صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 10
کد خبر: ۳۰۳۷۶

بشار اسد خطاب به اروپایی ها: هر چه بکارید برداشت می کنید

رئیس جمهور در سوریه در گفتگویی با رسانه ای ایتالیایی در پاسخ به چرایی گسیل مهاجرین به اروپا اظهار داشت: این سوال ساده‌ای است چون تروریسم از سوی اروپا و همچنین آمریکا و ترکیه حمایت می‌شد اما اروپا بازیگر اصلی در ایجاد این هرج و مرج در سوریه بود و در نتیجه هر آنچه را که بکاری برداشت می‌ کنی.

به گزارش راهبرد معاصر، وقوع بحران در سوریه در انتهای سال 2011 و تداوم آن تا به امروز موجب شده تا قریب به ده میلیون سوری از خانه و کاشانه خود آواره شوند. آوارگان یاد شده عموما به کشورهای همسایه از قبیل اردن، لبنان و ترکیه رفته و شماری نیز با جلای وطن، عزم اروپا در پیش گرفتند.

 

تداوم بحران در سوریه و گسیل توامان تروریست و سیل عظیم مهاجرین به اروپا با نگرانی بروکسل همراه بوده تا آنجا که مقامات اروپایی بارها و بارها به اردوغان باج داده اند تا مانع از ورود آوارگان سوری از خاک این کشور به سوی اروپا گردند.

 

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگویی با یک رسانه ای ایتالیایی به این مسئله پرداخته و اظهار داشته است: «چرا پناهندگان به اروپا آمدند؟ این سوال ساده‌ای است چون تروریسم از سوی اروپا و همچنین آمریکا و ترکیه حمایت می‌شد اما اروپا بازیگر اصلی در ایجاد این هرج و مرج در سوریه بود و در نتیجه هر آنچه را که بکاری برداشت می‌کنی.»

 

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه RaiNews ایتالیا تأکید کرد که آینده سوریه امیدوار کننده است.

 

پس از آنکه این شبکه ایتالیایی از انتشار مصاحبه‌ای که هفته پیش با رئیس جمهور سوریه گرفته بود خودداری کرد، صفحه ریاست جمهوری سوریه در توئیتر اقدام به انتشار این مصاحبه کرد.

 

اسد در این مصاحبه گفت که سوریه از جنگ کنونی درس‌های بسیار زیادی را فراگرفت و طبیعی است که دمشق از این جنگ با قدرت بیشتری خارج خواهد شد.

 

وی به روند سیاسی در سوریه نیز اشاره کرد و گفت: «اوضاع سیاسی در سوریه به دلیل وجود بازیگران متعدد در درگیری این کشور پیچیده شده و این بازیگران به دنبال طولانی کردن درگیری در سوریه و تبدیل آن به جنگ فرسایشی هستند.»

 

رئیس جمهور سوریه گفت که در این کشور هیچگونه جنگ مذهبی، نژادی یا سیاسی وجود نداشته بلکه تروریست‌هایی که از قدرت‌های خارجی حمایت می‌شدند و پول و سلاح داشتند به جنگ علیه سوریه پرداختند.

 

اسد به حضور روسیه در این کشور نیز اشاره کرد و گفت که روسیه به قوانین بین المللی و نظم جهانی اعتقاد داشته و جنگ روسیه علیه تروریست‌ها در راستای منافع مردم خود و بقیه جهان بوده است.

 

وی اضافه کرد که روسیه هیچگونه مصالحه‌ای درباره حق حاکمیت سوریه انجام نداده است.

 

رئیس جمهور سوریه به حضور ارتش ترکیه در شمال این کشور اشاره کرد و گفت در طولانی مدت یا میان مدت ترکیه باید خاک سوریه را ترک کند و تردیدی درباره این موضوع وجود ندارد.

 

بشار اسد در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: از زمان آغاز روایت مربوط به سلاح های شیمیایی، سوریه تاکید کرد که از این سلاح ها استفاده نکرده است و اطلاعات درز کرده از گزارش اخیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی ثابت می کند که گفته های سوریه طی چند سال گذشته صحیح بوده و درست می گفته است و آنها اشتباه می کردند.

 

رئیس جمهور سوریه همچنین کشورهای مداخله گر در امور این کشور را به دست برداشتن از مداخله جویی و نقض قوانین بین المللی که می تواند بازتاب مثبتی بر اوضاع مردم سوریه داشته باشد فرا خواند.

 

دفتر سیاسی و اطلاع رسانی ریاست جمهوری سوریه با صدور بیانیه ای از اقدام شبکه رای نیوز ۲۴ ایتالیا در عدم انتشار مصاحبه صورت گرفته با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه انتقاد کرد.

 

در این بیانیه آمده است: شبکه مذکور ۲ هفته قبل با بشار اسد مصاحبه ای انجام داد اما آن را منتشر نکرده است.

 

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: قرار بر این بود که این مصاحبه منتشر شود اما تاکنون منتشر نشده است. مسئولان این رسانه با ما تماس گرفتند و گفتند که به دلایل نامفهومی قصد به تأخیر انداختن انتشار آن را دارند و این مسأله چند بار تکرار شد و به نظر می رسد که این مصاحبه منتشر نخواهد شد.

 

در این بیانیه تاکید شده است: بهتر است که این رسانه اروپایی به مبانی ادعایی غربی ها پایبند باشد. اگر این مصاحبه طی ۲ روز آتی منتشر نشود ما آن را منتشر می کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: