صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۵۷
  • يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Sunday 07 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 03
کد خبر: ۴۸۸۱۶
یادداشت اختصاصی عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ

ترامپ یا بایدن؛ چه کسی پیروز انتخابات ۲۰۲۰ می شود؟

هیچ کس نمی‌تواند بگوید آقای ترامپ رأی نمی آورد ولی ما باید شرایط را بسنجیم. البته شرایط تا چهار ماه دیگر تغییر چندانی نمی کند. هم بیماری کرونا وجود دارد و هم اقتصاد آمریکا حداقل با یک دهه رکود روبرو است. اما برای نتیجه گیری مشکلی وجود دارد رقیب آقای ترامپ فرد قدرتمندی نیست.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نزدیک به پنجاه روز از اعتراضات ضد نژادپرستی امریکا می گذرد که همین اعتراضات نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است، نکته جالب توجه این است که درصد قابل توجهی از طرفداران ترامپ دست نخورده می ماند و تغییری نخواهد داشت که در حدود ۳۵% است که می توان گفت رقم قابل توجهی است و آنها سرسپرده ایشان هستند و در هر شرایطی به او رای می دهند. می ماند ۱۵% تا به رای پنجاه درصد برسد و بتواند با رقیب رقابت کند و آن هم اکثرا از حزب جمهوری خواه و یا آدم های معمولی هستند که در شرایط خاص و در زمان انتخابات شرایط را می سنجند بخصوص در هفته قبل از انتخابات رای خود را می دهند و انتخاب خود را دارند. الان در تمام نظر سنجی ها رای ترامپ کاهش پیدا کرده است. قبل از کرونا پیش بینی می شد ترامپ بتواند مجددا در کاخ سفید بماند اما کرونا بزرگترین دستاورد ترامپ را که رفع بیکاری بود از بین برد. گفته می شد قبل از کرونا از هر ده نفر سیاه پوست نه نفر صاحب کار شده بودند. این دست آورد مهمی بود و می خواستند در دور دوم انتخابات روی این مساله تبلیغ کنند. اما این امتیاز از دست رفت ضمن اینکه کرونا و تعداد مبتلایان و کشته شدگان و مشکلاتی که به همراه داشت و عدم مدیریت صحیح و ناتوانی در کنترل بیماری و حرفهای بی ربط ترامپ باعث شد عده ای که خارج از آن ۳۵% بودند کنار بکشند.

 

هیچ کس نمی‌تواند بگوید آقای ترامپ رأی نمی آورد ولی ما باید شرایط را بسنجیم. البته شرایط تا چهار ماه دیگر تغییر چندانی نمی کند. هم بیماری کرونا وجود دارد و هم اقتصاد آمریکا حداقل با یک دهه رکود روبرو است. اما برای نتیجه گیری مشکلی وجود دارد رقیب آقای ترامپ فرد قدرتمندی نیست جو بایدن سخنران قوی نیست و فراموشی جزیی دارد و ترامپ هر روز در توییتر به این موارد اشاره می کند. بنابر این اینجا برای پیش بینی باید ببینیم رقیب ترامپ چه کاری می کند. اگر رقیب ترامپ موفق عمل نکند و نتواند ضعف های ترامپ را به خوبی در ذهن آمریکایی‌ها جا بیندازد قطعا آقای ترامپ پیروز می شود. امروز رای آقای ترامپ کمتر از رای جو بایدن است. و در چهار ماه آینده قطعا تغییرات چندانی در آمریکا بوجود نمی آید. ضمن اینکه دشمن تراشی ترامپ در خارج از مرزهای آمریکا از جمله در مورد چین و روسیه و ایران و حتی کشورهای اروپایی می توانند در انتخابات تاثیر گذار باشند. این مساله باید مورد توجه باشد مثلا چین می تواند کمی رای در انتخابات جابجا کند. تمام کشورهای اروپایی مایل هستند ترامپ در انتخابات پیروز نشود از فرانسه تا آلمان و انگلستان و اروپای شمالی و جنوبی عمدتا مخالف ترامپ هستند. این چند گروه از کشورها می توانند در انتخابات آمریکا تاثیر گذار باشند.

مساله نژاد پرستی در  آمریکا وجود دارد ولی مطرح شدن این موضوع در این زمان مزید بر علت شده است و به غولی در برابر ترامپ تبدیل شده است. امروز مساله کشته شدن یک سیاه پوست رفته رفته کم رنگ می شود. اصل اعتراضات امروز نارضایتی مردم از مساله کرونا و بیماری و بیکاری است. تعداد بیکاران آمریکا امروز از مرز ۳۰ میلیون نفر عبور کرده است. و بخش عمده‌ای از تظاهرات ضد نژاد پرستی به اعتراض مردم نسبت به مسائل دیگری مربوط است که ترامپ و دولت را مقصر آن می دانند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: