صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۱۵
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۱ تير ۱۴۰۰ - 2021 June 22
کد خبر: ۹۲۶۴۰

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز ۱ تیر۱۴۰۰+ جدول

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز ۱ تیر ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز ۱ تیر ۱۴۰۰ با نوسانات قیمتی روبه رو شد. افرایش نرخ دلار، ممنوعیت واردات و کمبود عرضه نقش به سزایی در افرایش قیمت خودرو داشت. حال انتظار می‌رودبا مشخص شدن نتیجه انتخابات و آزادسازی احتمالی واردات خودرو در دولت جدید قیمت خودرو مسیر کاهشی را در پیش بگیرد. در ادامه جدول قیمت روز خودر‌های سایپا و ایران خودرو را مشاهده می‌کنید.

 

قیمت روز خودرو‌های سایپا امروز ۱ تیر ۱۴۰۰

قیمت خودروهای سایپا

خودرو قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار (تومان)
سایپا 111  0 136,000,000
سایپا 131  0 123,000,000
سایپا 132  0 124,000,000
سایپا 151  105,000,000 132,000,000
تیبا  100,630,000 130,000,000
تیبا 2  106,518,000 138,000,000
تیبا 2 پلاس  90,800,000 150,000,000
ساینا دنده ای EX  104,649,000 145,000,000
کوییک دنده ای  141,061,000 153,000,000
کوییک دنده‌ ای R  148,605,000 158,000,000
وانت زامیاد  129,600,000 236,000,000
وانت زامیاد گازسوز  189,031,000 240,000,000
وانت زامیاد دیزل  185,000,000 278,000,000
آریو  0 370,000,000
چانگان CS35  0 475,000,000
کیا سراتو 2000  0 795,000,000
سیتروئن C3  0 860,000,000
سایپا 151 پلاس  0 133,000,000
تیبا صندوق دار دوگانه سوز sx  0 126,000,000
تیبا صندوق دار پلاس  0 142,000,000
ساینا پلاس دنده ای  0 166,000,000
ساینا s دنده ای  142,536,000 165,000,000
کوییک اتوماتیک پلاس  0 216,000,000
شاهین  291,871,000 390,000,000
 
 
 
 

قیمت روز محصولات ایران خودرو امروز سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ 

قیمت خودروهای ایران خودرو

خودرو قیمت نمایندگی (تومان) قیمت بازار (تومان)
وانت آریسان  120,560,000 169,000,000
سمند LX  132,455,000 201,000,000
سمند EF7  132,701,000 222,000,000
سمند EF7  132,701,000 238,000,000
سمند EF7 دوگانه سوز  139,566,000 257,000,000
سمند سورن ELX  0 240,000,000
سمند سورن ELX توربو 0 0
دنا (تیپ 1)  172,958,000 285,000,000
دنا (تیپ 1)  172,958,000 272,000,000
دنا پلاس (تیپ 1)  191,534,000 332,000,000
دنا پلاس (تیپ 1)  191,534,000 310,000,000
دنا پلاس دنده ای توربو  285,399,000 380,000,000
دنا پلاس اتوماتیک توربو  390,089,000 445,000,000
پژو GLX 405  0 201,000,000
پژو GLX 405 دوگانه سوز  124,365,000 202,000,000
پژو SLX 405  108,365,000 223,000,000
پژو پارس  140,273,000 241,000,000
پژو پارس  140,273,000 227,000,000
پژو پارس  0 0
پژو پارس دوگانه سوز  145,634,000 257,000,000
پژو پارس دوگانه سوز  145,634,000 242,000,000
پژو پارس LX  0 0
پژو پارس LX  145,795,000 273,000,000
پژو پارس LX  145,795,000 264,000,000
پژو پارس اتوماتیک  0 320,000,000
پژو پارس اتوماتیک  188,178,000 341,000,000
پژو 207 دنده‌ ای  181,173,000 300,000,000
پژو 207 اتوماتیک پانوراما  0 400,000,000
پژو 207 اتوماتیک  197,055,400 388,000,000
پژو 207 صندوقدار  0 353,000,000
پژو 207 صندوقدار  0 376,000,000
پژو 207 سقف شیشه ای  216,263,000 327,000,000
پژو 206 تیپ 2  127,122,000 210,000,000
پژو 206 تیپ 2  127,122,000 200,000,000
پژو 206 تیپ 5  0 258,000,000
پژو 206 تیپ 5  130,872,000 263,000,000
پژو 206 صندوقدار  0 252,000,000
پژو 206 صندوقدار  131,747,000 267,000,000
پژو 301 0 0
پژو 2008  0 895,000,000
پژو 508  0 1,200,000,000
رانا LX  107,200,000 211,000,000
دانگ فنگ H30  0 350,000,000
دانگ فنگ H30  0 365,000,000
دانگ فنگ S30 0 0
رنو تندر پیکاپ 0 0
رنو تندر E2  0 325,000,000
رنو تندر E2  0 335,000,000
رنو تندر پلاس دنده ‌ای 0 0
رنو تندر پلاس اتوماتیک  0 435,000,000
رنو تندر پلاس اتوماتیک  0 455,000,000
هایما اس 5 توربو ( S5 )  386,400,000 620,000,000
هایما اس 7 توربو ( S7 )  405,500,000 680,000,000
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی  807,000,000 760,000,000
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل  858,000,000 810,000,000
رنو کپچر 0 860,000,000
سوزوکی ویتارا اتومات  0 990,000,000
سمند سورن پلاس  204,257,000 285,000,000
رانا پلاس  180,391,000 237,000,000
هایما اس 7 توربو پلاس ( S7 )  0 710,000,000
 
 

پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰

 

بازار خودرو در سالی که گذشت

در سال گذشته بازار خودرو نیز شاهد فراز و فرودهای بسیاری بود. با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، همه ما شاهد تغییرات بسیاری در قیمت اکثر کالاها از جمله قیمت آهن و قیمت ورق بودیم. بازار خودرو در بازه‌ای‌ از سال ۹۹ شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌ها بود. به طوری که تعداد خریداران به شدت کاهش یافت. علاوه بر این واردات خودرو در نتیجه تاثیرات کرونا بر شرایط واردات و صادرات کشور، تقریبا متوقف شد. به همین دلیل قیمت برخی مدل‌های وارداتی سر به فلک گذاشت.

بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ و پرمتقاضی داخلی در اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته، در برخی موارد اختلاف قیمت ۳۰ تا حتی ۸۰ میلیونی کارخانه‌ای و بازار را نشان داد. در اواسط اردیبهشت ماه بازار خودرو در شرایط رکود تورمی قرار گرفت. با وجود اینکه شیوع کرونا در دیگر نقاط جهان منجر به کاهش قیمت‌ها در این بازار شده بود، در بازار خودروی کشور شرایط معکوس بود و قیمت‌ها روند صعودی داشت؛ در حالی که عملا خریداری هم وجود نداشت. کارشناسان یک دلیل مهم این مسئله را عرضه اندک خودرو در بازار اعلام کردند. جهت مقابله با جریان رشد قیمت‌ها، وزارت صنعت هرگونه دپو و نگهداری خودروی فاقد پلاک را در پارکینگ‌ها مصداق احتکار دانست. به این ترتیب افرادی که خودروها را به قصد سرمایه‌گذاری انبار کرده بودند، حاضر به فروش آن‌ها در بازار شدند. به همین دلیل روند کاهش ۲۰ تا ۳۵ درصدی قیمت‌ها ادامه یافت. در اواخر تیرماه، علاوه بر عدم واردات و عرضه خودرو، نوسانات ارزی نیز باعث بالا رفتن قیمت‌ها شد.

بازار بورس که تا اواسط سال گذشته به شدت فعال بود، سرمایه زیادی را به سوی خود جذب کرد و این امر سبب شد که قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو افزایشی شود. اواخر مهرماه همانطور که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، قیمت خودروها که در ماه‌های گذشته به صورت حبابی و بی‌ضابطه رشد کرده بود، با روند نزولی نرخ ارز، دچار ریزش شد. بازار خودرو در دو ماه پایانی سال روزهای باثباتی را تجربه کرد که عرضه بهتر خودرو از سوی خودروسازان بزرگ کشور، از عوامل موثر بر این ثبات و تعادل نسبی بودند.


عوامل موثر بر قیمت خودرو

 
 
 
در صنعت خودروسازی مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های فلزی، پلاستیکی، شیمیایی، چوبی، پارچه، عایق، شیشه، الکتریکی، الکترونیکی، متالورژی و طراحی دخالت دارند. بر اساس برآوردهای کارشناسان، به ازای تولید هر دستگاه خودرو دو شغل ایجاد می‌شود که آهن و بسیاری از قطعات و محصولات حاصل از آن در ساخت خودرو به کار می‌رود. به همین دلیل پیش‌بینی قیمت آهن در بسیاری موارد با پیش‌بینی قیمت خودرو هم‌راستا خواهد بود. افزایش تدریجی نرخ ارز و سقوط ارزش پول ملی به طور طبیعی باعث رشد قیمت مواد اولیه تولید خودرو مانند فلزات و محصولات پتروشیمی می‌شود. از طرفی این کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا اکثریت جامعه جهت حفظ ارزش پول به بازارهای سرمایه روی آورند. متاسفانه خودرو نیز در سال‌های اخیر به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و باعث تشدید تقاضا در بازار خودرو شده است.

عوامل مختلفی در جهت‌دهی به قیمت خودرو در بازار داخلی موثر هستند؛ یکی از این عوامل نوسانات ارزی است که در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را تغییر می‌دهد. مشخص است که درصدی از مواد اولیه ساخت و تولید خودرو در کشور منبع وارداتی دارند. بنابراین درصد وابستگی به مواد اولیه وارداتی به صورت مستقیم تعیین‌کننده میزان تاثیرپذیری قیمت‌ها از تغییرات نرخ ارز است. به همین دلیل آن دسته از تولیدهای خودروسازان که بخش زیادی از آن‌ها داخلی‌سازی شده است، تاثیرپذیری چندانی از نرخ ارز نخواهند داشت.

عرضه و تقاضا از عوامل دیگری است که قیمت‌ها را در بازار خودرو کنترل می‌کند. افزایش عرضه خودرو به صورت مستمر و منظم می‌تواند به ثبات و آرامش بازار خودرو کمک کند. اما چون صنعت خودروی ایران در لیست تحریم‌های مستقیم امریکا قرار دارد، عرضه و تقاضای خودرو از تعادل خارج شده و منجر به افزایش قیمت آن شده است.



فلزات مصرفی برای تولید خودرو

 
 
بیشتر وزن خودروهای مدرن به علت حجم زیاد فولاد به کار رفته در آن‌ها است. فلز فولاد انتخاب محبوب خودروسازان سراسر جهان است. هر چند که این ماده به هدف کاهش وزن خودرو با افزایش رقابت با سایر فلزات مانند آلومینیوم روبه‌رو است، اما فولاد همچنان به لحاظ استحکام، قیمت مناسب و فرم‌پذیری انتخاب اول جهت تولیدات خودرو است. قیمت ورق فولادی در مقایسه با سایر فلزات به صرفه و با دوام است. آلومینیوم در جایگاه دوم فلزات مصرفی در تولید خودرو قرار گرفته است. این فلز سبک و مقاوم، در برابر خوردگی بسیار قوی است. اما نسبت به فولاد قیمت بالاتری دارد. به همین دلیل حجم مصرفی فولاد در صنعت خودرو بسیار بیشتر از آلومینیوم است. در ادامه به شرح مهم‌ترین فلزات مورد استفاده در ساخت خودرو می‌پردازیم:

· فولاد زنگ‌نزن: این نوع فولاد با وزن سبک و دارا بودن خواص جوش‌پذیری، خنک‌کنندگی و مقاومت به خوردگی و خستگی، انتخابی معتبر در ساخت اگزوز خودرو است. همچنین این فلز در ساخت مخزن سوخت، شاسی، چارچوب داخلی درب‌ها، درب‌های صندوق عقب و کاپوت استفاده می‌شود. علاوه بر قسمت‌های مختلف بدنه خودرو، قسمت‌هایی مانند گیره شیلنگ، واشر سرسیلندر، بدنه پمپ، سپر حرارتی، برف پاک‌کن و فنرهای کمربند ایمنی از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود.

· آلومینیوم: این فلز به سبب گران بودن تنها در خودروهای لوکس و اسپرت جهت کاهش وزن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

· ورق گالوانیزه: این ورق، محصولی کلیدی در تولید خودرو محسوب می‌شود. انعطاف‌پذیری، رنگ‌پذیری، ظاهر مناسب و مقاومت به خوردگی مهم‌ترین ویژگی‌های ورق گالوانیزه است که آن را جهت کاربرد در ساخت بدنه خودروها ایده‌آل کرده است. ورق سیاه به دلیل تولید در داخل کشور، باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی شده است.

· ورق روغنی: این محصول در ساخت مقاطع چهارگوش موجود در شاسی خودرو به کار می‌رود. ورق سرد دارای جوش‌پذیری مناسب و قابلیت پوشش‌دهی و رنگ‌آمیزی است.


تاثیر قیمت دلار بر بازار خودرو

 
یکی از اثرگذارترین متغیرهای اقتصادی نرخ ارز است که بسیاری آن را مهم‌ترین عامل در تعیین وضعیت تجاری کشور دانسته‌اند. نوسانات ارز از چالش‌های اقتصادی است که منجر به تلاطم در بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو می‌شود. مرور اتفاقات اخیر رخ داده در بازار خودرو، ثابت می‌کند نوسانات نرخ ارز تاثیرات شدیدی بر افت‌وخیز قیمتی در این بازار دارد. به طوری که هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو صعودی شده و با کاهش آن، قیمت‌ها نزولی شده است.

بنابراین ثبات نرخ ارز می‌تواند تاثیر مهمی بر سکون بازار خودرو داشته باشد. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است. نوسانات ارز بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیری مستقیم دارد. اما تاثیر این نوسانات بر بازار خودروهای داخلی غیرمستقیم است. بسیاری از قطعات مورد استفاده در این صنعت وارداتی است. با نوسانات ارز، روند طبیعی واردات این موارد اولیه نیز دچار افت‌وخیز و تلاطم خواهد شد.


قیمت‌گذاری دستوری و تقاضا و تحریم‌ها



آشفتگی‌های بازار خودرو در سال گذشته باعث بحث‌های زیادی پیرامون انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری شد. شاید شما هم شنیده باشید که این عمل از سوی دولت اثرات مخربی بر صنعت و بازار خودرو بر جای می‌گذارد. ظاهرا نیت دولت از این عمل کمک به اقشار مختلف جامعه برای خرید خودرو است. اما نتایج مشکل‌ساز حاصل از این تصمیم بر کسی پوشیده نمانده است. خودروسازان معتقدند که سیاست نرخ‌گذاری دستوری باعث زیان‌دهی آن‌ها در سال‌های اخیر شده است. این سیاست باعث گسترش دلالی در بازار خودرو شد. زیرا نرخ کارخانه‌ای خودروها متناسب با قیمت بازار آن‌ها رشد نکرد. از محل اختلاف قیمت شدید این دو، سود زیادی عاید دلال‌ها شد.

همانطور که می‌دانید با خروج امریکا از توافق هسته‌ای و برجام، تورم شدت یافت و نرخ ارز نیز صعودی شد و به دنبال آن تولید نیز روند نزولی به خود گرفت. به هر حال در این شرایط بنا بر بررسی‌های کارشناسان اقتصادی، لغو نرخ‌گذاری دستوری از شروط اصلی ثبات بازار خودرو است. با حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری، قیمت کارخانه‌ای خوردوها به قیمت بازار آن‌ها نزدیک شده و در نتیجه اختلاف قیمت چندانی وجود ندارد تا محلی برای کسب سود توسط دلال‌ها شود.

در حال حاضر دو روش برای جایگزینی نرخ‌گذاری دستوری پیشنهاد شده است که یکی قیمت‌گذاری در حاشیه بازار و دیگری عرضه خودرو در بورس کالا است. در صورت انتخاب هر یک از این روش‌ها، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت کاهش می‌یابد. بر اساس اصول بدیهی اقتصاد، بازارها باید تعیین‌کننده قیمت کالا باشند. در این صورت خریدار و فروشنده منافع خود را در عرضه و تقاضا لحاظ می‌کنند و به این ترتیب بازار می‌تواند به تعادل در عرضه و تقاضا دست یابد.
 


جمع‌بندی

به دلیل گستردگی صنعت خودرو، پیش‌بینی بازار آن کار ساده‌ای نیست و روند آن به عوامل زیادی وابسته است که برخی از آن‌ها خارج از کنترل هستند. فلزات مورد استفاده در تولید خودرو خود به تنهایی تاثیرپذیری زیادی از نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی کشور دارد. قیمت آهن از جمله موثرترین عوامل در پیش‌بینی قیمت خودرو محسوب می‌شوند. ما در این مطلب سعی کردیم تا حد امکان عوامل مختلف تاثیرگذار بر بازار خودرو را بررسی کنیم. پیش‌بینی شما از قیمت خودرو در سال جاری چیست؟ چه عوامل دیگری را در نوسانات بازار خودرو دخیل می‌دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: