ایران؛ پل اتصال میان چین و آسیای میانه به اروپا-راهبرد معاصر
وقتی که مدیر برکنار شده دولت روحانی همچنان از منطقه آزاد ارس حقوق می‌گیرد دستور رئیس جمهور برای تسریع ابلاغ و اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی همه استقلالی ها بستند؛ جز بهترین خرید از نگاه هواداران جانشین وزیر دفاع: برخی دولت‌ها به‌دنبال تخریب روابط عراق با ایران هستند کاهش ضریب جینی در سال اول دولت سیزدهم توضیحات جدید وزیر صمت درباره قرعه‌کشی خودرو تمدید گذرنامه‌های فاقد اعتبار لازم زائران اربعین+ جزئیات پول‌های بلوکه شده نفتی ایران به خزانه بازگشت ورود سازمان بازرسی به تخلفات شرکت‌های هواپیمایی ستاره جدید در خط حمله پرسپولیس را بشناسید بازگشت یاغی پرسپولیس به استقلال منتفی شد مالیات کارت به کارت مشمول مردم عادی نمی‌شود دستمزد کارگران افزایش می‌یابد؟ قیمت سکه و دلار نزولی شد مهاجم یاغی استقلال دوباره به پرسپولیس لینک شد+ لیست استقلال اقدامات بانک مرکزی برای آرامش بازار ارز چه بود؟ آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز در امروز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ درخواست برخی کشورها برای خرید قیر ایران جزئیات جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با حضور وزیر صمت دردسر جدید برای پرسپولیس ممنوعیت ورود اتوبوس و خودروی شخصی به عراق در ایام اربعین+ جزئیات فیلم| صحبت های مهدی قایدی پس از بازگشت به استقلال سکوت بمب جدید استقلال شکست سنگ بزرگ دانمارکی‌ها برای جدایی گزینه استقلال وقتی که مدافع جدید پرسپولیس یک گل را خرید رشد ۵۳ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند در نیمه نخست ۲۰۲۲ فرمانده کل ارتش: درگیری‌های مرزی با طالبان باید دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نظامی نیست مدافع استقلال قراردادش را تمدید کرد کاهش فروش کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی رفتار عجیب یک لیدر با خرید جنجالی پرسپولیس عکس| رونمایی رسمی از آخرین بمب نقل و انتقالات استقلال آخرین اخبار ازتصویب افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان + جزئیات پیشنهاد دولت ارزش واحد‌های نهضت مسکن چقدر است؟ خبر فوری از نقل و انتقالات استقلال/بمب استقلال قرضی شد آغاز مسابقات پهپادی ارتش‌های جهان به میزبانی سپاه بلیت اربعین را گران‌تر از ۶ میلیون تومان نخرید قالیباف: ما نباید قانونگذاری شویم که قانون‌شکنی می‌کند آیت الله رئیسی: گره‌گشایی از زندگی مردم مسئولیت ماست امیر ایرانی: امسال یک مأموریت ویژه دریایی جدید خواهیم داشت امیر سیاری: برای اینکه روی پای خود بایستیم باید مرز دانش را بشکنیم واکنش سردار حاجی زاده به اظهارات میر حسین موسوی نگاه نقطه‌ای به گستاخی میرحسین خطاست برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با تیم مذاکره کننده هسته‌ای+ جزئیات خبر جدید و مهم از دولت درباره افزایش دوباره حقوق بازنشستگان و کارکنان بیانیه میرحسین موسوی و موضع خاتمی و اصلاح‌طلبان شهردار شیراز برکنار شد ادعای آلمان: تحریم‌ها نباید به مردم روسیه صدمه بزند گانتس: به تقابل علیه ایران ادامه می‌دهیم جان بولتون: آمریکا عملاً در وین مقابل ایران به زانو درآمده است نخست‌وزیر عراق: آماده تحویل قدرت به دولت منتخب هستم بورل: شهروندان اروپایی باید راضی به پرداخت بها برای اوکراین باشند ماهواره خیام در مدار، ایران و روسیه به سوی تقویت همکاری شکایت مولاوردی به ضرر خودش تمام شد آمار کرونا در ایران امروز ۲۰ مرداد ۱۴۰۱+ وضعیت رنگبندی شهرها زندگی در اروپا گران‌تر می‌شود جوسازی بلینکن درباره ادعای ضد ایرانی جدید آمریکا مسکو: اختلاف غیرقابل حلی در مذاکرات وین وجود ندارد بیانیه گروه ۷: روسیه نیروگاه زاپروژیا را به اوکراین تحویل دهد هشدار/ سیلاب عصر امروز ‌‌فیروزکوه را در بر می‌گیرد پیش‌بینی تردد ۵ میلیون زائر اربعین از مرزهای کشور حمله پهپادی مجدد ترکیه به قامشلی سوریه تبعات امنیتی پیگیری راهبرد مهار چین و روسیه از سوی آمریکا اتهام‌زنی‌های ادامه‌دار آمریکا علیه ایران در بحبوحه مذاکرات رفع تحریم واکنش تایوان به طرح «یک کشور، دو نظام» چین هشدار تند خواهر رهبر کره شمالی به سئول افشاگری حامد آهنگی از پشت پرده «شب‌های مافیا» همه رستوران های حاشیه رودخانه ها در شمال تهران تعطیل شد فیلم| سیل و رانش هولناک در امامزاده داوود(ع) فیلم| هشدار وقوع سیل برای امشب و دو روز آینده آمار کرونا در ایران امروز 6 مرداد 1401+ رنگبندی جدید شهرها تعطیلی ۲ هفته‌ای بوستان‌های تهران صحت دارد؟ ۱۸ استان کشور درگیر سیلاب اخبار جدید و مهم درباره اجرای رتبه بندی معلمان+ جزئیات استخدام ۳۵ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش جزئیات نشست آسفالت میدان سپاه + عکس ریزش کوه در محور هراز/ وقوع سیل در حوزه مازندران آخرین وضعیت بارش‌ها و سیل در سیستان و بلوچستان+ آمار جان باختگان به ۵ نفر رسید ویدیو | از کرملین تا پاستور؛ قطار ایران و روسیه روی ریل همکاری‌های دوجانبه ماجرای فیلم منتسب به شهید پاریاب و خاطره تلخ مردم از سرنوشت قهرمان جنگ زائران حج از مشعر به منا رسیدند/ انجام نخستین مرحله رمی جمرات + فیلم اعمال مخصوص روز عرفه+ متن زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه و دعای اللهم تعبا و تهیا+ صوت سینماها ۲۱ تیر ۱۴۰۱ برای بانوان رایگان شد؟ واکنش خانم بازیگر به درخواست شلاق برای ۸۰۰ زن سینماگر+ عکس عید قربان شنبه است یا یکشنبه؟+ تاریخ دقیق تعطیلی عید قربان ۱۴۰۱ قرائت قطعنامه برائت از مشرکین حج ۱۴۰۱ حسین فرح بخش: باید تمام ۸۰۰ زن امضا کننده بیانیه زنان سینماگر را شلاق زد مراسم برائت از مشرکین در عرفات+ فیلم هوشنگ ابتهاج در بیمارستان بستری شد آخرین وضعیت آیت الله ناصری در بیمارستان فیلم‌های سینمایی تلویزیون امروز ۱۷ تیر ۱۴۰۱ جیمز کان بازیگر فیلم پدرخوانده درگذشت تعطیلی سینما‌ها فردا ۱۶ تیر ۱۴۰۱ ویدیو | کاهش ۰.۲ درصدی نقدینگی در فروردین؛ گامی بلند درجهت کنترل نرخ تورم ویدیو |بریکس؛ شتاب دهنده مسیر توسعه اقتصادی ایران اینفوگرافیک| ۱۰ گام تا رسیدن به امنیت سایبری مناسب اینفوگرافیک | تجارت ۵۲ میلیارد دلاری ایران با همسایگان ویدیو | سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به ایران؛ گامی در جهت توسعه دیپلماسی منطقه‌ای کاریکاتور | سوغاتی حج اینفوگرافیک |جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ کاریکاتور | مصائب آواربرداری از ساختمان متروپل آبادان اینفوگرافیک | تراژدی‌های ساختمان‌های ناامن اینفوگرافیک | ۳۲میلیون ایرانی درگیر اجاره بهای مسکن کاریکاتور| پیر شدیم رفت اینفوگرافیک| هر نفر چند کارت بانکی دارد؟ اینفوگرافیک| سبد کالای خانواده ۴ نفره چند در می‌آید؟ اینفوگرافیک| سهم آلاینده‌ها در آلودگی هوای تهران ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

ایران؛ پل اتصال میان چین و آسیای میانه به اروپا

چین بر روی تجارت با اتحادیه اروپا حساب ویژه‌ای باز کرده است و در این میان به دلیل جنگ اوکراین و نبود زیرساخت‌های کافی در کریدور میانی و قفقاز جنوبی، به دنبال مسیر جایگزین امن از ایران است. همچنین کشورهای آسیای میانه نیز برای گریز از خطر سلطه روسیه و چین نگاه ویژه به ترانزیت از خاک ایران دارند.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۶ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 27
کد خبر: ۱۳۹۷۷۵

ایران، پل اتصال میان چین و آسیای میانه به اروپا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در سال‌های اخیر چین و کشورهای اسیای میانه هرکدام به دلایلی سعی در تقویت حضور خود در راه‌های بین المللی کرده‌اند که یکی از آنها کریدور میانی است که چین و آسیای میانه را از مسیر قفقاز جنوبی به ترکیه و اروپا وصل می‌کند. نشانه‌های مختلفی در زمینه ظهور مجدد کریدور میانی به عنوان مسیر ترانزیتی بالقوه میان آسیای مرکزی و اروپا وجود دارد. در حالی که شرایط ژئوپلیتیکی به نفع این کریدور است، جغرافیا و زیرساخت‌های ضعیف بنادر همچنان چشم‌انداز آن را مختل خواهند کرد.


اهمیت کریدور میانی

به باور کارشناسان روابط بین‌الملل، جنگ در اوکراین ضربه‌ای ویرانگر به نظم جهانی لیبرال است و شکست یا پیروزی روسیه در این جنگ، توازن قدرت حاکم در دهه‌های پس از پایان جنگ سرد را تغییر خواهد داد که یکی از عناصر حیاتی این تغییر چشم‌انداز ژئوپلیتیکی و اتصالات در سراسر اوراسیا خواهد بود. مسیر روسیه که برای چندین دهه کریدور اصلی میان اتحادیه اروپا و چین بود، حالا با مشکلاتی مواجه است که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، پکن را از اثرات منفی اقتصادی احتمالی بر اقتصاد چین بیمناک کرده است.


این روند شرایط مساعدی را برای کریدورهای تجاری جایگزین ایجاد می‌کند و از آنجایی که مسیر اصلی به وسیله قطب شمال در امتداد سواحل روسیه قرار می‌گیرد و در دراز مدت به دلیل تحریم‌ها قابل تدوام نیست، تجارت چین و اتحادیه اروپا عمدتاً از اقیانوس هند و دریای سرخ متمرکز خواهد شد. احتمال دیگر می‌تواند مربوط به کریدور میانی باشد که ترکیه را به آسیای میانه و چین از مسیر قفقاز جنوبی و دریای خزر پیوند می‌دهد. از نظر جغرافیایی، این کوتاه‌ترین مسیر میان بخش غربی چین و اتحادیه اروپاست و طبیعتاً کشورهایی که در این جاده هستند، بیشترین سود را از رونق اتصالات جهانی خواهند برد.


نشانه‌های اولیه ظهور مجدد کریدور میانی کاملا امیدوارکننده است. پیش بینی می‌شود حمل و نقل محموله در سراسر آسیای میانه و قفقاز در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل، 6 برابر شود و به ۳.۲ میلیون تن برسد. در ماه آوریل سال جاری شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک در واکنش به تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی در اوراسیا، خدمات قطار جدیدی را در امتداد کریدور میانه راه اندازی و همچنین  Nurminen Logisticsکه شرکتی فنلاندی است، ۱۰ می قطار کانتینری از چین به اروپای مرکزی را از مسیر ترانس خزر راه اندازی کرد.

کشورهای آسیای مرکزی از روسیه هراس دارند و در بسیاری از موارد از اتکای شدید به چین نیز احساس ناراحتی می‌کنند؛ به همین دلیل به دنبال تنوع بخشیدن به روابط خارجی و اقتصادی خود هستند


اوایل ماه می یک تیم از راه آهن گرجستان در آنکارا با همتایان خود از ترکیه، آذربایجان و قزاقستان درباره کریدور میانی پروژه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر گفت‌وگو کردند. ۲۵ می شرکت دولتی راه‌آهن گرجستان اعلام کرد با شرکت‌های آذربایجان و قزاقستان برای توسعه مسیر کشتیرانی جدید میان بنادر پوتی گرجستان و کنستانتا رومانی همکاری می‌کند که در راستای بهبود ظرفیت حمل و نقل منطقه انجام می شود.


در این میان متغیر ترکیه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کشور از زمان پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ ۲۰۲۰ با ارمنستان، گسترش خود را به آسیای مرکزی افزایش داده و موقعیت آذربایجان به عنوان سکوی پرتاب برای آنکارا عمل کرده است. البته ظرفیت آنکارا فعلاً محدود است، زیرا روسیه و چین از نظر اقتصادی و نظامی قدرتمندتر هستند و همچنین ایران وجود دارد که همراه با روسیه از هرگونه حضور غیرمنطقه‌ای در منطقه خزر خودداری می‌کند.


 
آنچه مهم است، اینکه کشورهای آسیای مرکزی از روسیه هراس دارند و در بسیاری از موارد از اتکای شدید به چین نیز احساس ناراحتی می‌کنند؛ به همین دلیل به دنبال تنوع بخشیدن به روابط خارجی و اقتصادی خود هستند. این کشورها ترجیح می‌دهند تا حد امکان بازیگران خارجی را افزایش دهند تا میان دو همسایه بزرگ تعادل برقرار کنند که این حرکت مطلوب برای نفوذ بیشتر ایران و ترکیه به منطقه ایجاد می‌کند.


جنگ اوکراین انگیزه دیگری ایجاد کرد؛ کشورهای آسیای میانه و به ویژه قزاقستان به دلیل تغییرات در حال ظهور در الگوهای اتصال در سراسر اوراسیا به دنبال تعامل بیشتر با ترکیه و ایران هستند. کریدور میانی و همچنین موقعیت ایران اکنون به طور فزاینده‌ای به عنوان جایگزین قابل قبول برای مسیر روسیه در نظر گرفته می‌شود، به طوری که توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در جریان دیدار ماه می از آنکارا این موضوع را مطرح و دو طرف اعلام کردند همکاری در حوزه های حمل و نقل و لجستیک را افزایش می دهند و از رشد ترانزیت بار از مسیر راه آهن باکو- تفلیس- قارص و کریدور میانه شرق به غرب حمایت می کنند. همچنین دو طرف بر اهمیت تقویت هماهنگی میان نهادهای مربوط برای استفاده مؤثر و پایدار از کریدور میانی تأکید کردند.


متغیر چین نیز در پشت کریدور میانی وجود دارد، زیرا برای پکن راه‌های تجاری جایگزین ضروری است و تلاش می‌کند با فرصت‌های در حال ظهور سازگار شوند و از خطرات ژئوپلیتیک بالقوه دور کنند. در همین راستا گرچه قفقاز جنوبی در اسناد منتشر شده BRI به وسیله پکن زیاد برجسته نشده است، اما این منطقه می‌تواند در میان واقعیت ژئوپلیتیکی جدید در حال ظهور به منافع چین کمک کند.


در حال حاضر برای کریدور میانی زیرساخت‌هایی وجود دارد؛ راه آهن باکو- تفلیس- قارص که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و شبکه تقویت شده جاده‌های منطقه از خزر تا دریای سیاه نقطه شروع خوبی برای روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا از مسیر قفقاز جنوبی است. با وجود این، جغرافیا هنوز مانعی بزرگ و کریدور میانی مسیری چندوجهی است که از خطوط دریایی و زمینی تشکیل شده که حمل و نقل را پیچیده‌تر می‌کند. همچنین کمبود محسوس زیرساخت‌های لازم در دریای خزر برای تضمین آسان ترانزیت از بنادر آسیای مرکزی به آذربایجان آزاردهنده و زیرساخت‌های دریای سیاه نیز ناکافی است، زیرا نیاز به داشتن بندر دریایی عمیق اکنون اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

قطار باری بین المللی Trans-Caspian سه شنبه ۳۱ خرداد از چین رهسپار ایران شد و با گذر از خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از پیمودن مسافتی حدود 8 هزار و 500 کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می‌شود


به طور آشکار، چین علاقه اقتصادی به قفقاز جنوبی نشان نداده است. از منظر پکن، این منطقه تحت حوزه ژئوپلیتیک روسیه باقی می‌ماند و نفوذ چین احتمالاً مورد استقبال کرملین قرار نگیرد. با وجود این، همانطور که موارد دیگر مانند آسیای میانه نشان می‌دهد، چین می‌تواند در زمانی که برای منافع پکن اهمیت حیاتی دارد، برخلاف منافع روسیه عمل کند. در مجموع نشانه‌هایی مبنی بر ظهور کریدور میانی به عنوان مسیر ترانزیتی بالقوه میان آسیای مرکزی و اروپا وجود دارد، اما موانع متعددی مانند جغرافیا و زیرساخت‌های ناکافی همچنان چشم انداز آن را را مختل می‌کند.


ایران جایگزین قفقاز جنوبی

چین و ترکیه همیشه نگاه ویژه به موقعیت ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک ایران داشته‌اند تا با بهره گیری از آن سهم بیشتر از تجارت جهانی را کسب کنند. برای نمونه پیش از ظهور مجدد طالبان و ناآرامی در افغانستان خط را آهن ترکیه-ایران-افغانستان-تاجیکستان-چین مطرح شد که متأسفانه روی کاغذ ماند و به نظر نمی‌رسد چین وارد محیطی با خطرپذیری بالا همچون افغانستان شود.


به همین دلیل در روزهای گذشته اخباری منتشر شد درباره اینکه قطار باری بین المللی Trans-Caspian روز سه شنبه (۳۱ خرداد) از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شد و با گذر از خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از پیمودن مسافتی حدود 8 هزار و 500 کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می‌شود.


یکی از مزایای حمل کالا از این مسیر که شامل خط آهن، دریا و جاده می شود، ارزان تر بودن هزینه حمل و کوتاه تر بودن زمان آن نسبت به مسیر دریایی است که زمان را به نصف (۲۰ روز کمتر از حمل دریایی) کاهش می‌دهد. همچنین با حمل کالا از این مسیر ریلی –دریایی – جاده‌ای، رقمی حدود ۹۰۰ دلار به ازای هر کانتینر در هزینه حمل ونقل صرفه جویی می‌شود.


روزنامه گلوبال تایمز چین نیز به نقل از کارشناسان نوشت، ایجاد این مسیر تجاری بین المللی کم هزینه، چین را از ایران به منطقه غرب آسیا متصل می‌کند و مسیری تازه برای صادرات محصولات چین به این منطقه از جهان ایجاد می‌شود.


لازم به یادآوری است، نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه) نیز اوایل هفته گذشته وارد ایستگاه راه آهن تهران شد. در مجموع می‌توان اینگونه برداشت کرد، چین بر روی تجارت با اتحادیه اروپا حساب ویژه‌ای باز کرده است و در این میان به دلیل جنگ اوکراین و نبود زیرساخت‌های کافی در کریدور میانی و قفقاز جنوبی، به دنبال مسیر جایگزین امن از ایران است. همچنین کشورهای آسیای میانه نیز برای گریز از خطر سلطه روسیه و چین نگاه ویژه به ترانزیت از خاک ایران دارند که با ورود مقام های قزاقستان و ترکمنستان به تهران در هفته های اخیر می‌توان به آن پی‌ برد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده