علت تعطیلی رشته ریاضی در برخی دبیرستان‌ها چیست؟-راهبرد معاصر
پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران صدور کیفرخواست برای مدیر عامل معدن زمستان یورت تداوم بارش در ارتفاعات کشور آدرس سامانه ثبت معاملات اموال غیرمنقول دستگیری اراذل و اوباش مسلح شرق تهران اساسنامه نهضت سوادآموزی تغییر کرد؟ پرداخت بیش از ۲۹۵ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان کشوری اولین تصاویر از تیراندازی به یک اتوبوس مسافربری زاهدان + واکنش فوری یک مقام ارشد پلیس رئیس سازمان نظام پزشکی: اتحاد بین طب سنتی و مدرن منافع برخی را به خطر می‌اندازد دستور جدید وزیر علوم به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور

علت تعطیلی رشته ریاضی در برخی دبیرستان‌ها چیست؟

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بازگشت به آموزش حضوری به عنوان موضوعی مهم از ابتدای امسال مطرح و اجرایی شد گفت: آموزش حضوری با دو سال وقفه مواجه بود و بعد از ۲۵ ماه از سرگرفته شد و با استقبال والدین و دانش آموزان همراه بود به گونه‌ای که بیش از ۹۲ درصد دانش آموزان در مدرسه حضور یافتند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 26
کد خبر: ۱۳۱۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، محمدمهدی کاظمی در نشستی خبری به مناسبت هفته مشاغل با بیان اینکه در راستای اجرای سندتحول بنیادین و سندتحول دولت نیازمند توسعه همکاری با رسانه‌ها هستیم گفت: مطالبه گری از دستگاه‌های مختلف برای ایفای نقش شان در اجرای سندتحول بنیادین ضروری است.

وی افزود: بازگشت به آموزش حضوری به عنوان موضوعی مهم از ابتدای امسال مطرح و اجرایی شد. آموزش حضوری با دو سال وقفه مواجه بود و بعد از ۲۵ ماه از سرگرفته شد و با استقبال والدین و دانش آموزان همراه بود به گونه‌ای که بیش از ۹۲ درصد دانش آموزان در مدرسه حضور یافتند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست گفت: با افت یادگیری در دوران کرونا روبه رو شدیم که مختص ما نبود و همه دنیا مبتلابه آن شدند. علی رغم همه تلاش‌های معلمان، به علت ماهیت آموزش‌های غیرحضوری این اتفاق رخ داد. برنامه‌های جبرانی باید پیش بینی می‌شد.

کاظمی ادامه داد: تلاش کردیم در ۴۵ روز باقی مانده از سال تحصیلی اقداماتی را انجام دهیم تا بخشی از عقب ماندگی‌ها جبران شود. برنامه ریزی‌هایی نیز انجام شده و امید است با حمایت دولت برای دانش آموزانی که دچار افت یادگیری شده‌اند در برخی دروس در تابستان دوره‌هایی داشته باشیم.

وی به شعار سال جاری «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» اشاره کرد و گفت: باید برای تربیت نسلی پویا و خلاق برنامه‌ریزی کرده و سواد اقتصادی دانش آموزان و مهارت‌های کارآفرینی آن‌ها را تقویت کنیم و به دنبال تربیت چندساحتی باشیم. دوساحت تربیت علمی و فناورانه و تربیت اقتصادی به شعار سال مرتبط است و در معاونت متوسطه با بهره مندی از ظرفیت‌های موجود، چون پژوهش سرا‌های دانش آموزی در تلاشیم تا بتوانیم اهداف مدنظر را در این راستا محقق کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به هدف گذاری برای توسعه قطب‌های علمی در استان‌ها اشاره کرد و گفت: جشنواره هایی، چون جوان خوارزمی، المپیاد‌ها و دیگر جشنواره‌های علمی می‌توانند بستری برای تحقق شعار سال باشند.

وی بر ضرورت هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان تاکید و اظهار کرد: تصویب نظام جامع مشاوره در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی وزیر آموزش و پرورش بستری را برای یک هدایت تحصیلی مناسب فراهم می‌کند. بر این اساس شناسایی استعداد‌ها و علایق دانش آموزان باید به درستی اتفاق بیفتد.

کاظمی ادامه داد: یکی از آسیب‌های کرونا بر "هدایت تحصیلی" وارد شد و فرصت آشنایی دانش آموزان با مشاغل و دیگر اقدامات به خوبی فراهم نشد. استفاده از ظرفیت معلمان بسیار حائز اهمیت است و در تلاشیم در سال تحصیلی آتی مشارکت معلمان که نقش کلیدی در شناسایی استعداد و توانمندی دانش آموزان دارند را افزایش دهیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت آموزی و کارآفرینی در متوسطه اول و دوم نظری با محوریت برنامه درسی از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم اظهار کرد: سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۳۶.۳۵ درصد است و در تلاشیم با برنامه ریزی‌های انجام شده آن را به ۴۵ درصد برسانیم. البته صرفا به دنبال افزایش کمی نیستیم و به ارتقای کیفی نیز توجه داریم.

وی افزود: باید دانش آموزان را به گونه‌ای تربیت کنیم که در پایان دوره تحصیل مهارتی را کسب کرده باشند. باید از ظرفیت صاحبان مشاغل بهره‌مند شویم. شهرک‌های صنعتی فرصت خوبی هستند و از استان‌ها خواسته‌ایم برای ایجاد هنرستان‌های همجوار در شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی کنند.

احتمال ایجاد تغییراتی در میزان پوشش تحصیلی سال آینده
کاظمی افزود: نیازمند بازنگری در حکمرانی آموزش‌های فنی هستیم و باید تغییر رویکرد از عرضه محوری به سمت تقاضا محوری اتفاق بیفتد. لازم است از همه ظرفیت‌ها در راستای افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان استفاده کنیم. البته در سال تحصیلی آینده با چالش‌های ناشی از کرونا مواجهیم و احتمال دارد میزان پوشش تحصیلی دچار تغییراتی شود. در دوره آموزش غیرحضوری با میزانی از ترک تحصیل پنهان مواجه بودیم، اما باید برای سال تحصیلی آینده برای افزایش نرخ پوشش تحصیلی با برنامه ریزی دقیق تری ورود کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوعاتی، چون ایجاد خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری در هنرستان‌ها و پژوهش سراها، بهسازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هنرستان‌ها به مناسبت هفته مشاغل مدنظر است گفت: ۵۶۶۸ میلیارد ریال برای بهسازی تجهیزات هنرستان‌ها و ۱۹۰ میلیارد ریال برای تجهیز کارگاه‌ها و پژوهش سرا‌ها در سال گذشته تخصیص داده شد که به فراهم آوری زمینه تحقق رویکرد مهارت آموزی کمک می‌کند.

وی به فرصت حضور در مدارس نمونه دولتی برای شناسایی و شکوفایی استعداد دانش آموزان در مناطق روستایی و کم برخوردار اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر با افت سهمیه پذیرش دانش آموزان روستایی در مدارس نمونه دولتی مواجه بودیم. این سهمیه ۲۰ درصد بود که اخیرا با ابلاغ بخشنامه‌ای سهمیه حداقل ۵۰ درصدی این دانش آموزان مورد تاکید قرار گرفته است.

کاظمی درباره توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش گفت: طی سال‌های اخیر اکثر استان‌ها سند آمایش سرزمینی را تدوین کرده‌اند و با توجه به آن باید توسعه رشته‌ها متناسب با ظرفیت‌های استانی اتفاق بیفتد. برخی استان‌ها اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

تحصیل حدود ۱۵ درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی
تعطیلی رشته ریاضی در برخی دبیرستان‌ها بدلیل عدم تقاضا

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون ۱۴.۸۷ درصد دانش آموزان ما در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند گفت: در حالی که علوم پایه زیرساخت‌های علمی و فنی کشور را فراهم می‌کند و اگر برنامه ریزی لازم برای افزایش توجه به این رشته را نداشته باشیم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. افزایش سهم دانش آموزان رشته ریاضی در هدایت تحصیلی مدنظر است.

وی افزود: با افزایش تعداد دانش آموزان در رشته تجربی در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم و باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش آموزان در رشته ریاضی و فیزیک داشته باشیم. رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به علت عدم تقاضا تعطیل شده است که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

از جزئیات نحوه احتساب سوابق تحصیلی در کنکور خبر نداریم؛ هنوز این موضوع ابلاغ نشده
آماده برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دبیرستانیم

کاظمی درباره تغییرات کنکوری با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و جزئیات و نحوه احتساب سوابق تحصیلی گفت: هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده و از جزئیات آن خبر نداریم، اما طبق آنچه رسانه‌ای شد، قرار است امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی از سال ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی داشته باشد به این ترتیب که در سال ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی سوابق در پایه دوازدهم، در سال ۱۴۰۳ سهم ۶۰ درصدی سوابق در پایه‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۴سهم ۶۰ درصدی سوابق در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ملاک قرار خواهد گرفت.

کاظمی ادامه داد: کنکور مانع تحول و اجرای برنامه‌های تحولی در نظام آموزشی شده و برخی دروس تحولی تحت تأثیر کنکور قرار گرفته‌اند و این مصوبه بخشی از چالش‌ها و لطمه‌ها را جبران خواهد کرد. ما آمادگی اجرا داریم که با هماهنگی سازمان سنجش انجام شده و امتحانات نهایی را در سه پایه اجرا خواهیم کرد، اما به طور کلی درباره جزئیات نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی داشته باشیم./ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
0
معمولا در گذشته با استعداد ترین دانش آموزان جذب رشته ریاضی می شدند . حتی در خیلی از سال ها نفر اول کنکور تجربی نیز دیپلم ریاضی داشت .
و اما دلیل بی رغبتی دانش آنوزان به تحصیل در رشته ریاضی دو مورد زیر است :
۱- دانش آموز رشته ریاضی معمولا مهندس خواهد شد و بیشتر مهندسین هم باید درکارخانجات کار کنند .‌ کارخانجات ایران یا دولتی و خصولتی هستند که در تمامی آن ها انتخاب مدیران بر مبنای پارتی و نه بر مبنای تحصیلات و ارزش مدرک تحصیلی صورت می گیرد . معمولا در این شرکت ها مهندسین لایق و تحصیل کرده مجبور هستند زیر دست افرادانتصابی نالایق و بی سواد کار کرده و یک سوم آن ها هم حقوق و مزایا بگیرند .
نوع دوم از کارخانجات نیز کارخانجاتی هستند کهخصوصی بوده ولی با سیستم حاج آقایی اداره می شوند و اصولا اعتقادی به کار علمی ندارند . این ها هم به مهندس چندان اهمیت نمی دهند .
۲- دلیل دوم تاسیس به اصطلاح دانشگاه های علمی و کاربردی است که تنها با هدف کوتاه مدت مشغول کردن جوانان بیکار و برداشتن موقت انگ بیکاری از آن ها تاسیس می شوند . این دانشگاه ها بیشتر به اندازه یک آپارتمان بایک تابلو هستند و براحتی مدرک داده و باعث بی اعتباری مدرک مهندسی در کشور شده اند .
اگر هنوز رشته های پزشکی خراب نشده و طرفدار دارند ، به این علت است که دانشگاه علمی و کاربردی هنوز وارد آن حوزه نشده است !
هنوز هم نخبگانی هستند که علاقه مند به تحصیل در رشته ریاضی هستند . این ها افرادی هستند که پس از گرفتن لیسانس قصد مهاجرت دارند .
این مطالب توسط فردی نوشته شده که در رشته ریاضی تحصیل کرده و با مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف به مدت سی سال در صنعت کار کرده و بازنشسته شده است .
آخرین اخبار