صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۱۴
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 30
کد خبر: ۷۵۴۳

5 گام اساسی برای موفقیت در جنگ اقتصادی

مقام معظم رهبری در سخنرانی اول فروردین در مشهد مقدس کدهای مختلفی درباره چگونگی عبور از بحران ها با تلاش و مدیریت جهادی عنوان نمودند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقام معظم رهبری در سخنرانی اول فروردین در مشهد مقدس کدهای مختلفی درباره چگونگی عبور از بحران ها با تلاش و مدیریت جهادی عنوان نمودند. با توجه دادن ما به این موضوع که در زمان دفاع مقدس دشمنان حتی به ما سیم خاردار نمی دادند و ما حتی قادر به تولید فشنگ هم نبودیم، اما تهدید و تحریم ها منجر به آن شد که به تدریج به سمت تامین نیازهای دفاعی خود در راستای پیشگیری از حملات نظامی احتمالی دشمن برویم، به معنای فرصتی است که از دل تحریم ها بیرون آمد که منجر به تقویت قدرت نظامی ایران شد.

 

برنامه ریزی؛ گام نخست در جنگ اقتصادی

تولید نیازهای نظامی یا علمی خود از نظر فنی و تکنولوژیکی و راه های دست یابی به علم روز هر چند در مقاطعی با سختی های فراوانی رو به رو  بود، اما سختی های موجود با برنامه ریزی به سر منزل مقصود رسید. همه ملت ایران به این موضوع اذعان دارند که دشمنان از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ما را مورد تحریم های سخت قرار داده اند. هر چند تحریم های اخیر آمریکا تشدید شده اما به تعبیر مقام معظم رهبری با جایگزین کردن راه های ثانویه ای مثلا در جایگزینی درآمدهای نفتی به سمت صادرات غیر نفتی با برنامه ریزی های دقیق و مدون می توان تحریم را به فرصتی برای شکوفایی اقتصاد کشور تبدیل کرد.

 

هدف گذاری تولید بر اساس نیاز همسایگان

داشتن هدف اولین اولویت در تقویت کیفیت محصولات ایرانی، دسترسی به دانش روز و تولید بهترین صنایع کلیدی است که نیاز همسایه های ایران است. قطعا با هدف و برنامه ریزی می توان مبادلات بین المللی را تسهیل کرد و راه های درآمد ارزی دو جانبه را به جای پول های ارزی دلار و یورو جایگزین نمود. مذاکره با کشورهای همسایه برای تسهیل مقرراتی که مانع صادرات می شوند با اعطای تخفیف هایی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم است. قطعا اجرای برنامه های انجام شده وابسته به اراده دولت و برنامه ریزی آن برای رسیدن به این مهم است.

 

عدم اعتماد به اروپا

مقام معظم رهبری بر عدم اعتماد مجدد به اروپا تاکید داشتند، اما متاسفانه بسیاری از دولتمردان که در راس تصمیم سازی هستند هنوز به این جمع بندی نرسیده اند. آنها بسیار خوش بینانه راهکار مالی اروپا را پیگیری می کنند گویا از آن انتظار معجزه دارند, مقام معظم رهبری با بیان اینکه دیگر نباید به اروپا اعتماد کرد به دولتمردان نهیب زدند که اعتمادی به راهکارهای آنها نیست. از این رو با توجه به تبیعت اروپا در آمریکا و بازی کردن نقش پلیس خوب توسط اروپا مدیران و مسوولان جمهوری اسلامی باید به دنبال تقویت تولید ملی باشند. عدم ورود کالایی که مشابه ایرانی آن تولید می شود بسیار ضروری است.

 

تغییر تفکر دولتمردان در حوزه اقتصادی

قطعا نقش گمرک در رونق تولید اقتصادی و عبور از بحران عدم تولید کالای ایرانی بسیار حائز اهمیت است چرا که گمرک به جای درآمد زایی باید با نگاه تنظیم کننده تولید بازار حضور داشته باشد، همانند کاری که در دنیا روال عادی است اما متاسفانه ما از زمان  قاجار هم عقب تر هستیم. هر زمان دچار کمبود درآمد می شویم ورود خودروی لوکس آزاد می شود و سیصد درصد تعرفه برآن بسته می شود تا درآمد دولت افزایش یابد. هیچ جای دنیا دولت درآمدی از این راه ندارد. قطعا نیازمند تغییر چنین نگاه هایی در عرصه اقتصادی هستیم. نگاه به گمرکات به جای اینکه صرفا منبعی برای درآمد زایی باشد بلکه باید منبعی برای صادرات کالاها باشد. کالاهایی باید وارد شود که امکان تولید آن در کشور فراهم نیست، قطعا در شرایط کنونی نیازمند تغییر تفکر اقتصادی دولت حاکم هستیم. تحقق این مساله نیازمند تغییر درونی در بدنه  فکری دولت است. قطعا در صورت عدم عبور از این تفکر بن بست ها تداوم می یابد.

 

اصلاح نظام بانکی

اصلاح شبکه بانکی نیز از جمله موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است. این طرح چندین سال جزء وعده های دولت بوده، اما به دلیل عدم اعتقاد به آن تا کنون عملیاتی نشده است. اصلاح نظام بانکی باید پیش از این با فرصت سازی های بسیاری انجام می گردید، در حالی که متاسفانه دولت آقای روحانی در سال های گذشته بیشتر فرصت سوزی کرده تا فرصت سازی.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: