حماس چگونه رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

حماس چگونه رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد؟

آنچه در سرزمین‌های اشغالی در قالب عملیات «طوفان الاقصی» رخ داده است تحولی بزرگ در موضوع فلسطین به شمار می‌رود که بزرگ‌ترین قربانی سیاسی آن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود. مقاومت به دلایلی همچون حالت آماده‌باش همیشگی نیروهای صهیونیستی، عملیات فریب حماس و اختلافات داخلی صهیونیست‌ها توانست آنها را غافلگیر کند.
ابوالفضل کریمی، کارشناس مسائل جهان عرب
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 13
کد خبر: ۲۰۸۱۱۱

حماس چگونه رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جهانیان 15 مهر با عملیات گسترده و شگفت آور گروه ­های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی شوکه شدند. در ویرانگری عملیات گسترده و موفق «طوفان الاقصی» این اشارت کافی است، در روز نخست بیش از 700 صهیونیست کشته شدند تا آمار کشته شدگان صهیونیست از مجموع کشته شدگان این رژیم در جنگ 6 روزه سال 1967 میلادی با ارتش های مصر، سوریه و اردن فراتر رود.


در بیان دلایل غافلگیری دستگاه های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی می­توان به موارد ذیل پرداخت:

  1. حالت آماده ­باش همیشگی نیروهای صهیونیستی: رژیم صهیونیستی تنها نقطه­ ای از جهان است که ساختار­های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی آن همواره در حالت آماده باش قرار دارند و این سطح از فشار بر نیروها (به ویژه در ماه های گذشته که شاهد اوج گیری تنش­های داخلی رژیم صهیونیستی بودیم) طبعاً باعث فرسودگی و کاهش توانایی تحلیلی آنان در ارزیابی صحیح داده ­های وارد شده می­شود.
  2. عملیات فریب حماس: نوع رفتارهای گروه حماس این باور را در ذهن تحلیلگران و ناظران صهیونیست ایجاد کرده بود مقاومت فلسطین به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در نوار غزه، هیچ قصدی برای درگیری با رژیم صهیونیستی ندارد. این تحلیل اشتباه در جریان عملیات گسترده­ اردیبهشت ماه سال جاری علیه گروه جهاد اسلامی و ترور رهبران ارشد آن بیش از پیش مشخص شد؛ چه اینکه رهبران حماس عملاً از ورود به درگیری اجتناب کردند تا مقام های رژیم صهیونیستی بیش از گذشته در چمبره­ این تحلیل غلط خود گرفتار شوند؛ غافل از آنکه رهبران حماس و متحدان آن هوشمندانه در حال اجرای عملیات فریب بودند.
  3. جلب توجه مقام های رژیم صهیونیستی به تحولات کرانه­ باختری: رژیم صهیونیستی در تاکتیک نیروهای جبهه مقاومت که سیاست مسلح کردن کرانه­ باختری را فریاد می­زنند، گرفتار شد و توجه خود را از تحولات غزه به کرانه باختری معطوف کرد. این در حالی است که یکی از مقام های دستگاه امنیتی مصر به تازگی در مصاحبه با آسوشیتدپرس تأکید کرد، سازمان اطلاعاتی مصر در هفته­ های گذشته بارها به رژیم صهیونیستی هشدار داده بود در نوار غزه تحولی عجیب و بزرگ در حال وقوع است، ولی مقام های صهیونیست ترجیح دادند بر تحولات کرانه­ باختری متمرکز شوند.
  4. اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی: در ماه های گذشته دستگاه­های امنیتی رژیم صهیونیستی از سویی با عملیات­های مختلف فلسطینیان ساکن اراضی 1948 میلادی درگیر بودند و از سوی دیگر تظاهرات هر روزه مخالفان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در اعتراض به سیاست­های جنجالی وی بخشی از توان این نیروها را به خود جذب کرده بود.
  5. دست کم گرفتن مقاومت: آنچه 15 مهر رخ داد، نتیجه­ مباهات غلط رژیم صهیونیستی به توانایی دستگاه­های امنیتی و نظامی خود بود. در واقع مقام های صهیونیست با توجه به اینکه بیشتر در نبردهای اطلاعاتی و نظامی بودند، دچار این سوء برداشت شدند با دشمنی ضعیف مواجه می­باشند.


در هر صورت آنچه رخ داده است تحولی بزرگ در نزاع رژیم صهیونیستی – فلسطین به شمار می­رود که بزرگترین قربانی سیاسی آن نتانیاهو خواهد بود. بی ­تردید نتانیاهو تنها صهیونیستی است که استمرار و طولانی شدن هر چه بیشتر جنگ به منزله روزنه­ ای کوچک برای بقای بیشتر وی در کابینه است و با پایان قریب الوقوع درگیری­ها و آغاز فرآیند تبادل اسیران، باید در فکر خداحافظی از دفتر نخست وزیری و چه بسا عرصه­ سیاسی رژیم صهیونیستی باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار