پرداخت عیدی به معلمان در اعیاد پیش‌رو صحت دارد؟ هشدار نسبت به وزش باد شدید و رگبار در تهران/ پیش‌بینی کاهش دما تا ۱۱ درجه مینو محرز: بیماری مرس خطرناک‌تر از کرونا است و میزان مرگ آن بیش از ۶۰ درصد است آغاز فعالیت سامانه بارشی و کاهش دمای هوا در برخی استان‌ها جزئیات فعالیت مراکز معاینه فنی شهر تهران در ۱۴ و ۱۵ خرداد جاده چالوس از ساعت ۱۰ یکطرفه می‌شود ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های گلستان طعمه آتش شد بازداشت اعضای باند قاچاق ۲۱ هزار گوشی تلفن همراه در بوشهر اعلام محدودیت‌های ترافیکی محور‌های پرتردد کشور از ۱۳ تا ۱۷ خرداد سخنگوی شهرداری تهران: قطع درختان چیتگر و سرخه‌حصار به دلیل آفت‌زدایی و تنش‌های آبی در سال‌های گذشته است کاهش محسوس دمای تهران از چهارشنبه تشدید بارش در ۵ استان/ احتمال وقوع سیل ابتلای مادر به سرخجه می‌تواند سبب سقط جنین شود شهادت مأمور انتظامی در خوزستان سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: سوالات امتحان نهایی قابل لو رفتن نیست/ اگر کسی مدرکی دارد، برای بررسی ارائه کند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

760 هزار دانش‌‌آموز دبیرستانی ترک تحصیل کردند

علیرضا کاظمی گفت:حدود 210  هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و در حدود  760 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 06
کد خبر: ۱۰۸۴۳۸

به گزارش راهبرد معاصر علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در دو ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، اگر چه «تمهید مقدمات اجرای این الگو» و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.

760 هزار دانش‌‌آموز دبیرستانی ترک تحصیل کردند

وی با اشاره به این که در آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبرو هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد حدود 210  هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و در حدود  760 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.

وی گفت: در آموزش و پرورش، کوچک‌ترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کرده‌ایم، اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.

ناکارآمدی برنامه درسی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند تحول بنیادین برویم، این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی می‌توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامه‌های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.

وی افزود: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دو ساعته برای دانش‌آموزان و آینده آنها، بدون در نظر گرفتن گذشته دانش‌آموزان در دوران تحصیل، تصمیم‌گیری می‌کند، وقتی از دانش‌آموزان می‌خواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت را از یاد می‌بریم، چگونه انتظار داریم دانش‌آموزان تربیت شوند؟ با آموزش محور بودن برنامه درسی، متاسفانه «نقش پذیری دانش‌آموزان» و «تمرین مهارت‌های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را  در مدارس کم رنگ کرده‌ایم و باید آن را تقویت کنیم.

کاظمی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و  سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامه‌ریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا می‌توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده