بلغارستان ۱۰۰ نفربر زرهی به اوکراین می‌فرستد-راهبرد معاصر

بلغارستان ۱۰۰ نفربر زرهی به اوکراین می‌فرستد

بلغارستان برای نخستین بار تسلیحات سنگین شامل حدود ۱۰۰ نفربر زرهی را برای اوکراین ارسال می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۲ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 23
کد خبر: ۱۹۵۷۵۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ بلغارستان طرح ارسال نخستین محموله کمکی حاوی تسلیحات سنگین برای اوکراین را که شامل حدود ۱۰۰ نفربر زرهی می‌شود تصویب کرد.

به نوشته پایگاه «دیفنس پست»، دولت جدید بلغارستان که حامی اروپا است طرح پیشنهادی ارسال این نفربر‌ها به همراه قطعات یدکی و تسلیحات دیگر را به پارلمان ارائه داد که با ۱۴۸ رای موافق در مقابل ۵۲ رای مخالف تصویب شد.

بلغارستان چند مدل از نفربر‌های زرهی «بی. تی. آر» ساخت شوروی سابق را در دهه ۱۹۸۰ خرید، اما هرگز از آن‌ها استفاده نکرده و حالا قصد ارسال آن‌ها برای اوکراین را دارد.

بلغارستان که عضو ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا است حجم زیادی تسلیحات متعلق به دوران شوروی سابق را در انبار‌های ارتش خود داشته و برای آن‌ها مهمات نیز تولید می‌کند.

این کشور قرابت فرهنگی و تاریخی زیادی با مسکو داشته و در عرصه سیاسی آن در قبال موضوع ارسال کمک برای اوکراین اختلاف و دودستگی وجود دارد.

«کوستادین کوستادینوف»، رهبر حزب سیاسی «احیا» که یک حزب حامی روسیه است تصمیم اخیر دولت بلغارستان را «خائنانه و مفتضحانه» خواند. حزب سوسیالیست بلغارستان نیز شدیدا با این تصمیم مخالفت کرد.

بلغارستان تا پیش از این تنها یک بسته کمک نظامی را که عمدتا شامل جلیقه‌ها و کلاه‌های محافظ بود برای اوکراین ارسال کرده است.

دولت جدید بلغارستان که گرایش حامی اروپا دارد در اوایل ماه ژوئن روی کار آمده و بر اساس گزارش‌ها طرح دیگری برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی شامل مهمات را برای اوکراین در دستورکار خود قرار داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند. با این حال «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین همچنان در اظهاراتش باز هم درخواست برای دریافت کمک‌ها و تسلیحات بیشتر از سوی متحدانش را تکرار می‌کند.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد.

اروپایی‌ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت نشان دادن علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایت‌های همه جانبه‌ای را از اوکراین به عمل آورده اند. / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده