صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 26
کد خبر: ۶۰۱۸۲
محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا اصلاح طلبان فرصت اجماع در 1400 را پیدا خواهند کرد؟

محمد صادق کوشکی: اصلاح طلبان بارها نشان داده اند که وقتی توانسته اند به اتحاد رسیده اند اصلاح طلبی دو بار بر سر آقای روحانی به توافق رسید و این نشان می دهد قدرت اصلاح طلبان در به اجماع رسیدن بیشتر است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ماه ها سپری شده و انتخابات 1400 پیش از آغاز رسمی خود برای برخی گروه‌های سیاسی از روزهای بسیار گذشته کلید خورده است. دو جریان سیاسی غالب در کشور، با توجه به شایعاتی مبنی بر تعدد نامزدهای انتخاباتی، سیاست‌های ائتلافی خود را بر اساس پیروزی قطعی در انتخابات ترسیم کرده‎‌اند؛ در این میان محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرنگار سیاسی راهبرد معاصر، بر این باور است که شاید اصلاح طلبان بتوانند در نزدیکی زمان انتخابات به یک اجماع نزدیک شوند.

 

صادق کوشکی تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این پرسش وضعیت اصولگرایان در انتخابات سال اینده گفت: اصولگرایان مجموعه ای متشکل نیستند و از طیف ها و گروه های متعدد و مختلفی تشکیل شده اند. از این رو به نظر نمی رسد در اتحاد راهبرد مشخصی داشته باشند. احتمال توافق آنها بر سر یک نامزد قدرتمند نیست. اصولگرایان بسیار متعدد هستند. شاید اصولگرایان انتخابات را ببازند و شاید یکی از طیف های اصولگرایی نامزد خود را به عنوان نامزد برتر معرفی کند و موفق شود ولی به توافق رسیدن این مجموعه پر تعداد از اصولگرایان بعید به نظر می رسد. اصولگرایی اسم غلط اندازی است وقتی از اصولگرا ها حرف می زنیم یعنی یک گروه ولی گروه ها و طیف های بسیار متعددی با استانداردها و سلیقه های متعددی وجود دارد و این جمع به سختی می تواند توافق کند.

 

وی درباره صحبت اقای مصباحی مقدم که بسیاری از اصولگراها سال ها است که ارتباط چندانی با بدنه فقهی روحانیت ندارند آیا این مساله می تواند دلیلی برای پراکندگی این طیف باشد؟ پاسخ داد: خودشان باید پاسخ بدهند من در این خصوص هیچ نظری ندارم. حتی در زمانی که آقای مهدوی کنی و آقای عسگر اولادی نیز زنده بودند اصولگراها به سختی به اتحاد می رسیدند. آنها طیفی متنوع هستند وقتی می گوییم جبهه اصولگرایی یعنی جمعیتی متشکل از گروه های متعدد که یک حزب و گروه نیستند و طیفی بسیار متنوع را تشکیل می دهند.

 

کوشکی با اشاره به وضعیت اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان بارها نشان داده اند که وقتی توانسته اند به اتحاد رسیده اند اصلاح طلبی دو بار بر سر آقای روحانی به توافق رسید و این نشان می دهد قدرت اصلاح طلبان در به اجماع رسیدن بیشتر است.

 

این تحلیلگر در پاسخ به این پرسش، به طور کلی چه نظری در مورد انتخابات پیش رو دارید؟ تصریح کرد: این موضوع به عملکرد آقای روحانی در ماه های آینده و همچنین سلیقه و نگاه مردم برمی گردد. مشارکت به احتمال زیاد چیزی شبیه به مشارکت مردم در انتخابات اسفند 98 باشد و به نظر نمی رسد چیزی بیش از این باشد. عملکردی که آقای روحانی در 4 سال گذشته داشت برای کسی دل و دماغ نگذاشته است. اکثریت قالب مردم از این عملکرد رنج دیده و به زحمت و عذاب افتاده اند. دولت آقای روحانی دل خوشی برای مردم باقی نگذاشته است. دولت آقای روحانی دولت 2% از مردم ایران است عملکرد او منافع یکی دو درصد از مردم ایران را تامین کرده است. ایشان به فکر مردم ایران نیست.  امروز اصلاح طلبانی که از او حمایت کردند ناراضی هستند. باید دید نگاه و جهت گیری مردم در انتخابات آینده چگونه خواهد بود؟!

 

وی درباره تعامل دولت و مجلس گفت: جهتگیری ها متفاوت است. دولت آقای روحانی اهل تعامل نیست. اگر اهل تعامل بود مسائل اینطور ادامه پیدا نمی کرد در چنین وضعیت اقتصادی آشفته ای مدت هاست وزیر صمت معرفی نمی شود و این وزارتخانه عملا رها شده است و ما در شرایطی هستیم که هر روز شاهد تورم وحشتناکی هستیم. این یعنی دولت روحانی اهل تعامل نیست. این دولت هوشمندانه به نفع همان یکی دو درصد کار می کند. آقای روحانی در طول 7 سال گذشته تمام تلاش خود را به کار برد تا منافع یکی دو درصد تامین شود. او به خوبی برای تامین خواست اشراف جامعه کار می کند. تک تک تصمیمات دولت به نفع این طبقه است. نمی توان گفت این دولت خسته است و بی تدبیر است و کار بلد نیست بلکه کار بلد است و می داند چطور باید کار کند ولی فقط برای منافع همان طبقه کار می کند.

 

کوشکی در پاسخ به این سوال، باتوجه به اقدامات دولت روحانی آیا کار را برای دولت آینده دشوار نکرده است افزود: بله دولت آینده باید ابتدا ویرانه های دولت روحانی را جمع کند و سپس از صفر شروع کند. باید شاخص های بعد از هر دولتی را ببینیم و بعد بگوییم چه کسی دروغ گفته و چه کسی مردم را فریب داده است شاخص ها ثابت می کنند کشور امروز ویرانه است یا بعد از دولت های قبلی ویرانه بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: