صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020 November 23
کد خبر: ۶۷۹۱۳

انتخاب سالیوان و بلینکن یعنی بازگشت به سیاست مداخله‌گرایی

هادی خسروشاهین تحلیلگر مسائل آمریکا:رویکرد ملی‌گرایانه ترامپ طی چهار سال اخیر بسیاری از مفروضات تصمیم‌سازان آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم را تغییر داد. فرض اصلی سیاست خارجی آمریکا پیش از دوران ترامپ و پس از جنگ جهانی دوم عبارت بود از اینکه آمریکا رهبری جهان را برعهده دارد.

به گزارش راهبرد معاصر هادی خسروشاهین تحلیلگر مسائل آمریکا: انتخاب سالیوان و بلینکن از سوی بایدن یعنی بازگشت سیاست خارجی آمریکا به مواضع کلاسیک خود که عبارتند از مداخله‌گرایی و استثنا‌ء گرایی.

نگرش این دو دیپلمات آمریکایی نشان می‌دهد که آن‌ها قائل به رهبری آمریکا در جهان هستند و سیاست «اول آمریکا» ترامپ را مضر می‌دانند. این طیف از سیاستمداران آمریکایی، نگرش «آمریکا برای جهان» را دارند.

در دوران ترامپ شاهد یک هرج و مرج در حوزه سیاست خارجی آمریکا بودیم که به رابطه این کشور و اتحادیه اروپا لطمه زد و روابط با متحدین شرق آسیا را دچار نوسان کرد.

 تیم بایدن سعی می‌کند که تعاملات بر اساس چند جانبه گرایی را احیا کند و از طریق بازگشت به ائتلاف‌های جهانی قدرت نرم آمریکا را مجددا بدست آورد.

آمریکا در راستای ترمیم قدرت نرم خود و کنترل ایران در حوزه هسته‌ای تمایل زیادی به بازگشت به برجام دارد. هرچند که این موضوع با چالش‌هایی همراه است.

بایدن به برجام باز می‌گردد اما به صورت مشروط، برای رفع تحریم‌ها هم کار آسانی در پیش ندارد، چراکه برخی از حوزه‌ها مهم مانند انرژی ذیل سرفصل‌های مختلفی تحریم شده‌اند. اگر سنا دست جمهوری‌خواهان قرار بگیرد کار برای بایدن به مراتب سخت تر هم می‌شود.

استراتژی سالیوان و بلینکن نه همانند دوران اوباما ایجاد چند توافق ترتیبی با ایران درباره موضوعات مختلف است و نه همانند دونالد ترامپ ایجاد یک توافق کامل در مورد همه مسائل.

آن‌ها قصد دارند به طور همزمان درباره اختلافات با ایران در حوزه‌های مختلف رایزنی کنند. لغو ممنوعیت سفر مقامات ایران به آمریکا، ایجاد توافق منطقه‌ای از طریق میانجی‌ها تحت عنوان «آرامش در برابر آرامش» در منطقه از جمله برنامه سیاست خارجی بایدن است.

اصلاح برجام اقدامی است که از نظر آن‌ها بعد از تغییر دولت در ایران می‌توان برای آن تلاش کرد.

باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: