به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا کاظمی کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از راهبردهای مهم در توسعه متوازن مبتنی بر عدالت، ایجاد بسترهای لازم برای دستیابی به مدرسه قوی هست، اظهار کرد: مدرسه قوی مقدمهای برای ایجاد مدرسه کارآمد هست و زمانی مدرسه کارآمد خواهد بود که ظرفیت لازم برای کشوری قوی و آباد دارا باشد و در شمای کلی نیازمند پیادهسازی و طراحی آن در فضای آموزشی مدرسه هستیم.
وی ادامه داد: در این قاعده، مدرسه یک ارگان آموزشی ـ کاربردی خوهد بود که مبتنی بر برنامهریزی و مشارکت همه اضلاع (معلم، محصل، والدین و جامعه) به یک ارگان پیشران توسعه متوازن تبدیل خواهد شد.
کاظمی با بیان اینکه لازمه دستیابی به این مهم، تفویض اختیار، تمزکززدایی، مشارکت، تصمیم سازی و تصمیمگیری است، اضافه کرد: اگر خواهان مدرسه کارآمد هستیم، لازمه آن دادن اختیار و فروکاستن از تمرکز شدید بروکراسی حاکم بر آن هست.
وی با اشاره به اینکه مشارکت خواهی و مشارکت جویی از الزامات کارآمد کردن مدرسه هست، افزود: مشارکت در ابعاد مختلف از جمله دادن اختیار به شوراهای مدرسه اعم از شورای دبیران، شورای دانشآموزی، انجمن اولیا و مربیان و ... است.
این کارشناس آموزش و پرورش گفت: شورای دبیران مدرسه حتماً در طراحی مدرسه کارآمد، جایگاه استراتژیک و شأن فعال در تمامی ارکان نظام آموزشی داراست و ارتباط ارگانیک و فعالی با گروههای آموزشی، تربیتی و ارکان برنامهریزی درسی و ... باید داشته باشد.
وی تصریح کرد: شایسته و ضروری هست در ستاد در خصوص کارآمد کردن شوراهای دبیران برنامهریزی قویتر صورت گیرد که به نظر ورود شورای عالی آموزش و پرورش میتواند در این خصوص نقش اثرگذاری داشته باشد.
کاظمی ادامه داد: یکی دیگر از ارکان تصمیمساز در مدرسه، شوراهای دانشآموزی هست که این شوراها از مؤلفههای مهم برای دستیابی به مدرسه کارآمد و قوی هستند؛ این شوراها باید در همه ارکان نظام آموزشی و تربیتی مدرسه حضوری فعال و کنشگر داشته باشند و احتمالا با این رویکرد نیازمند تغییرات و بازتعریف اساسنامه و شرح وظایف آن باشد.
وی افزود: یکی دیگر از ارکان نظام تعلیم و تربیت، والدین هستند و وقتی که رکن رکینی از نظام تربیتی و آموزشی مدرسه والدین هستند، قاعدتاً باید در مشارکت، در تصمیمسازی، تصمیمگیری و کاربردی کردن آن سهیم باشند.
این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: برای دستیابی به مشارکت موثر و همه جانبه والدین قطعا نیازمند بازنگری و بازبینی با نگاه تحولی به شرح وظایف تشکیلات انجمن اولیا و مربیان هستیم.
وی اضافه کرد: مدرسه برای دستیابی به اهداف و مأموریتهای تربیتی، آموزشی و جامعهپذیر کردن دانشآموزان نیازمند فعالیت، وقتگذاری و کنشگری فعال تک تک والدین در همه ابعاد و ارکان مدرسه هست؛ شاید یک مثال بتواند تبیینگر رسالت جدید انجمن اولیا و مربیان باشد و اینکه باتوجه به تکلیف جدیدی که به مدرسه شده مبنی بر اینکه هر دانشآموز یک مهارت یاد بگیرد، قطعاً مدرسه میتواند از ظرفیت تخصصی و تجارب والدین برای انتقال تجربه و مهارت شغلی آنها کمک بگیرد. / فارس