صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 15
کد خبر: ۵۹۱۱۸

فردا آخرین مهلت پذیره‌نویسی پالایشی یکم / چگونه پالایشی یکم بخریم؟

خرید پالایشی یکم فردا به پایان می رسد. بر اساس اعلام قبلی مهلت پذیره نویسی تا 19 شهریور بود که یک هفته تمدید شد و فردا آخرین مهات آن است.

به گزاش راهبرد معاصر خرید پالایشی یکم فقط تا فردا 26 شهریور امکان پذیر است و متقاضیان می توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند با این حال هنوز هم بسیاری با این سوال مواجه هستند که چگونه پالایشی یکم بخریم. در ادامه توضیحاتی درباره صندوق پالایشی یکم و نحوه خرید آن می خوانید.

 

 

صندوق پالایشی یکم چیست؟

پذیره‌نویسی نخستین مرحله واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی بود از روز یکشنبه (۱۴ اردیبهشت) آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان آخرین مهلت ثبت‌نام برای مشارکت در این صندوق‌ها در نظر گرفته شد.

 

بعد از گذشت حدود سه ماه و نیم از عرضه سهام بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها از طریق صندوق‌های ETF در بورس، پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به نام دارا دوم از پنجم شهریور در چهارمین روز از هفته دولت، طبق وعده داده شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز شد و تا پایان روز ۱۹ شهریور یعنی به مدت دو هفته به متقاضیان خرید این صندوق فرصت داده شد تا نسبت به مشارکت در پذیره‌نویسی این صندوق اقدام کنند اما زمان اعلام شده برای پذیره‌نویسی صندوق ETF دولتی (دارا دوم) به تمدید شد.

 

در این زمینه حسن علایی، معاون سازمان خوصی سازی به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در نخستین ابلاغیه منتشر شده برای پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق ETF تا ۱۹ شهریور ماه به فعالان بازار فرصت داده شد تا در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت کنند اما اکنون براساس تصمیمات اتخاذ شده و برنامه‌های صورت گرفته تصمیم گرفته شد تا زمان پذیره‌نویسی صندوق ETF دولتی (دارا دوم) جهت مشارکت بیشتر مردم به مدت یک هفته تمدید شود.

 

 

وی درباره میزان مشارکت مردم در پذیره نویسی این مرحله از صندوق‌های ETF گفت: شرایط بازار سرمایه در پذیره‌نویسی صندوق دارا یکم با شرایطی که اکنون برای صندوق دارا دوم وجود دارد بسیار متفاوت است، به همین دلیل در وضعیت فعلی نمی‌توان آمار درستی را از میزان مشارکت افراد در پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم  اعلام کرد و این امر بعد از اتمام زمان پذیره‌نویسی امکان‌پذیر است.

 

دارا دوم شامل سهام شرکت‌های پالایشگاهی، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندر عباس (شبندر) است که شیوه عرضه این صندوق مانند نخستین مرحله از عرضه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در نظر گرفته شد.

 

خرید سهام پالایشی یکم از طریق کارگزاری ها آگاه و مفید + فیلم

 

 

 

خرید پالایشی یکم به صرفه است؟

صندوق پالایشی یک یا همان دارا دوم برای چهار پالایشگاه پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان(شپنا) و پالایش نفت بندرعباس(شبندر) تشکیل شده است و عموم مردم با استفاده از کد ملی یا کد بورسی می‌توانند نسبت به خرید یا پذیره‌نویسی این صندوق اقدام کنند.

 

به گزارش تجارت‌نیوز هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی می تواند تا سقف ۵ میلیون تومان سهام این صندوق را خریداری کند و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. با این وجود بسیاری از مردم همچنان و تا دقیقه 90 نسبت به خرید پالایشی یکم مردد هستند.

 

با این وجود موافقان خرید پالایشی یکم معتقدند در زمان افت شاخص بورس چهار سهم موجود در این صندوق، نه تنها متحمل زیان چندانی نشده‌اند، بلکه دو سهم «شبریز» و «شبندر» حتی با صعود قیمت نیز همراه شده‌اند. آنها همچنین به تغییرات نرخ خوراک پالایشگاه ها و تاثیر آن در سودآوری پالایشگاه ها اشاره می‌کنند و چشم‌انداز ارزش سهام این شرکت‌ها را مثبت قلمداد می‌کنند.

 

 

آنها همچنین به رشد قیمت دلار و رابطه آن با رشد شاخص بورس اشاره می‌کنند و معتقدند خرید پالایشی یکم به صرفه است.

 

در مقابل مخالفان خرید پالایشی یکم اعلام می‌کنند که پالایشگاه‌ها در زمان جهش بی‌حساب و کتاب شاخص در سال گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال حداکثر سود خود را به سهامداران‌شان داده‌اند و دیگر خبری از آن سودهای جذاب پالایشی‌ها نیست. ضمن اینکه امیدهای سهامداران برای حمایت دولت از بازار سرمایه در هفته‌های گذشته نقش برآب شده است.

 

از آن سمت مخالفان خرید پالایشی یکم اعتقاد دارند که ارزش‌گذاری سهام این چهار پالایشگاه بر مبنای ارزش واقعی نبوده است. آنها همچنین می‌گویند که با تمدید مهلت خرید پالایشی یکم و تغییرات ارزش سهام این پالایشگاه‌ها عملا 20 درصد تخفیف در نظر گرفته شده برای آن سوخت شده است.

 

چگونه صندوق پالایشی یکم بخریم

 

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) پالایشی یکم از امروز ۵ شهریور لغایت تا ۱۹ شهریور ادامه خواهد داشت. بنابر گفته‌های مدیر بازار بورس تهران محمود گودرزی، در این صندوق ۱۵ درصد از سهام ۴ پالایش بندرعباس، تهران، اصفهان و تبریز است و با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود. نوع عرضه این سهم‌ها به صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا همان ETF است.

 

 

 

 

نحوه ثبت نام و خرید پالایش یکم

از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌های منتخب می‌توان اقدام به خرید و ثبت نام پذیره‌نویسی کرد.

 

نحوه پذیره نویسی اشخاص دارای کد معاملاتی

پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) صرفاً از طریق کارگزاری‌‏های بورس و سامانه‌‏های آنلاین معاملاتی صورت می‌گیرد.

 

شرکت‌های عرضه شده در صندوق پالایشی یکم

سهم شرکت‌هایی که در پالایش یکم عرضه می‌شوند عبارت‌اند از سهم چهار شرکت پالایشگاهی، پالایشگاه نفت بندرعباس (شبندر)، پالایشگاه نفت تبریر (شبریز)، پالایشگاه نفت تهران (شتران) و پالایشگاه نفت اصفهان (شپنا).

 

سرمایه مورد نیاز خرید پالایشی یکم

سقف خرید هر کد ملی ۵ میلیون تومان و حداقل مبلغ لازم برای خرید ۱۰ هزار تومان است اما در صورتی که سهام صندوق واسطه‌گری دارا یکم را قبلاً خریداری کرده باشید میزان خرید شما از این سقف کسر خواهد شد.

 

کارگزاری‌ها برای خرید پالایشی یکم

خرید در کارگزاری‌های آگاه، مفید، فارابی، مبین سرمایه، خوارزمی، آبان، اقتصاد بیدار، سرمایه و دانش، بانک کشاورزی، سامان، تجارت، سپه، ملی، تدبیرگران فردا و …امکان پذیر است.

 

اپلیکیشن‌ها خرید پالایشی یکم

از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت آپ،  به پرداخت ملت، صاپ، ایوا، تاپ، ۷۲۴، کیپاد و…  می‌توان سهام پالایش یکم را خریداری کرد.

 

 

 

بانک‌های منتخب برای خرید پالایشی یکم

بانک‌های منتخب شامل ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض‌الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کارآفرین هستند.

 

شرایط لازم برای پذیره نویسی پالایشی یکم

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آن‌ها برای پرداخت وجوه امکان ‌پذیر نیست. چنانچه متقاضی به درگاه‌های بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند، بانک‌ها مکلف به پذیرش و دریافت اطلاعات او هستند.

 

خرید سهام پالایشی یکم از طریق کارگزاری ها + فیلم

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: