صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۲۹
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 February 28
کد خبر: ۷۹۱۶۸

وال‌استریت‌ژورنال:ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده است

دو دیپلمات ارشد اعلام کردند ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر برجام را رد کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر  وال‌استریت‌ژورنال اعلام کرد ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را رد کرده است.

بنابراعلام دو دیپلمات ارشد ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا و آمریکا برای مذاکره مستقیم با واشنگتن بر سر برجام را رد کرده است.

این دو مقام ارشد همچنین اعلام کردند ایران خواستار تضمین لغو تحریم‌های آمریکا پس از گفتگو شده  و افزودند: «اقدام ایران در رد پیشنهاد مذاکره مستقیم، امید به رایزنی در ماه های آینده را از بین نبرده و هنوز جای امیدواری باقی است.»

دولت دونالد ترامپ در ماه می سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران  را به بهانه‌های واهی نقض آن ازسوی ایران زیرپا گذاشت و پس از آن کارزار غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت. اکنون مسئله برجام و احیای آن از چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن» است.

پیش از این مقام‌های اتحادیه اروپا اظهارات متفاوتی درباره دوره کنونی و مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و ایران داشتند و بارها خواستار برگزاری مذاکراتی با حضور تهران و واشنگتن شدند. 

به طور مثال، هفته گذشته «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی خواستار احیای توافق هسته‌ای ایران و استفاده از فرصت‌های کنونی شد و با تکرار ادعا‌های خود مبنی بر کاهش پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام، گفت: « من به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده در برجام معتقدم اکنون فضای ایجاد روابط دیپلماتیک داریم. ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم و برجام را به مسیر خود بازگردانیم.»

پیشتر از آن نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، از ایران خواسته بود تا مقدمات دیپلماتیکی که ازسوی غرب برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام می‌شود را بپذیرد و کشورمان را به دست‌کم گرفتن شفافیت مورد نیاز برای برجام متهم کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هفته گذشته اعلام کرده بود واشنگتن دعوت اروپا برای گفت‌وگو با ایران را پذیرفته است.

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: