صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۱۷
  • پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
  • Thursday 04 August 2022
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۴ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 22
کد خبر: ۴۳۵۶۴
رضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

حمله آمریکا به کشتی های ایران، آغاز یک جنگ است

سفیر پیشین ایران در نروژ : تصور نمی کنم که آمریکایی ها قصد حمله به کشتی های نفتی ایران را در سر داشته باشند. چون این کار خود آغاز یک جنگ است و دنیا این حرکت را محکوم می کند و قطعا در مقابل عکس العمل ایران را در پی خواهد داشت.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ رضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ درباره انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ایالات متحده امریکا گفت: هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک می شویم مساله دست خالی آمریکاییها در سیاست خارجی بیشتر نمایان می شود. از جمله با خروج از برجام و فشارهای سنگین تحریمی بر علیه ایران به دنبال به زانو درآوردن ایران بودند و می خواستند ایران را پای میز مذاکره بکشانند تا توافق عوض شود و ترامپ در این خصوص تبلیغاتی داشته باشد و اعلام پیروزی کند. این عدم موفقیت در  رقابت انتخاباتی پاشنه آشیل ترامپ در مقابل رقیب خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود: از این رو آمریکا سعی کرده است با بالا بردن فشارها حالتی محاصره ای بوجود بیاورد تا بر حمل همین مقدار نفت و یا مواد بنزینی که توسط ایران صادر می شود مانع شوند.

 

سفیر پیشین ایران در نروژ در پاسخ به این پرسش که با توجه به حمل کشتی های سوخت از سوی آب های خلیج فارس به سمت ونزوئلا آیا این احتمال وجود دارد که آمریکا قصد شیطنت داشته باشد و بخواهد به کشتی های ما حمله کند گفت: من تصور نمی کنم که آمریکایی ها قصد حمله به کشتی های نفتی ایران را در سر داشته باشند. دو دلیل وجود دارد چون این کار خود آغاز یک جنگ است و دنیا این حرکت را محکوم می کند و قطعا در مقابل عکس العمل ایران را در پی خواهد داشت. دوم اینکه، اگر به یک کشتی که حامل مواد هیدروکربونیک است حمله می شود این حرکت دریاها را در سطح وسیعی آلوده می کند و به محیط زیست بین الملل آسیب می زند و آمریکا چنین کاری نخواهد کرد.

 

استاد ژئوپولتیک تاکید کرد: بنابراین حداکثر کار آمریکا این خواهد بود که سد راه کشتی ها بشوند و این کشتی ها را به سمت آب های ایران هدایت کنند باید صبر کرد و دید آمریکا قصد انجام کدام کار را دارد. طبیعتا حمله به کشتی ها صورت نمی گیرد چون این حرکت واکنش ایران و محکومیت بین المللی را به دنبال دارد.

 

فرجی راد تصریح کرد: من فکر نمی کنم آمریکا به کشتی های نفتی ما حمله کند. مگر اینکه مسیر حرکت کشتی ها را متوقف کنند و آنها را به سمت آبهای ایران هدایت کنند و با فشار مسیر کشتی ها را تغییر بدهند که در این صورت نیز باید منتظر عکس العمل ایران باشند. مثل موضوع توقف کشتی ایرانی در جبل الطارق که کار آمریکا بود ولی توسط انگلیس انجام شد و ایران نیز موجب توقف کشتی انگلیسی شد و انگلستان مجبور شد کشتی ایرانی را آزاد کند.

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که وجود دارد آمریکا نباید اقدامی انجام بدهد به دلیل اینکه قطعا با پاسخ قاطعانه ایران مواجه خواهد شد. ایران در این باره با کسی شوخی ندارد و اگر فکر کند کشورش و منافعش به خطر می افتد قطعا اقدام میکند .

 

فرجی راد افزود: ما نیز مثل بقیه کشورهای دیگر اجازه تبادل کالا را داریم ولی با توجه به اینکه در تحریم هستیم مجبور هستیم از این راه اقدام به تبادل کالا کنیم که امیدوارم از سوی کشورهای دشمن خطایی سر نزند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: