صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 30
کد خبر: ۵۶۹۱۷

دستگیری افسر فرانسوی به ظن جاسوسی برای روسیه

یک افسر فرانسوی که در قر ناتو در ایتالیا خدمت می کرد به ظن جاسوسی برای روسیه دستگیر شد.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از خبرگزاری فرانسه، شبکه رادیویی یوروپ ۱ یکشنبه ۳۰ اوت افشا کرد یک افسر فرانسوی که در مقر ناتو در ایتالیا مشغول خدمت است مظنون به جاسوسی برای روسیه است. این اطلاعات را تا حدودی دولت فرانسه تایید کرد. دولت اعلام کرد پرونده را به دستگاه قضایی سپرده است. 

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه در برنامه «دیدار بزرگ» رادیو یوروپ ۱ گفت آنچه می‌توانم تایید کنم این است که یک افسر ارشد ما برای نقض امنیت در معرض اقدامات قانونی است. وی به جزئیات بیشتر این پرونده اشاره نکرد.
بنابر اعلام یک منبع قضایی این افسر در ۲۱ اوت به ویژه به دلیل زد و بند با یک قدرت خارجی که مغایر با منافع اساسی ملت است بازداشت و در پاریس زندانی شد.
رادیو یوروپ ۱ در پایگاه اینترنتی خود تایید کرد که این افسر مظنون است که اسناد بسیار حساس را در اختیار سرویس‌های مخفی روسیه قرار داده است.
این مرد در حالی که آماده بود در پایان تعطیلات خود در فرانسه به ایتالیا بازگردد توسط سرویس‌های ضد جاسوسی اداره کل امنیت داخلی فرانسه دستگیر و در زندان بهداشت پاریس بازداشت موقت شده است.
وزارت دفاع فرانسه تنها تایید کرد که یک افسر ارشد این کشور که در خارج از این کشور خدمت می‌کند به دلیل اقداماتی که احتمالا باعت نقض جدی امنیت شده است هدف قرار گرفته است. فلورانس پارلی اعلام کرد این فرانسه است که ابتکار این رویه قانونی را به دست گرفته است. وی افزود وزارت دفاع طبق ماده ۴۰ قانون دادرسی کیفری پرونده را در اختیار دادستانی کل قرار داد که مجوز عمومی برای گزارش هرگونه جنایت یا بزه را به دستگاه قضایی دارد.
پارلی گفت ما تمام تدابیر لازم را در نظر گرفته ایم و حالا دستگاه قضایی باید بتواند با حفظ محرمانه بودن تحقیقات وظیفه خود را انجام دهد.
دادستانی پاریس در این زمینه اظهار نظر نکرد.
بنابر اعلام وبسایت ماموت که در زمینه مسائل دفاعی تخصص دارد، این مرد در ناپل مقر اصلی ناتو در ایتالیا خدمت می‌کرد.
اتهام و محکومیت سربازان در فرانسه برای جاسوسی برای قدرت‌های خارجی و به طور عمده روسیه یا زمانی اتحاد جماهیر شوروی در فرانسه بسیار نادر است و از زمان جنگ سرد کمتر از ده مورد بود.
در ماه ژوئیه دو مامور سابق سرویس جاسوسی به خیانت به نفع چین متهم شدند. در سال ۲۰۰۱ هم یک افسر فرانسوی اعزامی به ناتو محکوم شد که در مورد حملات ناتو به صربستان در جریان جنگ کوزوو اطلاعاتی در اختیار صربستان قرار داده است.
این رویداد‌ها در حالی رخ داده است که ناتو شرایط پیچیده‌ای را به دلیل اقدامات دونالد ترامپ و عدم اطمینان از راهبرد ناشی از سیاست خارجی آمریکا و همچنین تنش‌های میان ترکیه از یک سو و فرانسه و یونان از سوی دیگر پشت سر می‌گذارد.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که حامی استقلال راهبردی اروپا از آمریکاست در نوامبر سال ۲۰۱۹ گفته بود ناتو در وضعیت مرگ مغزی است.

 

خبرگزاری صدا وسیما 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: