ایران؛ پل اتصال میان چین و آسیای میانه به اروپا-راهبرد معاصر
قالیباف: نتیجه عملیات طوفان الاقصی تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست چین: آمریکا برای افزایش بودجه نظامی خود از ناکجاآباد دشمن فرضی می‌سازد واعظ آشتیانی: نمایندگان جدید توصیه‌های رهبر انقلاب را نصب‌العین قرار دهند «زیاد النَخاله» و هیأت همراه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند آخرین وضعیت توافقات و قراردادهای بین‌المللی دولت بررسی شد استقبال 56 درصدی مردم از طرح کالابرگ فجرانه دوم وزیر دفاع: امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم معاریو: نتانیاهو همانند یک کودک پرخاشگر رفتار می‌کند دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترکمنستانی طالبان: برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات دوباره به مجلس برگشت داده شد اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران آخرین وضعیت ترافیک محورهای شمالی اعلام شد اعلام ضریب حقوق ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان+ جزئیات دردسر بزرگ استقلال به خاطر سند یک ورزشگاه! برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید جریمه تخلفات حادثه‌ساز ۵برابر شد/ اعمال از هفته آینده اسرائیل گزارشگر سازمان ملل را تهدید کرد مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح» کنعانی: گزارشگر سازمان ملل جنایات اسرائیل را تایید کرد نفخ معده را جدی بگیرید نشانه این بیماری هاست! افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ با این عدد تصویب شد! خبر خوب برای جواد نکونام و استقلالی‌ها آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟ اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد تاریخ جدید واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش 15 درصدی | واریزی ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومانی برای این خانوارها انفجار مهیب در حیفا آخرین اخبار از نقل و انتقالات استقلال سازمان ملل: ۲۴ بیمارستان غزه غیرفعال هستند آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس بزنیم یا نه؟ بازنشر پیام مهم «محمد الضیف» برای آزادی فلسطین تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن قیمت بیت‌کوین سقوط کرد بارش باران و برف در برخی استان های کشور پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه درخواست آمریکا برای مشارکت ژنرال‌هایش در طراحی حمله به رفح فروش بلیت قطارهای مسافری برای نیمه دوم فروردین ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول عسل را برای افطار انتخاب کنیم یا شکر؟ ماجرای عجیب بازیکنی که مجبور شد در استقلال بماند! این مادران می‌توانند یک روز در میان روزه بگیرند واکنش معاون حقوقی استقلال به بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی: جای نگرانی نیست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه دو فرد مرتبط با شبکه‌های رسانه‌ای حامی حماس نتانیاهو: هدفم از لغو سفر هیئتی به واشنگتن ارسال پیام به حماس بود گالانت: نتایج جنگ غزه آینده اسرائیل را مشخص خواهد کرد ماجرای رشوه به داور معروف‌ ایران؛ پیشنهاد پرادو و سکه داشتم! ۲ سال و ۶ ماه زندان به خاطر شادی جنجالی! بلومبرگ: ماکرون آمریکا را خشمگین کرد امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد استخدام رسمی در پنج سال آینده ممنوع؟ توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت تأکید آیت الله رئیسی بر فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند دوندگی‌های وزارت علوم در تأمین خوابگاه متأهلی به کجا رسید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آیت الله رئیسی: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی غیرقابل جبران است قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد واکنش وزیر آموزش و پرورش به لو رفتن سوالات امتحانات نهایی تعداد کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۱۰ نفر رسید حکم قطعی پرونده فوت ۶ کارگر معدن طزره دامغان صادر شد اسنپ گزینه "عجله دارم" را حذف کرد! وزیر آموزش و پرورش: دشمن بداند راهبرد شهید سلیمانی شکست ناپذیر است نحوه فعالیت هتل‌ها و رستوران‌ها در ماه رمضان عباس ایروانی عظام‌خودرو به ۶۵ سال حبس محکوم شد اژ‌ه‌ای: کشور‌های اسلامی مراودات و دادوستد‌های خود با صهیونیست‌ها را کاملاً قطع کنند آلودگی هوا دست از سر تهرانی‌ها برنمی دارد هشدار پلیس تهران در خصوص چهارشنبه پایانی سال علت قطعی آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی اعلام شد آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم دعای روز اول ماه رمضان مجری برنامه سوره درگذشت عبدالله انوار درگذشت نامزدهای سیمرغ و داوران چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ویدیو | از کرملین تا پاستور؛ قطار ایران و روسیه روی ریل همکاری‌های دوجانبه ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

ایران؛ پل اتصال میان چین و آسیای میانه به اروپا

چین بر روی تجارت با اتحادیه اروپا حساب ویژه‌ای باز کرده است و در این میان به دلیل جنگ اوکراین و نبود زیرساخت‌های کافی در کریدور میانی و قفقاز جنوبی، به دنبال مسیر جایگزین امن از ایران است. همچنین کشورهای آسیای میانه نیز برای گریز از خطر سلطه روسیه و چین نگاه ویژه به ترانزیت از خاک ایران دارند.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۶ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 27
کد خبر: ۱۳۹۷۷۵

ایران، پل اتصال میان چین و آسیای میانه به اروپا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در سال‌های اخیر چین و کشورهای اسیای میانه هرکدام به دلایلی سعی در تقویت حضور خود در راه‌های بین المللی کرده‌اند که یکی از آنها کریدور میانی است که چین و آسیای میانه را از مسیر قفقاز جنوبی به ترکیه و اروپا وصل می‌کند. نشانه‌های مختلفی در زمینه ظهور مجدد کریدور میانی به عنوان مسیر ترانزیتی بالقوه میان آسیای مرکزی و اروپا وجود دارد. در حالی که شرایط ژئوپلیتیکی به نفع این کریدور است، جغرافیا و زیرساخت‌های ضعیف بنادر همچنان چشم‌انداز آن را مختل خواهند کرد.


اهمیت کریدور میانی

به باور کارشناسان روابط بین‌الملل، جنگ در اوکراین ضربه‌ای ویرانگر به نظم جهانی لیبرال است و شکست یا پیروزی روسیه در این جنگ، توازن قدرت حاکم در دهه‌های پس از پایان جنگ سرد را تغییر خواهد داد که یکی از عناصر حیاتی این تغییر چشم‌انداز ژئوپلیتیکی و اتصالات در سراسر اوراسیا خواهد بود. مسیر روسیه که برای چندین دهه کریدور اصلی میان اتحادیه اروپا و چین بود، حالا با مشکلاتی مواجه است که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، پکن را از اثرات منفی اقتصادی احتمالی بر اقتصاد چین بیمناک کرده است.


این روند شرایط مساعدی را برای کریدورهای تجاری جایگزین ایجاد می‌کند و از آنجایی که مسیر اصلی به وسیله قطب شمال در امتداد سواحل روسیه قرار می‌گیرد و در دراز مدت به دلیل تحریم‌ها قابل تدوام نیست، تجارت چین و اتحادیه اروپا عمدتاً از اقیانوس هند و دریای سرخ متمرکز خواهد شد. احتمال دیگر می‌تواند مربوط به کریدور میانی باشد که ترکیه را به آسیای میانه و چین از مسیر قفقاز جنوبی و دریای خزر پیوند می‌دهد. از نظر جغرافیایی، این کوتاه‌ترین مسیر میان بخش غربی چین و اتحادیه اروپاست و طبیعتاً کشورهایی که در این جاده هستند، بیشترین سود را از رونق اتصالات جهانی خواهند برد.


نشانه‌های اولیه ظهور مجدد کریدور میانی کاملا امیدوارکننده است. پیش بینی می‌شود حمل و نقل محموله در سراسر آسیای میانه و قفقاز در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل، 6 برابر شود و به ۳.۲ میلیون تن برسد. در ماه آوریل سال جاری شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک در واکنش به تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی در اوراسیا، خدمات قطار جدیدی را در امتداد کریدور میانه راه اندازی و همچنین  Nurminen Logisticsکه شرکتی فنلاندی است، ۱۰ می قطار کانتینری از چین به اروپای مرکزی را از مسیر ترانس خزر راه اندازی کرد.

کشورهای آسیای مرکزی از روسیه هراس دارند و در بسیاری از موارد از اتکای شدید به چین نیز احساس ناراحتی می‌کنند؛ به همین دلیل به دنبال تنوع بخشیدن به روابط خارجی و اقتصادی خود هستند


اوایل ماه می یک تیم از راه آهن گرجستان در آنکارا با همتایان خود از ترکیه، آذربایجان و قزاقستان درباره کریدور میانی پروژه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر گفت‌وگو کردند. ۲۵ می شرکت دولتی راه‌آهن گرجستان اعلام کرد با شرکت‌های آذربایجان و قزاقستان برای توسعه مسیر کشتیرانی جدید میان بنادر پوتی گرجستان و کنستانتا رومانی همکاری می‌کند که در راستای بهبود ظرفیت حمل و نقل منطقه انجام می شود.


در این میان متغیر ترکیه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کشور از زمان پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ ۲۰۲۰ با ارمنستان، گسترش خود را به آسیای مرکزی افزایش داده و موقعیت آذربایجان به عنوان سکوی پرتاب برای آنکارا عمل کرده است. البته ظرفیت آنکارا فعلاً محدود است، زیرا روسیه و چین از نظر اقتصادی و نظامی قدرتمندتر هستند و همچنین ایران وجود دارد که همراه با روسیه از هرگونه حضور غیرمنطقه‌ای در منطقه خزر خودداری می‌کند.


 
آنچه مهم است، اینکه کشورهای آسیای مرکزی از روسیه هراس دارند و در بسیاری از موارد از اتکای شدید به چین نیز احساس ناراحتی می‌کنند؛ به همین دلیل به دنبال تنوع بخشیدن به روابط خارجی و اقتصادی خود هستند. این کشورها ترجیح می‌دهند تا حد امکان بازیگران خارجی را افزایش دهند تا میان دو همسایه بزرگ تعادل برقرار کنند که این حرکت مطلوب برای نفوذ بیشتر ایران و ترکیه به منطقه ایجاد می‌کند.


جنگ اوکراین انگیزه دیگری ایجاد کرد؛ کشورهای آسیای میانه و به ویژه قزاقستان به دلیل تغییرات در حال ظهور در الگوهای اتصال در سراسر اوراسیا به دنبال تعامل بیشتر با ترکیه و ایران هستند. کریدور میانی و همچنین موقعیت ایران اکنون به طور فزاینده‌ای به عنوان جایگزین قابل قبول برای مسیر روسیه در نظر گرفته می‌شود، به طوری که توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در جریان دیدار ماه می از آنکارا این موضوع را مطرح و دو طرف اعلام کردند همکاری در حوزه های حمل و نقل و لجستیک را افزایش می دهند و از رشد ترانزیت بار از مسیر راه آهن باکو- تفلیس- قارص و کریدور میانه شرق به غرب حمایت می کنند. همچنین دو طرف بر اهمیت تقویت هماهنگی میان نهادهای مربوط برای استفاده مؤثر و پایدار از کریدور میانی تأکید کردند.


متغیر چین نیز در پشت کریدور میانی وجود دارد، زیرا برای پکن راه‌های تجاری جایگزین ضروری است و تلاش می‌کند با فرصت‌های در حال ظهور سازگار شوند و از خطرات ژئوپلیتیک بالقوه دور کنند. در همین راستا گرچه قفقاز جنوبی در اسناد منتشر شده BRI به وسیله پکن زیاد برجسته نشده است، اما این منطقه می‌تواند در میان واقعیت ژئوپلیتیکی جدید در حال ظهور به منافع چین کمک کند.


در حال حاضر برای کریدور میانی زیرساخت‌هایی وجود دارد؛ راه آهن باکو- تفلیس- قارص که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و شبکه تقویت شده جاده‌های منطقه از خزر تا دریای سیاه نقطه شروع خوبی برای روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا از مسیر قفقاز جنوبی است. با وجود این، جغرافیا هنوز مانعی بزرگ و کریدور میانی مسیری چندوجهی است که از خطوط دریایی و زمینی تشکیل شده که حمل و نقل را پیچیده‌تر می‌کند. همچنین کمبود محسوس زیرساخت‌های لازم در دریای خزر برای تضمین آسان ترانزیت از بنادر آسیای مرکزی به آذربایجان آزاردهنده و زیرساخت‌های دریای سیاه نیز ناکافی است، زیرا نیاز به داشتن بندر دریایی عمیق اکنون اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

قطار باری بین المللی Trans-Caspian سه شنبه ۳۱ خرداد از چین رهسپار ایران شد و با گذر از خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از پیمودن مسافتی حدود 8 هزار و 500 کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می‌شود


به طور آشکار، چین علاقه اقتصادی به قفقاز جنوبی نشان نداده است. از منظر پکن، این منطقه تحت حوزه ژئوپلیتیک روسیه باقی می‌ماند و نفوذ چین احتمالاً مورد استقبال کرملین قرار نگیرد. با وجود این، همانطور که موارد دیگر مانند آسیای میانه نشان می‌دهد، چین می‌تواند در زمانی که برای منافع پکن اهمیت حیاتی دارد، برخلاف منافع روسیه عمل کند. در مجموع نشانه‌هایی مبنی بر ظهور کریدور میانی به عنوان مسیر ترانزیتی بالقوه میان آسیای مرکزی و اروپا وجود دارد، اما موانع متعددی مانند جغرافیا و زیرساخت‌های ناکافی همچنان چشم انداز آن را را مختل می‌کند.


ایران جایگزین قفقاز جنوبی

چین و ترکیه همیشه نگاه ویژه به موقعیت ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک ایران داشته‌اند تا با بهره گیری از آن سهم بیشتر از تجارت جهانی را کسب کنند. برای نمونه پیش از ظهور مجدد طالبان و ناآرامی در افغانستان خط را آهن ترکیه-ایران-افغانستان-تاجیکستان-چین مطرح شد که متأسفانه روی کاغذ ماند و به نظر نمی‌رسد چین وارد محیطی با خطرپذیری بالا همچون افغانستان شود.


به همین دلیل در روزهای گذشته اخباری منتشر شد درباره اینکه قطار باری بین المللی Trans-Caspian روز سه شنبه (۳۱ خرداد) از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شد و با گذر از خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از پیمودن مسافتی حدود 8 هزار و 500 کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می‌شود.


یکی از مزایای حمل کالا از این مسیر که شامل خط آهن، دریا و جاده می شود، ارزان تر بودن هزینه حمل و کوتاه تر بودن زمان آن نسبت به مسیر دریایی است که زمان را به نصف (۲۰ روز کمتر از حمل دریایی) کاهش می‌دهد. همچنین با حمل کالا از این مسیر ریلی –دریایی – جاده‌ای، رقمی حدود ۹۰۰ دلار به ازای هر کانتینر در هزینه حمل ونقل صرفه جویی می‌شود.


روزنامه گلوبال تایمز چین نیز به نقل از کارشناسان نوشت، ایجاد این مسیر تجاری بین المللی کم هزینه، چین را از ایران به منطقه غرب آسیا متصل می‌کند و مسیری تازه برای صادرات محصولات چین به این منطقه از جهان ایجاد می‌شود.


لازم به یادآوری است، نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه) نیز اوایل هفته گذشته وارد ایستگاه راه آهن تهران شد. در مجموع می‌توان اینگونه برداشت کرد، چین بر روی تجارت با اتحادیه اروپا حساب ویژه‌ای باز کرده است و در این میان به دلیل جنگ اوکراین و نبود زیرساخت‌های کافی در کریدور میانی و قفقاز جنوبی، به دنبال مسیر جایگزین امن از ایران است. همچنین کشورهای آسیای میانه نیز برای گریز از خطر سلطه روسیه و چین نگاه ویژه به ترانزیت از خاک ایران دارند که با ورود مقام های قزاقستان و ترکمنستان به تهران در هفته های اخیر می‌توان به آن پی‌ برد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار