فایننشال‌تایمز: رهبران ارشد حماس از حملات بی‌امان صهیونیست‌ها جان به دربرده‌اند-راهبرد معاصر
فواد حسین: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم اسرائیل علیه عراق وجود دارد نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی: قطعنامه شورای حکام تعاملات میان ایران و آژانس را نادیده گرفته است قطعنامه شورای حکام علیه ایران تصویب شد پاسخ ایران به قطعنامه آژانس؛ راه‌اندازی مجموعه قابل‌توجهی از سانتریفیوژ‌های جدید و پیشرفته والری زالوژنی: جنگ جهانی سوم رسماً آغاز شده است وزیر خارجه ایران: عملیات وعده صادق ۳ علیه اسرائیل حتما انجام خواهد شد بیانیه مشترک ۷+۱ کشور در حمایت از ایران در نشست شورای حکام کمال خرازی: رای دیوان بین‌المللی کیفری در صدور حکم بازداشت نتانیاهو رسواکننده غربی‌هاست نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت به مصونیت اسرائیل پایان دهد شهردار یک شهر در ایالت میشیگان: برای دستگیری «نتانیاهو» و «گالانت» آماده‌ایم قطعنامه ضدایرانی امشب به رأی گذاشته می‌شود؛ ۶درخواست ۳کشور اروپایی از ایران آغاز فعالیت عراقچی در شبکه اجتماعی بلواسکای واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه برای بازداشت نتانیاهو بیانیه ضدایرانی تروئیکای اروپایی درباره برجام ادعای اتحادیه اروپا: اقدامات هسته‌ای ایران «توجیه غیرنظامی معتبر» ندارد

فایننشال‌تایمز: رهبران ارشد حماس از حملات بی‌امان صهیونیست‌ها جان به دربرده‌اند

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» گزارش کرده که برآورد‌های ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که شبکه تونلی حماس در غزه بزرگ‌تر از شبکه متروی لندن است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 05
کد خبر: ۲۱۷۰۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ «تخریب تونل‌های حماس، سخت‌ترین بخش مأموریت ارتش اسرائیل و ... از مهم‌ترین آن محسوب می‌شود. باید صبور باشیم، زمان می‌برد» این‌ها بخش‌هایی از سخنان دیفنه ریچموند-باراک استاد دانشگاه «ریچمن» تل‌آویو و نویسنده کتابی در زمینه نبرد زیرزمینی است.

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی به گستردگی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه پرداخت و به نقل از منابع آگاه در ارتش اسرائیل مدعی شد که شبکه تونل‌هایی که برآورد می‌شود بزرگ‌تر از شبکه قطار‌های زیرزمینی (مترو) لندن است، به رهبران ارشد و اعضای حماس این امکان را می‌دهد تا در آن پناه بگیرند و تصور می‌شود که اکثر آن‌ها تقریباً از هشت هفته حمله بی‌امان رژیم صهیونیستی در زیرزمین جان به دربرده‌اند.

مترو لندن دارای ۲۷۰ ایستگاه اصلی و ۲۶۰ ایستگاه فرعی است و ۵۵ درصد این شبکه، بر روی زمین واقع شده‌است. این شبکه، با ۴۰۸ کیلومتر خط آهن، سومین خط طولانی ترابری درون‌شهری جهان محسوب می‌شود.

یکی از مقام‌های سابق امنیتی اسرائیل مدعی شده است که واژه «تونل» برای آن‌چه که حماس در زیر غزه ایجاد کرده، منصفانه نیست و به جای آن از عبارت «شهر‌های زیرزمینی» استفاده کرد.

فایننشال‌تایمز ادامه داد که یوچوود لیفشیتز اسیر ۸۵ ساله‌ای که حماس در ماه اکتبر او را آزاد کرد، گفته که شبکه تونلی حماس، یک «تار عنکبوت» استادانه است که چندین کیلومتر طول دارد و «سالن‌های بزرگی» دارد که گنجایش ۲۵ نفر را دارد.

گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) در ۱۶ سال گذشته مجموعه تونل‌هایی را ایجاد کرد که کاربرد هجومی راهبردی و دفاعی تاکتیکی دارند و هدف از این تونل‌ها این است که نیرو‌های مقاومت به دور از چشم جنگنده‌های صهیونیستی بتوانند به صفوف نظامی اسرائیل ضربات سنگینی وارد کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی، تخریب تونل‌های حماس را در اولویت قرار داده است، اما به طور کامل نحوه برنامه‌ریزی برای دستیابی به این هدف را مشخص نکرده است و در جریان جنگ اخیر غزه بسیاری از زیرساخت‌های غیرنظامی همچون بیمارستان «الشفاء» و «المعمدانی» را به بهانه آن‌که تونل‌های حماس در زیر آن‌ها قرار گرفته تخریب کرد، اما هیچ شواهد مستندی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

ارتش اسرائیل مدعی است که شبکه تونلی حماس بیش از ۵۰۰ کیلومتر است و «تونل‌ها یک چالش گسترده به حساب می‌آید... تله‌ها انفجاری و موانع در مسیر حرکت ما در درون تونل‌ها خطرات را]برای نیرو‌های ما افزایش می‌دهد».

بر اساس این گزارش، مقام‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که حماس از حملات پیشین آموخته است و آن‌طور که «یهودا کفیر» مهندس عمران و نظامی اسرائیلی در نیرو‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی که در جنگ‌های زیرزمینی نیز متخصص است، می‌گوید: «درسی که احتمالاً حماس از حملات هوایی ۲۰۲۱ (ارتش اسرائیل) آموخت. این بود که عمیق‌تر حفر کند و سیستم تونل را با بتن بسیار مستحکم بپوشاند».

تل‌آویو از سال ۲۰۱۶، ۳۲۰ میلیون دلار کمک نظامی آمریکا را برای تقویت و توسعه تکنیک‌های ضدتونل دریافت کرد، اما با این‌حال هیچ راه‌حل قطعی برای مقابله با این تونل‌ها ارائه نکرده است. /فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار