صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 04
کد خبر: ۴۱۰۱
عماد افروغ:

دوگانه سینمای انقلابی و سینمای اجتماعی را هیچوقت برنمی‌تابم

عماد افروغ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم تاکید دارد جشنواره فیلم فجر توانسته جای خود را بین مردم و جوانان باز کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد جامعه شناس شب گذشته با حضور در پردیس سینمایی ملت، سینمای رسانه به تماشای فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار نشست.

 

او در حاشیه این حضور، در گفت‌وگویی با ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با استقبال از برگزاری این جشنواره در ایام دهه فجر، در پاسخ به این سوال که «چقدر جشنواره فیلم فجر توانسته نمایش دهنده شادی و نشاط مردم در این ایام باشد؟»، گفت: من قائل به این موضوع هستم که جشنواره توانسته نمایش دهنده شادی‌ها در این ایام باشد، معتقدم ایام و دهه‌ای برای شادی های تاریخی، هویتی و فرهنگی ملت ما و برگزیدن بهترین فیلم‌های سال انتخاب شده است.

 

این چهره سیاسی و فرهنگی افزود: البته این به معنای آن نیست که فیلم هایی که انتخاب می شوند بهترین هستند اما توسط هیاتی انتخاب و توسط هیاتی داوری می‌شوند که از نظر آنها بهترین فیلم‌ها هستند. شاید اگر هیات دیگری بیاید انتخاب دیگری داشته باشد. این را از این بابت می‌گویم که کسانی که فیلم شان از طرف هیات داوری یا انتخاب، برگزیده نمی‌شوند یا مشمول جایزه نمی‌شوند، تصور نکنند که فیلم فاخری نساختند. فیلم فاخر می‌تواند ملاک ها و معیارهایی از جمله استقبال مردمی یا اثربخشی در جامعه داشته باشد.

 

افروغ که سابقه عضویت در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجرا در کارنامه خود دارد، با تاکید مجدد براینکه انتخاب این روزها برای برگزاری جشنواره خوب و مناسب بوده، گفت: جشنواره فیلم فجر توانسته جای خود را در این ایام و بین مردم باز کند. حتی معتقدم کسانی که اعتراض دارند که چرا فیلم‌شان انتخاب نمی‌شود و من به این اعتراض همیشه نگاه مثبتی دارم، آنها هم نگاه خوبی دارند. این اعتراض حکایت از آن دارد که نگاه خوبی به دهه فجر و جشنواره فجر دارند چون اگر حساسیتی نداشتند که معترض نمی‌شدند.

 

افروغ افزود: به نظر من جشنواره فیلم فجر خیلی خوب و موفق بوده و خوشبختانه حضور پرنشاطی را در جشنواره فیلم فجر شاهد هستیم. استقبالی که مردم و جوانان از این جشنواره می کنند حکایت از این انتخاب مناسب دارد.

 

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که «چقدر اندیشه و نگاه سینمای انقلابی در سینمای ما قابل مشاهده است»، گفت: نکته مهمی که در ابتدا باید به آن تاکید کنم این است که یک دوگانه ای جا افتاده که نه تنها قابل قبول نیست بلکه هشدار دهنده است و باید در مقابلش ایستاد. من دوگانگی سینمای انقلابی و سینمای اجتماعی را هیچوقت برنمی تابم، چون انقلاب  یک پدیده اجتماعی است و اهداف و شعارهای اجتماعی هم دارد، انقلاب برآمده و برخاسته از قدرت  اجتماعی است. انقلابی که نتواند شعارهای اجتماعی را محقق کند انقلاب موفقی نبوده است.

 

او ادامه داد: بسیاری از فیلم ها، مضامین اجتماعی دارند و باید استقبال کرد. حتی معتقدم سینمای ما از رشته جامعه شناسی اجتماعی‌تر است و باید دست‌شان را بوسید.

 

افروغ خاطرنشان کرد: من نمی خواهم فیلم های امسال را قضاوت کنم چون ندیده‌ام و نمی توانم داوری مناسبی داشته باشم. ولی چون قبلا در هیات پروانه نمایش بودم، شاهد این قضیه بودم که هرچه فیلم جدی‌تر می شود طبیعتا تنه به سیاست می‌زند و مشمول تیغ ممیزی می‌شود ولی هرچه فیلم طنز و لوده است و حتی طنز فاخر هم نیست مجوز اکران می گیرد و درباره دلیل آن گفته می شود چون مردم استقبال می کنند مجوز می دهیم.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم گفت: بله خب راحت می توان ذائقه مردم را عوض کرد ولی قرار است که سینماگر نقش آوانگاردی و روشنفکری داشته باشد. دردها را منعکس کند، هدایت و ارشاد کند و ذائقه را ارتقا دهد وقتی اینکار نشود مسلم است که آن فیلم ها هم ببینده بیشتری را جذب می کنند.

 

«با وجود این نقدها بازهم مخاطب ثابت سینما ایران و حتی جشنواره هستید؟» این سوالی بود که افروغ در پاسخ به آن گفت: بله به شدت.  من توفیق نداشتم امسال خیلی فیلم ببینم نقد من کلی بود؛ این نقد هم مربوط به یکی دو سال اخیر نیست ولی در کنار مباحثی که داشتم فیلم های فاخری هم داشتیم که به آنها افتخار می کنیم. در جشنواره سی و پنجم، ویلایی ها، ماجرای نیمروز یا مادری را خیلی پسندیدم الان هم به جز یک فیلم فیلم دیگری هم ندیدم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: