صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۳۰
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 06
کد خبر: ۴۲۲۱۱
حسین کعانی مقدم در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

قالیباف گزینه قویتری برای ریاست مجلس است

حسین کنعانی مقدم: از سرلیست بودن آقای قالیباف بعید نبود که او تلاش خود را برای ریاست مجلس انجام دهد ولی در حدود 170 تا 180 رای نیاز است تا بتوانند ریاست مجلس را از آن خود کنند. ولی جز جریان اصولگرا نامزدهای دیگری نیز وجود دارد. طبق بحث هایی که هست تا اینجا آقای قالیباف مطرح است ولی تا مجلس تشکیل نشود نمی توان نظری داد. یک رییس مجلس قوی باید برای اداره مجلس رای فراکسیون های دیگر را جذب کند وگرنه با یک جناح نمی تواند مجلس را اداره کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین کنعانی مقدم براین باور است که مجلس یازدهم مسئولیت های سختی را بردوش دارد همچنین اعتقاد دارد که مجلس یازدهم در فضایی شکل گرفت که کشور ما با چالش هایی از نظر اقتصادی و چه از منظر سلامتی جسم و روح و روان مردم و هم از بابت مسائل منطقه ای و بین المللی جدی روبرو است. در عین حال ما نیازمند مجلسی با حداقل اختلافات داخلی و حداکثر کارآمدی هستیم. به طوری که بتواند با وضع قوانین و مقررات جدید بتواند موانع تولید و موانع رشد اقتصادی را بر طرف کند و بتواند با شتاب در مسیر رشد تولید موثر واقع شود.

 

* بسیاری بر این باورند که ریاست مجلس بین قالیباف و میرسلیم خواهد بود؟ این مساله چطور ارزیابی می شود و شانس اصلاح طلبان در این میانه چگونه است؟

از سرلیست بودن آقای قالیباف بعید نبود که او تلاش خود را برای ریاست مجلس انجام دهد ولی در حدود 170 تا 180 رای نیاز است تا بتوانند ریاست مجلس را از آن خود کنند. ولی جز جریان اصولگرا نامزدهای دیگری نیز وجود دارد. طبق بحث هایی که هست تا اینجا آقای قالیباف مطرح است ولی تا مجلس تشکیل نشود نمی توان نظری داد. یک رییس مجلس قوی باید برای اداره مجلس رای فراکسیون های دیگر را جذب کند وگرنه با یک جناح نمی تواند مجلس را اداره کند.

 

* وضعیت نائب رییسان چطور خواهد بود؟

قطعا هیات رییسه و رییس مجلس با هم رایزنی می شوند و دیده خواهند شد و قطعا افرادی از جناح های دیگر در مجلس خواهند بود که سعی میکنند سهمیه خود را داشته باشند.

 

* آیا اصلاح طلبان شانسی در اینباره خواهند داشت؟

خیر. اصلاح طلبان فقط می توانند سعی و تلاش خود را برای هیات رییسه داشته باشند و با آقای قالیباف برای حضور در هیات رییسه رایزنی کنند.

 

* آیا این احتمال وجود دارد که میرسلیم به نفع قالیباف کنار برود؟

تجربه نشان داده یکی رییس و دیگری نائب رییس دوم خواهد بود و نفر سوم ناییب رییس دوم است. به نظر می رسد مناصب بین قالیباف و آقاتهرانی و میرسلیم به این صورت باشد.

 

* بین نامبردگان کدامیک قابلیت مدیریت دارند؟

آقای قالیباف شناخته شده تر است و دوران مدیریت طولانی تری داشت و مسئولیت های اجرایی در کارنامه خود دارد و نسبت به مسائل اجرایی بهتر عمل می کند و در بین این سه گزینه قدرتمندتر است.

 

*مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

این مجلس در دوره ای شکل گرفته که شرایط بسیار سختی پیش رو دارد و هم مشکلات کرونا و هم مشکلات اقتصادی و هم مشکلات سیاسی کشور را پیش رو دارد .به نظر می رسد دوره انتقالی و پر چالشی پیش رو باشد. مجلس برای حل مشکلات کشور باید به صورت یکپارچه عمل کند تا از پس مشکلات بربیاید.

 

* افرادی که وارد مجلس شدند در برابر دولت بسیار انتقادی عمل می کردند آیا کار دولت را از این پس سختتر از گذشته ارزیابی نمی کنید؟

مجلس جایگاهی نظارتی دارد و در مقام سوال و استیضاح از دولت است ولی نباید این امکان ابزاری برای تصویه حساب های سیاسی باشد و از ابزار قانونی سوء استفاده شود. ولی به نظر می رسد مجلس نظارت خود را قوی تر خواهد کرد و فشار خود را بر روی دولت بیشتر می کند تا به قوانین و مقرراتی که وضع می کند عمل شود و این وضعیت تا پایان دوران آقای روحانی ادامه خواهد داشت.

 

* با توجه به عملکرد مجلس دهم که انتقادات فراوانی بر کارکرد آن وارد است مجلس یازدهم باید چه رویکردی را در دستور کار خود قرار دهد؟

مجلس یازدهم در فضایی شکل گرفت که کشور ما با چالش هایی از نظر اقتصادی و چه از منظر سلامتی جسم و روح و روان مردم و هم از بابت مسائل منطقه ای و بین المللی جدی روبرو است.. در عین حال ما نیازمند مجلسی با حداقل اختلافات داخلی و حداکثر کارآمدی هستیم. به طوری که بتواند با وضع قوانین و مقررات جدید بتواند موانع تولید و موانع رشد اقتصادی را بر طرف کند و بتواند با شتاب در مسیر رشد تولید موثر واقع شود و در جهت حل مسائل و مشکلات کشور باشد. به این دلیل اولین موضوعی که باید توسط مجلس در راس امور قرار بگیرد حل مشکلات کشور است. این مجلس باید رقابت های سیاسی را کنار بگذارد و با کمک دولت و در عین حال نظارت بر عملکرد دولت کار را به سمتی ببرد که مردم احساس کنند رای موثری داده اند و این مجلس کارامدی لازم برای حرکتی جهادی و انقلابی در جهت حل معضلات کشور را دارا می باشد.

 

* مهمترین نقدی که بر مجلس دهم وارد است چه بود؟

مجلس دهم کارهایی انجام داد که با توجه به شرایط روز چاره ای جز آن نبود اما به نظر می رسد این مجلس محافظه کار بود و بیشتر به دنبال اجابت خواسته های دولت بود و در حقیقت نمایندگان بیشتر وکیل الدوله بودند و فکر و رای و چشم آنها بر خواسته های دولت آقای روحانی بود و در نقد مجلس باید به دولت نیز توجه کرد. مجلس سعی کرده است در خواسته های مالیاتی و اقتصادی و مسائل داخلی سعی در اجابت خواسته های دولت دارد و قطعا در قضاوت از این مجلس دولت نیز باید به عنوان شریک جرم دیده شود.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما