نویدادهم:بیسوادی پنهان دانش‌آموزان همزمان با کرونا شکل گرفته است-راهبرد معاصر
احتمال وقوع طوفان لحظه‌ای در تهران علت مسمومیت تعدادی از اهالی رضوانشهر چه بود؟ تمدید مهلت پذیرش اسناد بستری مشمول تأخیر بازنشستگان کشوری تا پایان شهریورماه چه تعداد زائر ایرانی در عربستان حضور دارند؟ ۴ تذکر ضروری درباره "بار حجاج ایرانی" در فرودگاه مدینه سامانه ثبت‌نام اسکان تابستانه فرهنگیان باز شد واکنش وزارت بهداشت به سخنان ظریف درباره واکسن کرونا رصدعملیات بازرسی مقر منافقین درفرانسه به‌طور زنده توسط ایران مذاکره با طرف عربستانی برای مشارکت حجاج ایرانی در انتخابات اعلام زمان انتخاب رشته دانش‌‌آموزان+ جزئیات تشکیل پرونده قضائی برای سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور/ شناسایی اموال مالک کوروش کمپانی جزییات پرداخت «بیمه سلامت» بابت هزینه دستگاه، نوار و سوزن تست قند خون توضیح هواشناسی درباره افزایش اشعه UV در کشور هشدار سازمان بازرسی به شبکه بانکی درباره نرخ سود سپرده‌ها دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد امروز منتشر می‌شود

نویدادهم:بیسوادی پنهان دانش‌آموزان همزمان با کرونا شکل گرفته است

به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش کرونا موجب فقر یادگیری شده که از آن تعبیر به بیسوادی پنهان می‌کنیم.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 08
کد خبر: ۱۲۵۴۵۴

به گزارش راهبرد معاصر مهدی نویدادهم در دورهمی فعالان حوزه عدالت آموزشی با بیان اینکه هر ذی حقی، به حق خودش برسد، یکی از تعاریف عمده عدالت است، اظهار کرد: هرچند این تعریف هم کژتابی دارد؛ همه را برابر و یکسان پنداشتن، غلط رایجی است، انسان ها متفاوتند و نیازها و ظرفیت‌های متفاوتی دارند.

وی به بحث عدالت آموزشی یا تربیتی از منظر سندتحول بنیادین اشاره کرد و گفت: واژه "تربیت" اعم از تعلیم و تربیت است، وقتی می‌گوییم عدالت تربیتی یعنی هم فعالیت‌های آموزشی و هم پرورشی را شامل می‌شود، طی سه سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش کار علمی سنگینی انجام و بر اساس آن با 20 شاخص، کل شهرستان‌های کشور از لحاظ عدالت آموزشی سنجیده شدند و 499 شهرستان مشخص شده‌اند که کدام از نصیب آموزشی بیشتری و کدام از حداقل‌ها بهره مند هستند.

مشاور وزیر آموزش وپرورش گفت: یکی از شاخص‌ها، دسترسی به مدرسه است. در اولین گام، همه دانش آموزان باید به مدرسه دسترسی داشته باشند و کیفیت در سطوح بعدی قرار می‌گیرد، در برخی مناطق به دلایل مختلف دسترسی به مدرسه امکان پذیر نیست یا به سختی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: آموزش همه دانش‌آموزان از یک کتاب واحد، بی‌عدالتی است، زیرا دایره واژگان آنها متفاوت است، در سند تحول بنیادین هم از واژه چند تألیفی استفاده شده است و باید به این سمت حرکت کنیم. بنابراین یکی از راه‌کارها استفاده از کتاب‌های درسی چند تألیفی به جای تک تألیفی است.

نوید ادهم افزود: اینکه گفته می‌شود پذیرش در دانشگاه‌ها، بیشتر از مدارس غیردولتی است، تلخ است زیرا دانش‌آموزان در مناطق محروم امکاناتی مانند مدرسه غیردولتی ندارند و اینجاست که نهادها و سمن‌ها می‌توانند وارد میدان شوند. یکی از کارهایی که سازمان‌ها و نهادها می‌توانند ورود کنند توانمندسازی معلمان است، باید معلم باکیفیت داشته باشیم و می‌توانیم بسیاری از نداشته‌ها را از این طریق جبران کنیم. 

معلم بدون صلاحیت نباید به کلاس درس برود 

مشاور وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: معلم بی‌کیفیت و کم‌سواد آسیب‌زا است و از آن سو معلم با کیفیت بسیار از نداشته‌های ما را جبران می‌کند. باید سازوکارهای لازم از سوی مراجع ذی‌ربط فراهم شود، همه اختیار استخدام و جذب معلم در دست آموزش و پرورش نیست، معلمی که صلاحیت ندارد نباید به کلاس درس برود، اما بر اساس مصوبه مجلس به هردلیلی شماری از آنها آمدند و وارد مدارس شدند. اینها از جمله عوامل آسیب‌زاست که اگر واکاوی و ریشه‌یابی شود می‌توان در بحث توسعه عدالت پیش رفت.

 نوید ادهم افزود: کرونا موجب فقر یادگیری شده و از آن تعبیر به بیسوادی پنهان می‌کنیم، دانش‌آموزانی هستند که مدرک گرفته‌ و به مقاطع بالاتر آمده‌اند اما سواد، مهارت و شایستگی لازم را ندارند و این از همان آسیب‌هایی است که می‌توان روی بحث عدالت به آن فکر کرده و برایش چاره اندیشی کرد./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده