معاهده حفاظت از آمازون امضا شد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

معاهده حفاظت از آمازون امضا شد

هفت کشور آمریکای لاتین در گردهمایی شان توافق کردند که در راستای مهار اتفاقات غیر منتظره از قبیل آتش سوزی های گسترده، شبکه ای از همکاری را تاسیس نمایند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۶۱۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتشار خبر آتش سوزی های گسترده در جنگ های آمازون که از آن به عنوان بزرگترین ریه های کره زمین یاد می شود موجب نگرانی فعالان محیط زیست و شماری از کشورهای توسعه یافته شده است. میزان فشارها بر دولت برزیل جهت مهار این آتش سوزی ها تا بدان جا پیش رفت که برخی دولت های اروپایی همچون فرانسه از وضع تحریم هایی بر علیه دولت برزیل سخن به میان آوردند.

 

آمازون، نام بزرگ‌ترین جنگل بارانی جهان است که در شمال آمریکای جنوبی قرار گرفته و بیش‌تر آن در خاک برزیل و پرو جای دارد. بیش از نیمی از تمامی جنگل‌های بارانی باقی‌ مانده در جهان در آمازون قرار دارد.

 

اهمیت جنگل آمازون در تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری آن و همچنین در نقش مهم این جنگل در جذب گاز دی‌اکسید کربن از هوا و تولید اکسیژن به جای آن است. جنگل آمازون حدود نیمی از اکسیژن جو زمین را تولید می‌کند. از جنگل‌های آمازون به عنوان بزرگ‌ترین میراث طبیعی جهان یاد می‌شود و برخی آن را «ریه‌های کره زمین» می‌نامند.

 

حال و پس از ابراز نگرانی های جهانی، دولت برزیل و شش کشور دیگری معاهده ای را برای حفاظت از جنگل های آمازون بتصویب رسانده اند. روسای جمهور کشورهای کلمبیا، بولیوی، اکوادور و پرو، معاون رئیس جمهور سورینام، وزیر منابع طبیعی کشور گویان و وزیر خارجه برزیل طی نشست یک روزه‌ای که در شهر جنگلی لتیسیا، واقع در جنوب کلمبیا برگزار شد، این توافق را نهایی و امضا کردند.

 

کشورهای یادشده طبق این توافق قرار است در مقابله با حوادثی که جنگل‌های آمازون را تهدید می‌کند به کمک یکدیگر بشتابند و نیز از طریق ماهواره شرایط منطقه را به طور مرتب رصد کنند.

 

ایوان دوکه، رئیس جمهوری کلمبیا، اظهار داشت: «روسای جمهور کشورهایی که به طور مشترک از این گنجینه، آمازون، بهره می‌برند از طریق این نشست به ساز و کاری برای همکاری با یکدیگر دست یافته‌اند.»

 

رئیس جمهور اکوادور، لنین مونه‌رو می‌گوید با امضای پیمان لتیسیا دیگر حرفی برای گفتن نمانده و همه باید وارد عمل شوند. همتای بولیویایی او، اوو مورالس تاکید کرده که ضروری است انسان‌ها به همزیستی هماهنگ با "زمین مادر" بازگردند.

 

بولیوی از کشورهایی است که در هفته‌های گذشته به دلیل تعلل در مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های استوایی با انتقادهای زیادی روبرو بوده است.

 

انتقادهای مشابهی نیز متوجه رئیس جمهور برزیل، ژاییر بولسونارو بوده است که از طریق کنفرانس ویدئویی در اجلاس هفت کشور آمریکای لاتین شرکت کرده بود.

 

به گزارش سازمان تحقیقات فضایی برزیل شمار آتش سوزی ها در فاصله ژانویه تا اوت ۲۰۱۹ در آمازون نسبت به سال پیش دو برابر شده است.

 

بولسونارو رئیس جمهور برزیل به خاطر ناکامی در حفاظت از این منطقه با انتقاد شدید داخلی و بین المللی مواجه شده است. فعالان محیط زیست می گویند سیاست های او به افزایش آتش سوزی ها در سال جاری منجر شده و او از زمان پیروزی در انتخابات اکتبر گذشته گاوداران را به بریدن بخش های وسیعی از جنگل برای ایجاد مرتع تشویق کرده است.

 

بولیوی هم شاهد آتش سوزی شدید در جنگل های نزدیک مرز برزیل و پاراگوئه بوده.

 

جنگل‌های آمازون مأمن بیش از ۱۸۰ قبیله بومی است. در اعماق این جنگل‌ها هنوز قبایلی از بومیان زندگی می‌کنند که تاکنون با دنیای امروز و مردمان شهرنشین تماسی نداشته‌اند. هر از گاه خبری از کشف یکی از قبیله‌های ناشناخته آمازون در رسانه‌های دنیا شنیده می‌شود. البته نزدیک به بیست میلیون نفر هم در قلب قبیله‌های مختلف در اطراف زندگی می‌کنند که به بشر امروزی نزدیک‌تر هستند. دولت برزیل برای حفظ فرهنگ و اصالت این بومیان که هر یک احتمالاً زبان و آیین‌های منحصر به فردی دارند، بخش‌های بزرگی از جنگل‌های آمازون را تحت حفاظت قرار داده‌است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده