به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس سلطانیان در میزگرد «نقد و بررسی سن ورود داوطلبان به نظام آموزش و پرورش کشور» اظهار کرد: در حال حاضر حداکثر سن ادامه تحصیل و ماندگاری در آموزش و پرورش ۲۰ سال است و دانش آموز پسری که ۱۸ سال تمام دارد، اما بعد از ۱۸ سالگی فارغ التحصیل و از آموزش و پرورش منفک نشده است، میتواند تا ۲۰ سالگی تحصیل کند.
وی ادامه داد: با این حال در دفترچه سازمان سنجش داشتن حداکثر ۲۴ سال تمام برای ورود به رشتههای آموزش و پرورش الزام آور است. از سوی دیگر اخیرا در آزمون استخدامی آموزگاری، دبیری و هنرآموزی داشتن حداقل ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال مطرح شد که افراد ۴۰ ساله باید دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس باشند، اما نکته مهم تبصرههای ذیل این ماده است.
سلطانیان تصریح کرد: تبصرههای ذیل این ماده را اگر مطالعه کنیم، در متوجه میشویم اگر فردی شامل چند مورد از این تبصره شود، میتواند تا ۵۰ سالگی هم وارد آموزش و پرورش شود و با ۳۰ سال خدمت تا ۸۰ سالگی در آموزش و پرورش است. اینکه فرد ۸۰ ساله چقدر مفید است؟ محل بحث است.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه ما در آموزش و پرورش کارمند استخدام نمیکنیم بلکه معلم استخدام میکنیم، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید برای پایین آوردن شدت نیاز به معلم، تلاش کند. هروقت این شدت کم شود، راههای ورود به آموزش و پرورش محدودتر میشود چراکه نیاز کاهش مییابد.
وی در خصوص ماده ۱ آیین نامه اجرایی مدارس، توضیح داد: در این ماده اشاره شده است که شیوه آموزش میتواند حضوری، غیر حضوری و ترکیبی باشد. سال ۹۷ و ۹۸ زمانی که بطحایی در آموزش و پرورش بودند، کاری انجام شد که شیوه آموزش برخی درسها تغییر کرد. از آن طریق شدت نیاز به معلم کم و آموزش ما با کیفیت میشد.
سلطانیان با اشاره به مدارس دوشیفته، تصریح کرد: یکی از بحثهای جدی این است که از نیروهای امروز آموزش و پرورش به خوبی استفاده نمیکنیم. در عمده مدارس تک شیفته تراکم بچهها در کلاس درس بالاست؛ اگر این تراکم را کاهش دهیم میتوانیم از معلمین موجود در آموزش و پرورش که تجربه بیشتری دارند برای کم کردن نیاز نیروی انسانی استفاده کنیم. از طرفی باید درپرداختیها به این معلمان بازنگری جدی داشته باشیم.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، همچنین به بحث اهمیت رصد فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و توضیح داد: داوطلبانی که از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش و فارغ التحصیل هستند در سالهای اولیه خدمت کجا هستند؟. خیلی از اینها جذب محیط اداری آموزش و پرورش شدهاند و دست ما را در کلاس نمیگیرند.
وی تاکید کرد: به نظرم پایین آمدن حداقل سن ورود به آموزش و پرورش مطلوب است. در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز با احتساب سقف سنی ۶۰ سال برای بازنشستگی، میتوان سن ورود به آموزش و پرورش را از ۳۰ سالگی قرار داد.
سلطانیان در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: بحث کمبود نیروی انسانی معلم، جدیترین مساله امروز آموزش و پرورش است. با بازنشستگی حجم گستردهای از معلمان در کشور مواجهایم. از سوی دیگر تغییرات ساختاری دوره تحصیلی در سال ۹۱ و ۹۲ که برای اولین بار پایه ششم ابتدایی ایجاد شد و از سوی دیگر تغییرات سالهای ۹۵ و ۹۶ که دبیرستانها و هنرستانها دوره دوم متوسطه سه ساله شدند، بدون تمهید لازم برای تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش شکل گرفت و مشکلات زیادی ایجاد کرد.
وی در خصوص عدم وجود سیاستها و برنامههای موثر در حوزه توزیع و ساماندهی نیروی انسانی، یادآور شد: تدریس معاونین مدارس در سالهای اخیر شدت پیدا کرد. ما زمانی یک تحلیل انجام دادیم که طبق آن متوجه شدیم در مقطع نظری بیش از ۵۰ هزار ساعت از مجموع ساعات را معاونین مدارس تدریس میکنند. معاون مدرسه به خودی خود وظیفه سنگینی در مدرسه بر عهده دارد و باید متمرکز بر کار اصلی خود شود. از سوی دیگر وقتی اجبار به تدریس معاون مدرسه داریم، معاونین عمدتا دروسی را برای تدریس بر میدارند که برای آن دبیر ندارند و یا ما دبیری در دانشگاه فرهنگیان برای آن درس تربیت نکردهایم. / ایسنا