صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۲۳
  • سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 06 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 March 28
کد خبر: ۳۸۸۲۱
در حاشیه دیدار 90 دقیقه ای جی 20

کرونا و 7 مختصات جدید برای اقتصاد سیاسی جهان

نشست جی 20 که قرار بود به میزبانی عربستان برگزار شود در سایه کرونا تعطیل شد، این همزمان بود با اعلام خبر کاهش شدید تقاضای نفت در جهان، همزمان با ورود کرونا به سیر تحولات دنیا اتفاقات جالبی در حال رخ دادن است، اتفاقاتی که یک شبه روندهای بلندمدتی را برای جهان ترسیم میکند، از نفت تا بورسهای جهانی در این تحولات هستند. در این گزارش چند واقعیت خوب و بد این روزها را مرور میکنیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با ورود کرونا به سیر تحولات دنیا اتفاقات جالبی در حال رخ دادن است، اتفاقاتی که یک شبه روندهای بلندمدتی را برای جهان ترسیم میکند، از نفت تا بورسهای جهانی در این تحولات هستند. در این گزارش چند واقعیت خوب و بد این روزها را مرور میکنیم.

 

نعمت بزرگی که کرونا برای ایران داشت

کرونا برای ایران یک نعمت بزرگ بود، این نعمت بزرگ چیزی نیست جز بیرون شدن صادر کننده نوپا و طفل بیش‌فعال نفت جهان، یعنی نفت شیل آمریکا، اگر قیمت نفت به همین منوال پیش برود، شیل اویل در هر ده روز بطور تقریبی یک میلیار دلار ضرر میکند ( با تولید ۱۳.۵ میلیون بشکه) و اگر صد روز و یا سه ماه ادامه پیدا کند حدودا ۱۰ میلیارد دلار ضرر دارد. یادآوری میشود، برای نگه داشتن تولید شیل کمپانی ها حدود ۸۰ میلیارد دلار در سال احتیاج به سرمایه گذاری دارند. اگر این روند تا ۶ ماه ادامه پیدا کنه شیل اویل بشدت دچار زیان و امکان بازگشتش خیلی کم میشود. سرمایه گذاری در این صنعت شیل ممکن است متوقف بشود. اواسط اوریل شاهد ورشکستگی تعداد بیشتری از کمپانیهای کوچکتر شیل خواهیم بود. از طرفی عربستان نیز این بازارشکنی را بیش از این قادر نیست ادامه دهد. همین تا چند ماه آینده مختصات اقتصاد سیاسی انرژی جهان را تغییر خواهد داد. طلیعه این موضوه دقیقا در روزهای اخیر دیده شد، جایی که آمریکا یک شبه از بازار نفت حذف و فروش ذخایر استراتژیک نفتی این کشور قطع شد.

 

تقویت جایگاه روسیه و چین در برابر غرب و آمریکا

آنچه اکنون میبینیم این است که چین به سرعت به مدار تولید بازگشت، تصاویر ماهواره ای نشان می‌دهد تولید نیتروژن دی اکسید که از آلاینده های هواست و در طول دوران شیوع کرونا در چین به شدت کاهش یافته بود، بار دیگر افزایش یافته و این نشان می‌دهد چین به چرخه تولید برگشته است. میزان ابتلا به این ویروس نیز در چین به صفر رسیده است، این در حالیست که غرب با یک طوفانی از کرونا مواجه شده است سه ماه طول كشيد تا شمار مبتلايان ويروس كرونا به ١٠٠ هزار نفر برسد، اما تنها طى مدت ١٢ روز به ٢٠٠ هزار نفر رسيد و ترسناكتر اينكه تنها در سه روز به ٣٠٠ هزار نفر رسيد. این مختصات جدید جایگاه روسیه را به شدت افزایش خواهد داد. چرا که در قیمتهای پایین نفت تنها روسیه و خاورمیانه هستند که قادر به تولید نفت هستند.

 

چرخش نظام های سیاسی به سمت غیر دموکراتیک شدن

یک اتفاق جالب دیگر که کرونا آن را رقم زد در تمایز بنیادین نظام های دموکراتیک و غیردموکراتیک مستتر است؛ دقیقا زمانی چین با حاکمیت دیکتاتوریش توانست بیماری کرونا را تا حد زیادی مهار کند جوامع دموکرات به سختی از پس قرنطینه برخواهند آمد، همین باعث میشود تا چین خیلی زودتر از رکود کرونایی خارج گردد، همین شاید اتفاق ساده ای باشد ولی قادر است توازن را در عرصه بین الملل به هم بزند.

 

کاهش اقتدار آمریکا برای عبور از بحران مالی

بانک مرکزی آمریکا تزریق بالایی را به بازار سرمایه این کشور داشته ولی با توجه به رشد نجومی میزان بدهی دولتی آمریکا این تزریق دیگر به اندازه ۲۰۰۹ قدرتمند نیست، این امر به دلیل این است که میزان بدهی های پرریسک تر(junk debt) در اقتصاد این کشور مستمرا افزایش داشته است.

 

خسارت ناموزون به اقتصادها بر اثر کرونا

بسته به تنوع و پیچیدگی در اقتصادها کرونا اثرات متفاوتی بر کشورها دارد، در رابطه با اقتصادهای پیشرفته اما آنچه واضح است این است که عمده این اقتصادها اقتصادهای خدماتی هستند همین باعث میشود تا خسارت وارده به این کشورها بیشتر از سایرین باشد.

 

یک نگرانی ژئوپلتیک

روزهای قبل اخباری در مورد مذاكره شيل و آرامكو منتشر شد. همین نگرانی هایی را برانگیخته است، آینده پیش رو بیش از پیش پرده ها را کنار خواهد زد.

 

یک نگرانی دلاری

با وجود آنکه در روزهای اولیه بحران نرخ اوراق قرضه دولتی آمریکا کاهش یافت و این باعث شد تا ارزش نسبی دلار در برابر سایر ارزهای جهانی کاهش یابد ولی طی روزهای اخیر شاهد افزایش دوباره ارزش دلار بودیم.

این در حالی بود که بورس نيويورك ريزش شديد داشته باشد و بسيارى بيكار شدند و تقريبا همه كارشناس ها خبر از ركود ميدن.

دلیل این امر این بود که جریان دارایی ها در دنیا به دلیل تغییر شرایط در حال تغییر مسیر است، به عنوان مثال برخی از سبدگردانان سرمایه های خود را به بازارهای سرمایه در حال سقوط کشاندند تا در کف قیمت داراییها را بخرند، همین باعث شد تا تقاضای معاملاتی دلار افزایش یابد

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: