صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 29
کد خبر: ۴۱۶۳۲
گزارش روزنامه جورزالم پست؛

نقش تعیین کننده حشدالشعبی در مبارزه با داعش در الانبار

حشدالشعبی توانسته به صورت موفق آمیز عملیات پاکسازی سلول های داعش در استان الانبار نزدیک مرز سوریه را به مرحله اجرا بگذارد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ست جی فرانتزمن در مقاله ای در «جروزالم پست» بر نقش تعیین کننده و محوری بسیج مردمی عراق در مبارزه با داعش در الانبار تاکید می کند. وی معتقد است اپیدمی کروناویروس، عقب نشینی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا می تواند جای پایی برای نفوذ داعش ایجاد کند.

 

بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی)، یک گروه شبه نظامی حامی ایران می باشد که می تواند در عملیات مرزی برای مقابله با گروه تروریستی داعش نقش تعیین کننده ای ایفا کند. بر اساس گزارش رسانه های ایران، در طی چند هفته گذشته، حشدالشعبی توانسته به صورت موفق آمیز عملیات پاکسازی سلول های داعش در استان الانبار نزدیک مرز سوریه را به مرحله اجرا بگذارد. در این ماه، این دومین عملیات مشابه در مناطق مرزی می باشد. بر اساس گزارش تسنیم، در عملیات فعلی، بسیج مردمی عراق در یک حمله پیشگیرانه توانستند سلول های داعش در الانبار را پاکسازی کنند. آن ها همچنین در این عملیات به جستجو و کشف مین ها و مواد منفجره دست ساز ادامه دادند.

 

گروه تروریستی داعش پس از شکست دو سال گذشته، به عملیات خود در عراق ادامه داده است. اپیدمی کروناویروس و عقب نشینی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا منجر به نگرانی هایی شده که داعش بتواند از این وضعیت برای گسترش نفوذ خود در عراق استفاده کند. در این برهه زمانی پس از حملات راکتی حشدالشعبی به پایگاه های نیروهای آمریکا و حملات هوایی آمریکا به بسیج مردمی عراق شاهد تشدید تنش بین ایالات متحده و ایران هستیم.

 

مقاله دیگری در 10 آوریل منتشر شده که بر عملیات پاکسازی مرزهای عراق با اردن و عربستان سعودی توسط حشدالشعبی خبر داده است. در این مقاله بر نقش برجسته  حشدالشعبی در عملیات مرزی تاکید کرده است. حشدالشعبی یک گروه شبه نظامی شیعه، همچنان وفاداری خود به روحانیون شیعه و رهبران سیاسی وابسته به آن حفظ کرده است. در میان اعضای حشدالشعبی شاهد حضور گروه های قدیمی تر طرفدار ایران مانند سازمان بدر، حرکۀ حزب‌الله النُجَباء ، کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق هستیم. برخی از رهبران این گروها در دهه 1980م در جنگ با صدام به نفع ایران می جنگیدند و حتی تعدادی از آن ها بین سالهای 2005-2009 در عملیات نظامی ضد آمریکا شرکت داشتند. آمریکا بخش هایی از یگان بسیج مردمی را به عنوان گروه تروریستی تحریم کرده است.

 

اعضای بسیج یگان مردمی بر این تاکید دارند که تحرکات آمریکا در الانبار را رصد می کنند. نیروهای آمریکا از پایگاه های عراق خارج شده اند اما یگان بسیج مردمی و رسانه های ایران می گویند که آمریکا به دلیل حمایت از «افراط گرایان» از آنجا خارج شده اند. این روایتی است که رسانه های ایرانی مطرح می کنند و استدلال آن ها بر این است که آمریکا از داعش حمایت و پشتیبانی می کند و « افراط گرایان» را در سرتاسر مرزهای سوریه آموزش می دهد. اما در مقابل روایت رسانه العین امارات متحده عربی این است که یگان بسیج مردمی به اعضای داعش برای انتقال از سوریه در حمله به کرکوک و جاهای دیگر عراق کمک می کند. اما روایت واقعی احتمالا پیچیده تر از دو روایت فوق است. بنابراین نه ایالات متحده آمریکا، نه یگان بسیج مردمی از داعش حمایت نمی کنند بلکه گسترش داعش ریشه در خلاء قدرت دارد. بنابراین تشدید تنش ها بین آمریکا و ایران، اعتراضات عراق و مسائل دیگر منجر به بی ثباتی می شود و این باعث خواهد شد تا اعضای داعش بتوانند به کارکرد خود ادامه دهند.

 

پیام مهمی که ایران و یگان بسیج مردمی از طریق عملیات های خود در مرزهای سوریه، اردن و عربستان سعودی ارسال می کنند این است که آن ها مسئول اصلی اداره مرزها می باشند نه ارتش عراق یا واحدهای دیگر. بنابراین این امتیاز بزرگی به ایران می دهد تا مهمات و تسلیحات خود را از طریق گذرگاه القائم به پایگاه ایرانی به نام امام علی [ع] نزدیک البوکمال سوریه ارسال کند. با وجود سال ها آموزش ارتش عراق برای انجام عملیات های ضد داعش، به نظر می رسد که یگان بسیج مردمی می خواهد سهم بزرگی از این عملیات ها را حفظ کند و با در اختیار گرفتن این عملیات ها، مناطق روستایی را کنترل و از این مناطق برای دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی خود استفاده کند. 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: