صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 22
کد خبر: ۵۵۳۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
هادی برهانی، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند

کشورهای عربی در قبال صلح امارات و رژیم صهیونیستی چه خواهند کرد؟

هادی برهانی: در منطقه خلیج فارس کشورهای دیگری آمادگی برقراری رابطه را دارند دو کشور عمان و بحرین قبلا نیز ارتباطاتی با اسرائیل داشتند و نتانیاهو به عمان رفته بود و با پادشاه این کشور ملاقات داشت. بحرین نیز چند ماه پیش برگذار کننده کنفرانس معامله قرن بود و اسرائیل در این کشور حضور پیدا کرد.

 

هادی برهانی کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی، در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره عادی سازی روابط اسرائیل و امارات گفت: مساله امارات این است که چطور رابطه با اسرائیل را برقرار کند تا هزینه های منطقه ای کمتری به همراه داشته باشد. امارات می داند ملت های منطقه از این توافق ناراضی هستند و بسیاری از کشورها و دولت ها با این توافق مخالفت خواهند کرد این برای امارات هزینه دارد چون این کشور در قاره اروپا و آمریکا قرار نگرفته و در این منطقه زندگی می کند. بنابراین باید به گونه ای حرکت کند که بتواند این مساله را در منطقه توجیح کند.


وی در ادامه افزود: اولین توجیح این بود که اعلام کرد طرح الحاق را به حالت تعلیق درآورده است یعنی این ابتکار من و این نفع را برای فلسطینی ها داشت و طرح الحاق را به تعلیق در آورد حال برای برداشتن گام های بعدی باز هم نگرانی دارد و می ترسد منطقه واکنش سختی نشان دهد و توسعه روابط و ایجاد رابطه با اسرائیل از سوی امارات گام به گام پیش می رود و در ابتدا گام هایی بر می دارد که توجیح بیشتری دارد و قابل قبول تر است و خیلی مورد مخالفت نیست. از این رو داستان کرونا را انتخاب کرده است چون می داند مردم امارات و مردم منطقه نسبت به کرونا حساس هستند و همه به دنبال حل شدن این مشکل هستند و امارات می خواهد از داستان کرونا استفاده کند و اعلام کند که مایل به همکاری با اسرائیل بر علیه کرونا هستند. بنابراین این گام بسیار لطیف و موجه است. اگر در این کار موفق باشد گام های بعدی و سختتر برداشته می شود.


این تحلیلگر در پاسخ به این سوال، فلسطین اعلام کرده این موضوع را محکوم می کند و برخوردی خواهد داشت راهکار فلسطینیان در این مساله چیست؟ گفت:  خواستن سفیر از امارات و درخواست از اتحادیه عرب برای تشکیل جلسه و بررسی این مساله برای فلسطین کار سنگینی بود و موضعی محکم و قوی بود. همه مخالفت کردند و مخالفت آنها شدید بود لذا فلسطین از حداکثر توان خود استفاده می کند تا امارات را تحت فشار قرار بدهد. اما اگر کشور های دیگر به کمک فلسطینی ها نیایند توان فلسطین محدود خواهد بود.


وی با اشاره به این موضوع که بحرین و عمان نیز اعلام امادگی کردند برای پیوستن به این موضوع تصرحی کرد: در منطقه خلیج فارس کشورهای دیگری آمادگی برقراری رابطه را دارند دو کشور عمان و بحرین قبلا نیز ارتباطاتی با اسرائیل داشتند و نتانیاهو به عمان رفته بود و با پادشاه این کشور ملاقات داشت. بحرین نیز چند ماه پیش برگذار کننده کنفرانس معامله قرن بود و اسرائیل در این کشور حضور پیدا کرد.


برهانی ادامه داد: امروز تبلیغات سنگینی از سوی اسرائیل وجود دارد و این دو کشور را به عنوان دو کشوری که به زودی به اسرائیل می پیوندند معرفی می کند. ولی بخش بزرگی از این حرفها در راستای جنگ تبلیغاتی بزرگی در منطقه است تا به منطقه القا کند که دوره تحریم اسرائیل تمام شده و کشورهای منطقه به صف ایستاده اند تا یکی، یکی با اسرائیل رابطه برقرار کنند. امروز بحرین و امارات در راه است و من در این شرایط دلیلی نمی بینم که این دو کشور با اسرائیل رابطه برقرار کنند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: بحرین به این دلیل که شرایط داخلی بدی دارد و مشروعیت این حکومت زیر سوال است و از ناحیه جمعیت شیعه در فشار است اگر بخواهد رابطه ای با اسرائیل برقرار کند حمایت سنی های کشور را از دست می دهد این وضعیت برای حکومت بحرین خطرناک است و می تواند مشروعیت بحرین را زیر سوال ببرد و امنیت بحرین را به خطر بیندازد. در مورد عمان نیز این شرایط توجیحی ندارد عمان سیاست خارجی معقولی دارد و سعی می کند عمدتا از فرصت های دوستی با همه کشور ها استفاده کند. عمان باید برای برقراری رابطه با اسرائیل دلیلی داشته باشد امروز این دلیل وجود ندارد.


برهانی تاکید کرد: دولت نتانیاهو دولتی است که حاضر نیست هیچ امتیازی به فلسطینیان و اعراب بدهد و حاضر نیست قطعنامه های اتحادیه عرب را اجرا کند. اگر امارات صلح کرد این توجیح را داشت که طرح الحاق را معلق کرده است. اما عمان حرفی برای گفتن ندارد اسرائیل چه امتیازی برای عمان و یا منطقه دارد؟! من ظرفیتی برای پیوستن سایر کشورها به امارات نمی بینم و این حرف و حدیث ها را عمدتا از ناحیه اسرائیل و غرب می دانم تا از این داستان بهره ببرند و این توافق را به جریانی در منطقه تبدیل کنند تا سایر کشورها نیز به دوران صلح با اسرائیل فکر کنند و بخواهند از این دوره بهره برده و از امارات و سایر کشورهای عربی عقب نمانند چون گمان می شود همه برای صلح می روند.


وی در پایان درباره سکوت عربستان درباره عای سازی روابط اسرائیل و امارات تاکید کرد: عربستان در جهان اسلام و عرب برای خود جایگاهی محوری دارد. امارات چنین جایگاهی ندارد. عربستان پرچم دار اسلام است و مکه و مدینه در این سرزمین قرار دارند و پادشاه خود را خادم حرمین شریفین می داند و در اتحادیه عرب برای خود نقش رهبری قائل است و در سازمان کنفرانس اسلامی برای خود نقش رهبری قائل است و قطعنامه های زیادی وجود دارد که ارتباط عربستان با اسرائیل این قطعنامه ها را که عمدتا با کمک و همکاری عربستان تصویب شده زیر سوال می برد. از همه مهمتر این ارتباط با طرح ملک عبداله مغایرت دارد ملک عبداله در سال 2002 طرحی برای صلح با اسرائیل ارائه داد که در اتحادیه عرب به تصویب رسید و به موضع کشورهای عربی تبدیل شد. این طرح می گوید اگر اسرائیل از کرانه باختری خارج شود و دولت فلسطینی با مرکزیت قدس تشکیل شود کشورهای عربی با اسرائیل صلح خواهند کرد. امروز اسرائیل به هیچ وجه حاضر به کنار آمدن با طرح ملک عبداله نیست و این طرح در دولت نتانیاهو با سیاست های او نابود شد. لذا عربستان در شرایطی است که همگامی با امارات برای او آسان نیست.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمیدرضا کشاورز
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
سلام
برگذار = غلط
برگزار = صحیح
توجیح = غلط
توجیه = صحیح