صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۴۱
  • چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 07 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 14
کد خبر: ۵۴۷۷۳
یادداشت اختصاصی زهیر اصفهانی، کارشناس غرب آسیا

خنجر سمی امارات بر پشت جهان اسلام

اعلام خبر عادی سازی روابط اسرائیل و امارات موضوع شوکه کننده ای نبود، یا موضوعی که به یک باره و بدون هر گونه پیش زمینه قبلی که به صورت ناگهانی اعلام شود، چرا که اسرائیل و امارات بعد از سالها موش و گربه بازی و پنهان کاری، روابط خود را علنی و افشا کردند و آنچه بین این دو در جریان بود را در سطح افکار عمومی جهانیان برملا ساختند. از سالیان پیش انتظار می رفت امارات روابط پنهان خود با اسرائیل را علنی کند،لذا موضوع شوکه کننده ای نبود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اعلام خبر عادی سازی روابط اسرائیل و امارات موضوع شوکه کننده ای نبود، یا موضوعی که به یک باره و بدون هر گونه پیش زمینه قبلی که به صورت ناگهانی اعلام شود، چرا که اسرائیل و امارات بعد از سالها موش و گربه بازی و پنهان کاری، روابط خود را علنی و افشا کردند و آنچه بین این دو در جریان بود را در سطح افکار عمومی جهانیان برملا ساختند. از سالیان پیش انتظار می رفت امارات روابط پنهان خود با اسرائیل را علنی کند،لذا موضوع شوکه کننده ای نبود.


سال ۲۰۰۹ در اولین نشست آژانس بین المللی انرژی تجدید پذیر در ابوظبی، اسرائیل برای اولین بار به صورت رسمی و با پرچم کشور اسرائیل در آن نشست شرکت کرد، متعاقب آن یک سایت اسرائیلی اعلام کرد روابط دو کشور بالاتر از تصوری است که دیگران فکر می‌کنند! به حدی که اسرائیل و امارات در حال رسیدن به توافقنامه امنیتی هستند.

 

در طول این سال‌ها مدام و به صورت تلویحی اخبار پشت پرده و پنهانی از مسائل امارات و اسرائیل و روابط آنها منتشر شده است. در سال ۹۶ وزیر دفاع امارات اذعان کرد امارات و اسرائیل هیچ گاه تهدیدی برای هم نیستند، بلکه مانند دو برادرند! وی در این باره بیان داشت: چون اسرائیل و امارات هر دو همپیمان آمریکا به شمار می‌روند، آمریکا هیچ وقت اجازه نمی‌دهد این دو کشور با هم وارد نزاع و جنگ شوند.

 

دی ماه سال گذشته رسانه های اسرائیلی اعلام کرده بود که دو کشور اسرائیل و امارات به زودی با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند، ضمن اینکه وزیر خارجه آمریکا نیز این موضوع را چند ماه قبل تایید کرده بود. در مسائل نشست معامله قرن که از طریق داماد آقای ترامپ دنبال می شود، ابوظبی اولین جایی بود که اعلام کرد که ما حاضریم نشست معامله قرن را بین فلسطین و اسرائیل برگزار کنیم، از آن واضح تر در دو ماه گذشته بود که در اواخر اردیبهشت و اول خرداد هواپیمایی اتحاد با هماهنگی دولت امارات و اسرائیل به بهانه کمک به فلسطین در موضوع مقابله با بیماری کرونا، دارو به اسرائیل اعزام کرد و هواپیمای امارات مستقیماً در فرودگاه بن گورین تل آویو به زمین نشست، پر واضح بود که این قضیه، آنچنان که می نماید ساده‌ نیست، چرا که امارات فرودگاه اسرائیل را به این بهانه که فلسطین فرودگاه ندارد انتخاب کرده؛ این موضوع نشان دهنده خبرهای پشت پرده بین امارات و اسراییل بود. وزیر بهداشت کشور فلسطین متعاقب این موضوع اعلام کرد که امارات به هیچ عنوان هماهنگی با ما نداشته و با ما به عنوان یک دولت و کشور مستقل صحبتی درباره ارسال دارو نداشته، لذا به دلیل عدم هماهنگی از پذیرش هر گونه کمکی معذور هستیم.

 

در ماه گذشته سفیر امارات در آمریکا در مقاله‌ای بر این موضوع تاکید کرد که ما خواستار تقویت روابط با اسرائیل هستیم و نکته جالب در قالب خبرنگاری و رسانه ای این است که طرف اسرائیلی متقابلاً در روزنامه اماراتی به این موضع گیری پاسخ داد و بر افزایش همکاری با امارات مهر تایید نهاد.

 

اینکه می شنویم آقای ترامپ اعلام می کند اسرائیل و امارات به توافقی برای عادی سازی روابط رسیدند و وزیر مشاوره امارات اعلام می‌کند که هدف از اين توافق، حفظ منافع مردم فلسطین و جلوگیری از الحاق بخشی از کرانه باختری رود اردن به دست اسرائیل است، بهانه های بیجایی برای سرپوش نهادن به خیانت بزرگ به مسلمانان و مردم فلسطین است. بهانه هایی که بر روابط چند ساله آنها با رژیم صهیونیستی سرپوش بگذارد.

 

در این بین کشورهایی مثل مصر و بحرین، بخصوص رئیس‌جمهور مصر از این قضیه استقبال کردند، به هر حال با توجه به سفر آقای بنیامین نتانیاهو به‌ عمان و خبرهای مختلفی که از زد و بندهای مسوولین کشور های حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد باید آماده شنیدن هر گونه خبری در روزها و ماه‌های آینده مبنی بر ایجاد رابطه و همکاری هر چه بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیل و افشای روابط پنهان آنها باشیم.

 

سخنگوی حماس در جمله ای پرمحتوا عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی را زدن فلسطین از پشت آن هم با چاقو و خنجری آغشته به سم عنوان کرده است، همچنین برخی از اعضای ساف مخالفت شدید خود را با اعلام همکاری و ارتباط عادی امارات با رژیم صهیونیستی رسانه ای کردند.

 

به هر حال شواهد حاکی از آن است که روزهای خوبی برای مردم فلسطین در آینده کوتاه مدت نمی توان تصور کرد، چرا که سران کشورهای مرتجع خلیج فارس نشان دادند در مزدوری و وابستگی به آمریکا و پیروی از سیاست های مزورانه و مداخله جویانه و خیانت به آرمان فلسطین هیچ حد و مرزی نمی شناسد.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: