تبعات سخت آتش‌افروزی در منطقه برای آمریکا-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

تبعات سخت آتش‌افروزی در منطقه برای آمریکا

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه از اظهارات مقام‌های آمریکایی و غربی برمی‌آید دریافته‌اند تبعات تنش‌زایی در منطقه آنها را نیز دچار مشکلات اساسی می‌کند، گفت: آمریکا نگران افزایش ناامنی دریایی است، آنها مطمئن هستند با گسترش جنگ امنیت کشتی‌های حامل سوخت به‌وسیله انصارالله تضمین شدنی نیست و این موضوع به افزایش قیمت نفت و انرژی می‌انجامد.
سید رضا صدرالحسینی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 19
کد خبر: ۲۰۸۹۰۶

تبعات سخت آتش‌افروزی در منطقه برای آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در اظهاراتی گفت: آمریکایی‌ها به ما پیام دادند و خواستار خویشتن‌داری و گسترش ‌نیافتن جنگ شدند. ما به آمریکا جواب می‌دهیم دنبال گسترش جنگ نیستیم، اما خویشتن‌داری یکجانبه نیست. شما نمی‌توانید به حزب‌الله بگویید خویشتن‌داری کن و بعد به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بگویید هر جنایتی خواست انجام دهد.
 
وی افزود: ماه پیش در نیویورک به سیاستمداران سابق آمریکایی گفتم، اگر کشوری بیاید منطقۀ منهتنِ نیویورک را اشغال کند، واکنش آمریکا چه خواهد بود؟ به وزیر امور خارجه ایرلند که حامل پیامی از طرف غربی‌ها بود گفتم، لطفاً به طرف‌های آمریکایی بگویید منصفانه قضاوت کنند، ما به نیروها دستور نمی‌دهیم،‌ آنها راساً تصمیم می‌گیرند. اگر جنایت متوقف نشود،‌ جبهه‌های جدید گشوده خواهد شد.
 

بخشی از نیازهای انرژی آمریکا از منطقه تأمين می شود و آمریکا مایل نیست هم‌پیمانان اروپایی اش به دلیل افزایش قیمت انرژی ناشی از گسترش‌ جنگ در غرب آسیا زیر فشارهای جدی قرار بگیرند


سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تذکر جدی حسین امیرعبداللهیان، وزير امور خارجه کشورمان به دولتمردان آمریکایی مبنی بر تحمیل خسارت‌ های سنگین به آمریکا در صورت ورود آنها به درگیری منطقه ای و رویکرد واشنگتن نسبت به این موضوع به «راهبرد معاصر» گفت: تردیدی وجود ندارد آمریکایی ها در رابطه با گسترش جنگ در منطقه ملاحظات قابل توجهی دارند، یعنی به این موضوع واقف هستند مشارکت در جنگ و حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی به افزایش شدید قیمت انرژی منجر می شود.


وی افزود: آمریکا و هم پیمانان اروپایی اش نسبت به افزایش نرخ انرژی و تأمین آن بسیار حساس هستند، بنابراین به سمتی حرکت نمی کنند که بحران انرژی در عرصه بین الملل چالش زا شود.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: دسترسی نداشتن اروپا به گاز روسیه به ویژه در آستانه نزدیک شدن به فصل زمستان قطعاً آمریکا و اروپا را دچار مشکلات عدیده ای خواهد کرد. ممکن است برخی اینگونه بیان کنند آمریکا یا اروپا به تأمین انرژی از منطقه غرب آسیا نیاز ندارند، اما این تحليل درست  نیست. بخشی از نیازهای انرژی آمریکا از منطقه تأمين می شود و آمریکا مایل نیست هم‌پیمانان اروپایی اش به دلیل افزایش قیمت انرژی ناشی از گسترش‌ جنگ در غرب آسیا زیر فشارهای جدی قرار بگیرند.


صدرالحسینی یادآور شد: آمریکا به این موضوع واقف است آتش افروزی در منطقه هزینه های قابل توجهی بر مراکز دیپلماتیک این کشور وارد می کند‌. وقتی مقاومت‌ عراق اعلام کرد در صورت کمک آمریکایی ها به رژیم صهیونیستی تمامی پایگاه های این کشور ر در عراق زیر حملات سنگین خود قرار می دهد، واشنگتن می دانند نمی تواند خطر کند.


وی درباره نگرانی های آمریکا از ورود همه جانبه محور مقاومت به جنگی علیه این کشور و رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا نگران افزایش ناامنی دريايی است، آنها مطمئن هستند با گسترش جنگ امنیت کشتی های حامل سوخت به وسیله انصارالله تضمین شدنی نیست؛ موضوعی که به صورت مستقيم به افزایش قیمت نفت و انرژی می انجامد و اختلالات قابل توجهی برای آمریکا در منطقه ایجاد می کند.


کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: فعال شدن گروه ها و جریان های ضد آمریکایی در منطقه به شدت به زیان آمریکا تمام می شود، زیرا این جریان ها می توانند به بسیاری از مراکز امن آمریکا حمله‌ و هزینه بالایی را به این کشور تحمیل کنند، به همين دلیل مراقب هستند تنش بالا نگیرد و وضعیت به سمت وخامت نرود.


وی افزود: هرچند آمریکایی‌ها 10 روز گذشته با اتخاذ مواضع سرسختانه درقبال حمله حماس به جانب‌داری از رژیم صهیونیستی پرداختند و ناو جنگی عازم منطقه کردند، اما با گذشت زمان شاهدیم آمریکایی ها به بیانیه دادن و برافراشتن پرچم ها در راستای همراهی با رژیم صهیونیستی اکتفا و عنوان کردند حداکثر ۸ میلیارد دلار بابت حمايت از این رژیم پرداخت می کنند.

فعال شدن گروه ها و جریان های ضد آمریکایی در منطقه به شدت به زیان آمریکا تمام می شود، زیرا این جریان ها می توانند به بسیاری از مراکز امن آمریکا حمله‌ و هزینه بالایی را به این کشور تحمیل کنند


صدرالحسینی گفت: این کمک نظامی در حالی است که آمریکا در سال های اخیر در پرداخت ۳ میلیارد دلاری که به صورت مستقیم به ارتش رژیم صهیونیستی می دهند، ناتوان بوده و نتوانسته آن را به صورت کامل پرداخت کند، لذا آمریکایی ها کاملاً واقف به تبعات توسعه جنگ در منطقه هستند و موارد افزایش تنش در منطقه را به خوبی می شناسند .

 


وی عنوان کرد: سران آمریکایی‌ این موارد را با اروپایی ها در میان گذاشته اند، به طوری که از اظهار نظر مقام های آمریکایی ازجمله‌ جو بایدن و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که ابتدا از اعزام نیروی نظامی به اراضی اشغالی سخن گفتند، اما اینک به همراهی کلامی با این رژیم اکتفا کردند، می توان دریافت غربی ها می دانند تبعات آتس افروزی در منطقه آنها را دچار مشکلات اساسی می کند‌‌.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار