صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۱۶
  • پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 08 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 10
کد خبر: ۶۶۲۶۲
«یادداشت اختصاصی» زهیر اصفهانی، کارشناس مسائل بین الملل

دلایل شکست ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا چیست؟

بی تردید بزرگترین اشتباه ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ اتکا متوالی به اصل "نه به باخت " بود که تصور می‌نمود که با اتخاذ تاکتیکی همانند انتخابات پیشین می تواند از رقیب خود در انتخابات پیشی بگیرد، لذا تلاش نمود تا با همان رفتارها و واکنش های دور قبلی وارد عرصه انتخابات شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در مورد واکاوی علل باخت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ باید به این نکته اشاره کنیم که ترامپ بر اساس سیاست و دکترین خاص خود در طول سالیان گذشته به اصل بزرگی تحت عنوان اصل "نه به باخت " معتقد است. وی با این ذهنیت همواره در طول زندگی خویش وعلیرغم چندین بار ورشکستگی مالی تلاش نموده با استفاده از روش های ساختارشکنانه و شومابانه مشکلات و چالش های پیشه روی خود را حل و فصل نماید. با استفاده از همین تاکتیک بود که آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 توانست آرای بسیاری از مردم آمریکا را کسب کند. بی تردید بزرگترین اشتباه ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ تداوم همین تفکر بود که تصور می نمود که با اتخاذ تاکتیکی همانند انتخابات قبل می تواند از رقیب خود درانتخابات پیشی بگیرد، لذا تلاش نمود تا با همان رفتارها و واکنش های دور قبلی وارد عرصه انتخابات شود. نکته بزرگی که ترامپ از آن غافل بود اینکه او در انتخابات قبلی مدعی بود که بعنوان فردی بظاهر مستقل و خارج از ساختار نظام آمریکا وارد این عرصه شده و قصد مبارزه با حکومت و ارکان مافیای قدرت را دارد اما بعد از گذشت چهار سال از ریاست جمهوری وی پوچ بودن این ادعا برای بسیاری از شهروندان آمریکایی به اثبات رسید.


اما ترامپ بجای تجدیدنظر دراستراتژی سیاسی خویش مجددا همان رفتارهای گذشته از جمله سیاست‌ حمله به کاندیدای رقیب با استفاده از الفاظ و رفتارهای خارج از عرف و ادب را درپیش گرفت. در کنار همه اینها علی‌رغم اینکه آقای ترامپ توانسته بود در ٣ سال گذشته وضعیت اقتصادی آمریکا را بهبود خوبی ببخشد و در این زمینه به موفقیت های قابل توجهی نیزدست یافته بود؛ مانندکاهش نرخ بیکاری به کمتر از نرخ3درصد اما یک اصل در سیاست همیشه قابل توجه است و آن اینکه تحولات دنیا همیشه غیرقابل انتظار وپیش بینی است.


بواقع شیوع ویروس کرونا به ناگهان توانست به بزرگترین پاشنه آشیل رقابت ترامپ در سال 2020 مبدل گردد. هیچ کس گمان نمی برد که این موضوع آینده سیاسی ترامپ را به چالش بکشد. ترامپ در مواجهه با کرونا همان سیاست نه به باخت و رفتارهای رادیکالی را پیش گرفت و سعی کرد مسئله را کوچک جلوه دهد، ولی غافل از این که، مردم آمریکا در مسائل مرگ و زندگی با هیچ کس در این باره شوخی ندارند. رفتارهای بچه گانه ترامپ در زمینه برخورد با بیماری کووید ۱۹ برای وی در عدم انتخاب دوباره او بسیار گران تمام شد ولی رقیب دمکرات خواه او بایدن بالعکس بسیار زیرکانه و حساب شده از این موضوع کمال استفاده را برد و سعی کرد با رفتارهای نسبتا خردمندانه و عاقلانه چهره‌ای به مراتب به روزتر و دلسوزانه تر از خود در جامعه آمریکا نشان دهد. ترامپ از سال گذشته قبل از اعلام رسمی کاندیداتوری رسمی جو بایدن به این مسئله واقع بود که مهمترین رقیب خود در انتخابات بایدن است. برقراری تماس تلفنی در ماه ژوئیه با رئیس‌جمهور اوکراین درخصوص پرونده فسادمالی پسر آقای بایدن درحوزه انرژی کشور اوکراین به خوبی نشان دهنده این مساله بود


ترامپ در زندگی شخصی خود نشان داده که تحمل فردی بالاتر از موقعیت خود را ندارد، لذا از دیگر علل شکست وی خالی کردن اطراف خود از افراد متفکر و مشاوران آگاه بود.


با توجه به رخدادهای مشاهده شده در ایالات متحده آمریکا علیرغم ادعای پوشالی که ساختار حاکمه در خصوص آزادی دموکراسی و یا پایبندی به قانون در کشور دارد، شاهد پوچی رفتارهای بالاترین مقام اجرایی کشور هستیمواین نشاندهنده آن است که این شعارها برای آنها فقط ابزار دخالت در امور سایر کشورهاست، اما در عملکرد خود نمره مردودی گرفتند.


با توجه به اینکه در انتخابات آمریکا مرجع رسمی برای اعلام برنده وجود ندارد، یعنی هر ایالتی به صورت جداگانه منتخب خود را اعلام نموده وبالتبع رسانه ها نیز به صورت کلی برنده را معرفی می کنند.


دو ماه تا بیست ژانویه (اول بهمن) و زمان تحویل قدرت در آمریکا باقی است و در این مدت باقی مانده و در اواخر دسامبر نمایندگان الکترال کالج رای های الکترال خود را در مجمع عمومی اعلام خواهند نمود و سپس در اوایل ژانویه در مجمع مشترک نمایندگان آمریکا و مجلس سنا پیروزی بایدن مورد تصدیق قرار می گیرد، در هر صورت با توجه به وضعیت موجود، انتخاب جو بایدن، موضوعی قطعی است و اگر یک احتمال ضعیف در نظر بگیریم باز هم این جمهوری‌خواهان هستند که دچار چالش می شوند به این معنا که اگر در این مجمع تصدیقی صورت نگیرد طبق قوانین آمریکا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خانم نانسی پلوسی، رئیس جمهور موقت می شود و این انتخاب یک چالش و کابوس وحشتناکی برای جمهوری‌خواهان است که خانم نانسی پلوسی را در این مقام ببیند.


در خاتمه، ترامپ قمارباز، در یکی از بزرگترین قمارهای زندگی خود بازی را باخت و روی دیگر قمار سیاست و زوایای پنهان و پیچیده آن در عرصه داخلی و خارجی او را به کاندیدایی مردود مبدل گرداند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: