صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 April 26
کد خبر: ۸۵۳۵۹

امارات دنبال تشکیل محوری جدید بدون عربستان است؟

مشاور محمد بن‌زاید در صفحه توئیتر خود به طور غیرمستقیم نوشته است باید محور جدیدی در منطقه تشکیل شود و برخی این حرف را علیه عربستان تحلیل کرده‌اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛  «عبدالخالق عبدالله» مشاور محمد بن زاید، ولی‌عهد امارات در صفحه توئیتر خود از ضرورت تشکیل محوری جدید در منطقه نوشت.

 

او نوشت: «محور منطقه‌ای جدیدی میان کشورهای امضاکننده توافق ابراهیمی در حال تشکیل است که منافع بسیاری در آن نهفته است و به جای محورهای منطقه‌ای تاریخ گذشته، قرار خواهد گرفت».

 

منظور از توافق ابراهیمی، توافق سازش با رژیم صهیونیستی است که بحرین، امارات، مغرب و سودان به آن پیوسته‌اند.

 

وبسایت ویکیلیکس سعودی در این باره نوشته است که توئیت مشاور بن زاید نشان از این دارد که امارات در جهت تشکیل محوری به مرکزیت خود و بدون حضور عربستان سعودی حرکت می‌کند.

 

توئیت «عبدالخالق عبدالله» واکنش و جنجال کاربران عرب‌زبان را موجب شده و یکی از آن‌ها پرسیده است که آیا منظور وی کنار گذاشتن عربستان سعودی است؟

 

امارات در سال گذشته اولین کشوری بود که تن به سازش با رژیم صهیونیستی با میانجیگری دولت ترامپ داد. پس از آن بحرین، سودان و مغرب نیز وارد این مسیر شدند. اما عربستان سعودی علی‌رغم دیدار محمد بن سلمان با نتانیاهو و علنی شدن بسیاری از روابط پنهانی میان ریاض و تل آویو، به دلیل شرایط داخلی و منطقه‌ای و همچنین تغییر دولت در آمریکا، نتوانسته است به طور رسمی سازش با صهیونیست‌ها را اعلام کند و این موجب ناخشنودی اماراتی‌هاست.

 

«جیسون گرینبلات» فرستاده سابق آمریکا به منطقه غرب آسیا در دوره ترامپ در ماه مارس گذشته در سخنانی گفت که دولت سعودی نیاز به زمان بیشتری برای توافق با اسرائیل دارد، اما اکنون در این مسیر قرار گرفته است.

 

روابط میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی، همواره یک رابطه در هم تنیده و نزدیک بوده است و دو کشور در بسیاری پرونده‌های منطقه‌ای و جهانی یکدیگر را همپوشانی می‌کنند. با این حال به رغم تلاش دو طرف برای حفظ این رابطه، اما در سال‌های اخیر برخی نشانه‌ها از اختلاف عمیقشان بروز کرده است/ فارس

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: