیروهای آمریکایی و متحدان آن از این کشور شد.

 

ترامپ هفته گذشته خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد و به دنبال آن واحدهایی از ارتش آمریکا از مناطق شمالی سوریه که صحنه عملیات نظامی ارتش ترکیه است، خارج شدند.

 

پسکوف در ادامه سخنان خود گفت: اگر گروه‌های نظامی کرد از محدوده مرزی امن خارج نشوند عملاً در زیر ماشین جنگی ترکیه قرار خواهند گرفت.

 

روسیه و ترکیه درجریان مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان که بیش از شش ساعت و نیم به طول انجامید به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن عنوان شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: