جزئیات لغو اجرای طرح زوج و فرد از روز شنبه-راهبرد معاصر
منع شرکت پذیرفته شدگان دکتری در کنکور رفع شد وزیر بهداشت: قرار است فرمول اضافه کاری پرستاران بهتر شود اعلام مبلغ جدید حقوق بازنشستگان با همسان‌سازی | حداقلی‌بگیران هم شامل افزایش حقوق شدند تهرانی‌ها منتظر بارش برف باشند | کاهش دما و بارش برف تیراندازی در مدرسه | اصابت گلوله به سر یک دانش‌آموز قائمشهری ۱۱ راه برای معلم شدن بدون کنکور | این افراد بدون آزمون به دانشگاه فرهنگیان می‌روند بارگذاری مدارک رتبه‌بندی معلمان کلید خورد | رتبه‌بندی شامل کادر اداری هم می‌شود؟ زیباترین خفاش جهان انتخاب شد رئیس قوه قضائیه: در موضوع مبارزه با فساد نسبت به چند وزارتخانه کار‌های اساسی کردیم؛ صدا‌هایی هم بلند شد، اما کوتاه نیامدیم به‌کارگیری اتباع خارجی کار دست رستوران بین راهی داد آزار پرنده در حال انقراض در سواحل جنوبی توسط چند ماهیگیر + ویدئو توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت

جزئیات لغو اجرای طرح زوج و فرد از روز شنبه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 17
کد خبر: ۱۳۸۴۹

به گزارش راهبرد معاصر؛  محسن پورسیدآقایی صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح جزئیات طرح جدید ترافیکی که از روز اول تیر ماه در پایتخت اجرا می‌شود، گفت: سال گذشته اجرای مرحله اول طرح ترافیک در دستور کار قرار گرفت اما از آنجایی که سوالات و ابهامات زیادی در مورد اجرای مسائل جدید وجود داشت با این حال ضمن پاسخگویی به همه ابهامات و سوالات این طرح را اجرا کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشت.

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح ترافیک جدید موجب کاهش ۲۲ درصدی ورود خودرو به مناطق مرکزی شهر شد، گفت: با توجه به موفقیت‌های مرحله اول طرح ترافیک، مرحله دوم را آغاز کردیم.

 

پورسید آقایی با بیان اینکه طرح زوج و فرد ۱۴ سال است که اجرایی می‌شود اما نتوانسته به اهداف خود که همان کنترل آلودگی هوا است برسد، گفت: قرار بود طرح زوج و فرد تردد خودروها را نصف کند اما حالا به جایی رسیدیم که بیش از دو برابر خودرو در تهران وجود دارد و عملاً زوج و فرد بی‌فایده است و نتوانسته کنترل آلودگی هوا را محقق کند.

 

وی با بیان اینکه با مطالعه تطبیقی و مشاوره‌های دانشگاهی نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که طرح زوج و فرد کارایی خود را از دست داده و باید طرحی دیگر در زمینه کنترل و آلودگی هوا اتخاذ کرد، گفت: نهایتاً طرح کنترل آلودگی هوا را جایگزین زوج و فرد سابق کردیم.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بر این اساس مقرر شد که دیگر ملاک عمل، پلاک زوج یا فرد نباشد گفت: در گذشته پلاک‌های فرد ۲۶ روز در فصل و پلاک‌های زوج ۳۶ روز در فصل تردد می‌کردند که موجبات بروز مشکلاتی شده بود اما حالا ۲۰ روز ثابت برای هر خودرو با هر پلاکی در نظر گرفتیم که مالکان می‌توانند در هر روز که مایل هستند به صورت رایگان وارد محدوده شوند.

 

پورسید آقایی با بیان اینکه همه خودروها برای استفاده از تخفیف و این ۲۰ روز رایگان باید در سامانه تهران من ثبت نام کنند، گفت: تا کنون یک میلیون خودرو اطلاعات خود را در سامانه تهران من ثبت کرده‌اند و این در حالیست که در پایتخت چهار میلیون خودرو وجود دارد.

 

وی در مورد روزهای پنجشنبه نیز با بیان اینکه تردد در روزهای پنجشنبه در محدوده طرح ترافیک رایگان است گفت: پنجشنبه‌ها از ساعت ۶:۳۰ تا 13 طرح ترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا یا زوج و فرد سابق اجرایی می‌شود.

 

سرانجام ساماندهی پارک حاشیه‌ای
پورسیدآقایی در ادامه در مورد سرانجام ساماندهی پارک حاشیه‌ای با بیان اینکه تمامی کارهای زیربنایی اجرایی این طرح که مصوبه شورای شهر را دارد انجام شده و قرار است از اول تیرماه طرح پایلوت پارک حاشیه‌ای در منطقه ۲ اجرا شود گفت: با خودروهایی که تجهیز شده هر ۳۰ دقیقه یک بار از معابر که مشخص شده است عکسبرداری و فیلمبرداری می‌شود و با ارسال اطلاعات به سرور مشخص می‌شود که کدام خودروها بیش از نیم ساعت توقف در پارک حاشیه توقف داشتند.

 

وی در ادامه با بیان این که براساس مصوبه شورای شهر تهران افرادی که حساب شهروندیشان قبل از تردد در محدوده ترافیکی شارژ شده باشد، می‌توانند از ۲۰ درصد تخفیف در پرداخت بهای عوارض بهره‌مند شوند،گفت: براساس مصوبه شورا افرادی که برای تردد در محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا حساب شهروندیشان شارژ نباشد تا ۳۰ روز فرصت دارند که نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند و می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی استفاده کنند اما اگر بعد از ۳۰ روز عوارض خود را پرداخت نکنند علاوه بر این که از تخفیف بهره‌مند نمی‌شوند اطلاعات آنان برای جریمه شدن به پلیس ارسال می‌شود و علاوه بر عوارض، جریمه نیز می‌شوند.

 

پورسیدآقایی با اشاره به این که داشتن معاینه فنی برتر سبب می‌شود که افراد از تخفیف ۲۵ درصدی بهره‌مند شوند،اظهارکرد: ما به دنبال هوای پاک هستیم و معتقدیم که این تشویق‌ها در راستای اخذ معاینه فنی برتر می‌تواند بیشتر شود چرا که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا معاینه فنی خودروهای سنگین نیز چک می‌شود، گفت: همه کامیون‌ها تحت پوشش دوربین‌ها کنترل می‌شود اما در گذشته روش معاینه فنی کامیون‌های دیزلی درست نبود چرا که با آرام فشار دادن پدال گاز می‌توانستند از تست‌های آلایندگی موفق بیرون بیایند و ما با پدیده‌ای مواجه شدیم که کامیون‌های دیزلی معاینه فنی داشتند اما دودزا بودند. خوشبختانه با همکاری نزدیک با وزارت راه علاوه بر این که در مراکز معاینه فنی دیزلی نظارت سختگیرانه‌تر شد، وسیله‌ای ابداع کردیم که راننده براساس منحنی سرعت پدال گاز را فشار دهد و توانستیم در کنترل معاینه فنی خودروهای دیزلی در سال گذشته موفق‌تر باشیم.

 

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که چرا توسعه حمل و نقل عمومی متناسب با اعمال محدودیت نیست و این حقوق مالکانه را دچار خدشه می‌کند،اظهارکرد: ما محدودیت ایجاد نکردیم بلکه عنوان کردیم هر کسی که می‌خواهد می‌تواند از خودروی شخصی خود استفاده کند اما باید هزینه عارضه‌هایی که به شهر وارد می‌کند را پرداخت کند و ممکن است به نظرمان عوارض پایین باشد چرا که هزینه اقتصادی و بهداشتی که آلودگی هوا به مردم وارد می‌کند براساس اعلام رسمی بانک جهانی در تهران ۲.۶ میلیارد دلار در سال است که این رقم بسیار زیاد است.

 

وی با بیان این که توسعه حمل و نقل عمومی نیز در حال انجام است؛ گفت: سال ۹۷-۹۶ ،۱۳ قطار مترو وارد چرخه شد و امسال نیز ۱۰ قطار اضافه می‌کنیم این در حالیست که از محل درآمدهای طرح ترافیک که حدود ۲۹۶ میلیارد تومان است ۱۳ اتوبوس دو کابینه خریداری کردیم و حالا نیز به کمک بخش خصوصی رفتیم تا نسبت به نوسازی مینی بوس‌های جدید - که مجهز به فیلتر دوده هستند - اقدام شود.

 

پورسیدآقایی در مورد سرانجام آلایندگی موتورسیکلت‌های نیز با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری به‌شدت به دنبال توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند که خوشبختانه پس از کش و قوس‌های فراوان این مهم محقق شد،اظهارکرد: یکی دیگر از راه‌ حل‌های عبور از موتور سیکلت‌های کاربراتوری این است که براساس قانون به ازای شماره‌گذاری هر موتورسیلکت جدید یک موتور کاربراتوری از چرخه خارج شود که قرار بود در دی ماه سال گذشته این مهم محقق شود اما با فشار رسانه‌ای بخش موتورسازی این اتفاق مهم یک سال به تعویق افتاد و به نظر می‌رسد می‌توانیم با کمک رسانه‌ها این مطالبه را ایجاد کنیم تا در زمستان امسال حداقل این مصوبه خوب اجرایی شود و مطمئن هستیم اگر این اتفاق بیفتد ظرف دو تا سه سال همه موتورهای قدیمی از رده خارج می‌شوند.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه ضمانتی وجود دارد که از اول تیر ماه طرح ترافیک جدید اجرایی شود و سایر دستگاه‌ها مانع آن نشوند، تاکید کرد: اجرای طرح ترافیک جدید مصوبه شورای ترافیک را دارد و طی روزهای گذشته فرمانده تهران بزرگ و رئیس پلیس راهور نیز واکنش‌های مثبتی در خصوص اجرای این طرح داشتند.

 

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که چرا ساکنان محدوده ترافیک برای استفاده از تخفیف ۵۰ درصدی در ابتدا می‌بایست عوارض پسماند و نوسازی خود را پرداخت کنند، گفت: ساکنان محدوده طرح ترافیک نباید به شهرداری بدهکار باشند چراکه قاعده‌مند نیست که آن‌ها بخواهند از یک تخفیف شهرداری برخوردار باشند در حالی که در سایر قسمت‌ها به شهرداری بدهکار هستند پس شهر چگونه اداره شود؟

 

وی با بیان این که ما به دنبال کسب درآمد نیستم چرا که در سال گذشته به دلیل اجرایی طرح ترافیک جدید ۵۴ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری کم شد،اظهارکرد: به شهروندان قول دادیم که نام خبرنگارانی که سهمیه طرح ترافیک دریافت کردند به همراه نام رسانه‌هایشان منتشر شود اما هنوز فرآیند ثبت نام همه سهمیه بگیران تکمیل نشده است و به محض اتمام پروسه ثبت نام و تأیید اسامی آن‌ها منتشر می‌شود.

 

پورسیدآقایی در مورد سرانجام فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با بیان این که مجوز تاکسی‌های اینترنتی در کمیسیون زیربنای دولت مطرح و قرار شد دستورالعملی تحت نظارت وزارت کشور تدوین شود،گفت: در مورد نحوه نظارت و جزئیات این دستورالعمل هنوز جمع‌بندی‌های لازم صورت نگرفته است و به محض تدوین اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

وی با بیان این که شهرداری تهران می‌تواند مشابه آژانس‌ها با این خودروهای اینترنتی رفتار کند، گفت: باید این خودروها ضابطه مند شوند و مجوز بگیرند. در غیر این صورت ما با چه مکانیزمی با آن‌ها رفتار بکنیم؟

پورسیدآقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود تعداد مسافران مترو کم شده است،اظهارکرد: میزان جذب مسافر در مترو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبلترش رشدی نداشته اما تعداد مسافران مترو در محدوده مرکزی شهر رشد داشته است.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار